מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא משה במלחמות ישראל

איתי וסבא משה בבית התפוצות
סבא משה כמש"ק מבצעים בסיני
סיפורו של משה בריינין שנולד עם המדינה והשתתפותו במלחמות ישראל לאורך השנים.

רקע

סבא נולד בשנת 1948 בחדרה וגדל שם. אמו של סבא, בתיה, נולדה בפולין בעיירה בשם רוזאן וזלמן נולד בלטביה בעיר ריגה. סבא למד בבית ספר יסודי "ארלוזורוב" בחדרה והמשיך בבית הספר החקלאי "עירון" בחדרה.

שירות צבאי

סבא התגייס לצבא בשנת 1966 והשתתף בשנת 1967 במלחמת ששת הימים בסיני, בחטיבה 7 כנהג טנק פטון. לאחר סיום המלחמה התקבל סבא לקורס מפקדי טנקים וסיים את הקורס כחניך מצטיין מחלקתי. סבא היה מדריך במספר קורסים ולאחר מכן עבר לשמש כמש"ק מבצעים בחטיבה 14, בתקופת מלחמת ההתשה, תחת פיקודו של אל"מ קלמן מגן ז"ל.

סבא השתחרר מצה"ל בשנת 1969 בדרגת סמל ראשון והמשיך לשרת במילואים על טנקים עד מלחמת יום הכיפורים, בה נפצע מרסיסים במספר מקומות בגוף ופגיעה בכף יד שמאל.

סבא במלחמת ההתשה

במלחמת ההתשה בסיני שימש סבא כמשק מבצעים בחטיבה 14.

באחד הלילות, באחד הפתחים של סוללת החול, נפגע טנק שלנו וכדי לחלץ אותו נשלח סבא עם טנק נוסף. סבא זחל בחול בכדי שלא יראו אותו, חיבר את כבלי הפלדה שהיו ברשותו בין הטנקים וגרר את הטנק למקום מבטחים. כל הפעולה הזו בוצעה תוך כדי אבטחה של סיירת שקד וכאשר סבא זחל לטנק נשמעה קריאה "בריינין מה אתה עושה פה?". לאחר החילוץ התברר ששני חברי כיתה של סבא ששירתו בסיירת, הם אלה ששמרו עליו באותו לילה.

סבא מש"ק מבצעים בסיני

תמונה 1

סבא במלחמת יום כיפור

במוצאי שבת של יום כיפור בשנת 1973 נקרא סבא למילואים וגויס לרמת הגולן. תוך כדי המלחמה נפגע הטנק של סבא והתותח התעקם ואי אפשר היה להשתמש בו. קצין החימוש של הגדוד מצא בשטח טנק אחר ותוך שימוש בחבל עבה פירק את התותח מהטנק והחליף את התותח בטנק של סבא. בהמשך המלחמה נפגע הטנק של סבא וגם סבא עצמו נפצע מפגיעת פגז בטנק. לאחר שטופל בשטח, הוא פונה להמשך טיפול בבית חולים נהריה.

בהמשך שירות המילואים שלו עבר סבא לשמש כמדריך נהיגה בענף בטיחות בדרכים של צה"ל והדריך קצינים וחיילים בנהיגה על ג'יפי סיור ואבירים.

סבא מדריך נהיגת ג'יפים

תמונה 2

מקצוע

לאחר מלחמת יום כיפור סיים סבא קורס מורים לנהיגה ועבר לשמש כמדריך נהיגה במדור לבטיחות בדרכים של צה"ל. תוך כדי עבודתו למד בטכניון במדור ללימודי חוץ ושימש כמנהל כוח אדם באחד ממפעלי התעשייה הצבאית ברמת השרון.

בשנת 1988 התקבל סבא לעבודה כמזכיר הפועל בהסתדרות בחדרה ועבד בהסתדרות עד פרישתו לגמלאות בשנת 2015.

הזוית האישית

סבתא וסבא הכירו בצבא והתחתנו בשנת 1971 בקיבוץ יקום שבו גדלה סבתא. לסבתא וסבא נולדו 3 ילדים: עינת, דנה וגיא. נכון להיום יש לסבא וסבתא 66 נכדים: שחר, איתי, אלה, מיקה, אביה ורוני.

מילון

טנק פטון
טנק אמריקאי שהיה בשימוש בצה"ל החל משנות ה-60.

מלחמת ההתשה
מלחמה שנמשכה כשנה וחצי בין ישראל ומצרים. המלחמה התאפיינה בהפגזות כבדות של ארטילריה מצרית על מוצבי צה"ל לאורך תעלת סואץ.

ציטוטים

”בריינין, מה אתה עושה פה?!“

הקשר הרב דורי