מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא מרדכי מוטקה מצד אבא

אני וסבא מוטקה בארצות הברית כשהייתי בן 5
סבא מוטקה וסבתא מרים בחתונה של דודי תומר
סיפר החיים שבו עברו הסבים והסבות בכל חייהם

סבא מוטקה, אבא של עודד נולד בעיר קזבלנקה שבמרקו בשנת 1937 ובחג הפסח ערכו לו ברית מילה. השם מרדכי ניתן לו על שם סבא של אימא שלו. לסבא היה אח בכור הגדול ממנו ב7 שנים ,שמו אלי. אביו ניפטר ממחלה כשהיה סבא בן 6 .

אמו נשארה עם שני אחים לבד, הפרנסה הייתה קשה ואחיו הבכור נשא בעול הפרנסה. אולם ב1949 עלה אח של סבא לארץ לבדו .סבא ואמו נתרו לבד במרוקו עד שלבסוף בשנות ה 50 עלה גם סבא לארץ לבדו , במסגרת "עליית הנוער" והוא הגיע לארץ דרך צרפת ונורבגיה באנייה. "נגבה " בארץ הפך שמו למרדכי אביתן. סבא הגיע לבית ספר חקלאי "עין הכרם" , שם למד וגילה את נופיה של ארץ ישראל, על ידי מדריכים ומורים יוצאי הפלמ"ח שהשפיעו עליו מאוד. מנהלת הכפר הייתה רחל ינאית בן צבי, שלימים הייתה לאשת נשיא המדינה.

בעין כרם חגגו לסבא את בר המצווה ועד היום הא שומר את ספר התנ"ך שקיבל מרחל ינאית בן צבי וחתום על ידה. כשנסגר בית הספר עין כרם, עבר סבא לקיבוץ עין גב ואחר כך לקיבוץ דורות שבנגב. בשנת 1955 עלתה אמו לארץ והמשפחה התאחדה וסבא חי עם אמו ואחיו עד שהתגייס לצבא, ב 1955 כחודש ליפני מבצע קדש.  בשנת 1958 השתחרר סבא מצה"ל וגויס למשטרה כבוחן תאונות דרכים. מי שעזרה לו לקבל החלטה זו הייתה רחל ינאית , אשר שמרה על קשר עם כל הילדים שהיו בבית ספר עין כרם , והיא פגשה אותו בתום שירותיו הצבאי ועודדה אותו להתגייס למשטרה.

סבא שירת במשטרת ישראל כ-27 שנים בתפקידים שונים. הוא היה קצין במשטרה והיה מפקד משטרת יריחו, ומפקד משטרת אילת, ראש לשכת תנועה , ראש לשכת סיור ומבצעים ולבסוף סגן מפקד רצועת עזה, והוא גם היה אחראי על כל פינוי ימית. כיום סבא מרדכי חי עם סבתא במושב ניר משה עם 4 ילדים ו-11 נכדים..

הזוית האישית

בעין כרם חגגו לסבא את בר המצווה ועד היום הא שומר את ספר התנ"ך שקיבל מרחל ינאית בן צבי וחתום על ידה.

מילון

שמדורה
אהוב שלי

רחל ינאית בן צבי
רחל ינאית בן-צבי (אייר תרמ"ו, 1886 – 16 בנובמבר 1979) הייתה סופרת ומחנכת, אגרונומית בהשכלתה. בן-צבי הייתה מהפעילות המרכזיות של תנועת העבודה, פעילה בהגנה העצמית היהודית ביישוב ואשת ציבור במדינת ישראל. אשתו של איש הציבור, ההיסטוריון ונשיא מדינת ישראל יצחק בן צבי.

ציטוטים

”תהייה תלמיד טוב ותחייה את החיים“

הקשר הרב דורי