מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא יצחק הניח תפילין בסתר

סבא ואני
סבא היום
שנות ילדותו בגרותו ונעוריו של סבא שלי ועלייתו ארצה

הקשר הרב דורי של סבא, אברהם יצחק ושחק
סבא, אברהם יצחק נולד בקישינב עיר הבירה של מולדובה. גרנו בבית קרקע עם חצר משותפת עם עוד 28 משפחות. בבית 3 חדרים, בישלו במטבח, היה לנו בית מרחץ של השכונה ושם התקלחנו, שיחקנו בחצר המשותפת, היו בעיקר בתי קרקע ישנים. לא היה ים בקרבתנו, היה בית כנסת בקרבת השכונה. שם אביו היה קלמן ושם אמו חנה. הוא היה בן יחיד. אביו עבד כמוכר בחנות ואמו עבדה בגן ילדים. הוא מספר על הורין, שהיה להם אופי טוב והם היו אנשים טובי לב. .
 
זיכרונות ילדות 
סבא מספר שבילדותו הם נהגו לשחק בתופסת, מחבואים, קלאס, כדורגל. הוא אהב לקרוא ספרים, הוא ניגן על אקורדיון והכין שיעורים. סבא למד כימיה וגם שיחק עם חברים. קראו לביה"ס שלו על שם רכבת.  הם למדו גם רוסית, רומנית, חשבון, אומנות, ציור, ספורט, שיעור שירה. הם פחדו מהמורים, כי הייתה משמעת  מאוד חזקה. אחד מהעונשים למשל היו שמים את התלמיד בפינה עם הפנים לקיר, או מוצאים את התלמיד מהשיעור. לפעמים ביקשו להביא את ההורים והישעו את הילד לשבוע ימים.  היה חדר אוכל ומזנון בבית הספר. הייתה להם תלבושת יומיומית ותלבושת חגיגית לחגים וטקסים. הם יצאו לטיולים בתוך העיר. היו גם מסיבות בחגים. המורה שזכורה לו מאוד היא מריה אלכסנדרובה. הוא אהב ללמוד חשבון, ספורט ואומנות. הוא לא אהב ללמוד רומנית. עברית הוא לא ידע ולא למד. בבית הם הניחו תפילין, בלי שאף אחד ידע כי זה היה אסור!!! גם חלק מהחברים שלו הניחו תפילין בסתר.
 
הוא היה בתנועת נוער, זה היה חובה. תנועת הנוער נקראה פיונירים.  בפעילות התנועה הם עזרו לזקנים, (לחצות את הכביש), היו מתאמנים למצעדים, למדו על המפלגה, מי שלא עשה משהו טוב  לקחו אותו לשיחה ללמד אותו. בתנועה שלהם היו דרגות והייתה להם מדריכה.
.
המאכלים האהובים על סבא בילדותו היו: גלידה וחלווה. היו גם ממתקים: שוקולד, ופלים וסוכריות על מקל בצורה של תרנגול.
 
זיכרונות משנות העשרים
סבא יצחק מספר, שהוא נהג להאזין למוזיקת רוק אנד רול וטוויסט. ריקודי רוק אנד רול וטוויסט. הזמרים ולהקות שהם שמעו היו: הבייטלס, פול רובסון, אדית פיאף, מגמייב . שירים אהובים עליו: גשם, תרקוד שוב וחתונה.
הוא נהג לרקוד עם חברים וחברות בנשף או בבית או מסיבות. 
אמצעי בידור שהיו בתקופתו הם: קולנוע, הופעות ומסיבות. אמצעי תקשורת  היה טלפון בבתים אבל לא לכל אחד היו גם טלוויזיה ורדיו. בילוי בזמנם הפנוי  היה ללכת להופעות, לקולנוע ולמסיבות.
 
אהבה ומשפחה
סבא, יצחק הכיר את סבתא במסיבת סיום ביה"ס. הוא מספר שהיחסים היו טובים בין ההורים לילדים. הילדים נהגו בכבוד להורים. ההורים היו מעורבים עם ילדיהם.  בני המשפחה, היו יוצאים לנופש, מבלים יוצאים לטיולים.
הקשרים הרומנטיים עם בנות, בתקופתו נהגו לחזר ולקנות מתנה, או הקדשה של תקליט רומנטי ופרחים. נהגו להחזיק יד ביד, להתנשק להתחבק ללכת לים וכו'. סבא לא הכיר את בת הזוג בשידוך. הנפגשו באגם בעיר. הם התחתנו ונולדו להם שני ילדים ויש להם שלושה נכדים.
 
עליה, תקומה והתיישבות
בתאריך  1972 30/11  הם עלו לארץ. ההורים של סבתא עלו שנה לפניהם  בגלל זה גם הם עלו לא"י. הם היגיעו בטיסה לא"י. לעיר נהריה. הלכו לאולפן לימוד. היה קשה להסתגל כעולים חדשים. גרו בבית. נקלטו היטב למדו את השפה ומצאו עבודה. מצב קשה כשלקחו אותו לצבא לחצי שנה אחרי שנתיים בארץ חובה.
 
העשרה
"תנועת פיונירים היא תנועת נוער לילדים המופעלת על ידי מפלגה קומוניסטית. בדרך כלל, התנועה כוללת ילדים בגיל בית ספר יסודי – בגיל מבוגר יותר הם עוברים לתנועה הקומוניסטית המיועדת לנערים ולצעירים (בברית המועצות הייתה החברות בקומסומול מוגבלת לגילאי 14-28). בברית המועצות הילדים התקבלו לתנועה בגיל 10-11 והיו חברים עד להגעתם לגיל 14". ויקיפדיה
 
תשע"ו

מילון

פיונירים
תנועת פיונירים היא תנועת נוער לילדים המופעלת על ידי מפלגה קומוניסטית. בדרך כלל, התנועה כוללת ילדים בגיל בית ספר יסודי - בגיל מבוגר יותר הם עוברים לתנועה הקומוניסטית המיועדת לנערים ולצעירים (בברית המועצות הייתה החברות בקומסומול מוגבלת לגילאי 14-28). בברית המועצות הילדים התקבלו לתנועה בגיל 10-11 והיו חברים עד להגעתם לגיל 14.

טויסט
סגנון ריקוד

ציטוטים

”סבא הניח תפילין בסתר“

הקשר הרב דורי