מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא יוסי לוחם במלחמות ישראל ובמגרשי הכדורגל!

אני סבא וסבתא בבית התפוצות בתערוכה.
סבא עם גביעים שהשיג וקיבל בתחום הכדורגל.
יוסי בלחסן היה שחקן כדורגל בתור שעור בקבוצה הפועל פתח תיקווה

סבא יוסף בלחסן – שחקן כדורגל וחייל שהשתתף בכל מלחמות ישראל

שמי איתמר צבילה אני לומד בבית ספר "הגפן" ברמת גן ומשתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבי. סבי, יוסף (יוסי) בלחסן נולד בטוניס בעיר בשם מארסה פלאש. הוא נולד בחודש מרץ בשנת 1943. הוא עלה לישראל בשנת 1949.

סיפור לידתו של סבי יוסף

בשנת 1942 מטוסי קרב אנגליים חשבו כי מחנה הריכוז בו שהו משפחתו של סבי הינו מחנה צבאי. לכן החלו להפגיז מהאוויר את המחנה. מהפגזה זו אמו של סבי (קמליה) נפצעה קשה ורסיסים רבים חדרו לרגליה. כל זאת קרה כשהיא נמצאת בחודשי הריון מתקדמים עם סבי. אמו של סבי נפצעה קשה ומכוון שהיתה בהריון מתקדם פינו אותה מיד לבית חולים לקבל טיפול רפואי, כך ניצלו חייה.

סבי נולד בבית החולים אשר בטוניס. בשנת 1943 שוחררה לוב מהכיבוש האיטלקי ובני משפחתו של סבי חזרו לטריפולי. בתום המלחמה החלה הסתה כנגד היהודים. בשנת 1949 סבי עלה עם משפחתו לארץ ישראל בעזרת הסוכנות היהודית. סבי עלה לארץ ישראל בגיל 5. בתחילה משפחתו הגיע את מחנה המעבר בעתלית ולאחר מספר חודשים עברו לבאר יעקב ולבסוף עברו אל מעברת פרדס כץ, שם סבי גדל עד לנישואיו לסבתי דינה.

מעברה

תמונה 1

נעוריו של סבי

סבי גדל במעברה בפרדס כץ בבני ברק. המעברה הוקמה בשנת 1950 עבור עולים מטורקיה, תימן, פולין ועיראק. החיים במעברה לא היו קלים. תקופה ארוכה חיו באוהלים ולאחר מכן בצריפונים. רק לאחר תקופה ארוכה המשפחה של סבא שלי עברה לישוב קבע.

סבי למד בתחילה בבית ספר עם ילדים בגילאים שונים. כנער אהב מאוד לשחק כדורגל עם בני גילו והיה מאוד מוכשר בענף ספורט זה.

המעברה בפרדס כץ – בני ברק

תמונה 2

סבא שחקן שוער מחנה יהודה בפתח תקווה

התמונה הופיעה בעיתון הארץ  בשנת 1966

תמונה 3

שירות צבאי

סבי שירת בחיל השיריון  ומכוון שהיה ספורטאי מצטיין העבירו אותו למפקדת גייסות השיריון.

סבי השתתף בכל מלחמות ישראל

במלחמת ששת הימים 1967 – שירת בתפקיד שריונר, נלחם בחזית הדרומית מול הצבא המצרי. במלחמת מלחמת ההתשה 1970 – שירת בתפקיד שריונר נגד הצבא המצרי. במלחמת יום הכיפורים  1973 – בתפקיד שריונר נלחם בקו הדרומי. חברים רבים של סבא שלי נפלו בקרב, תקופה ארוכה לא היה בבית והגן על מדינת ישראל. במלחמת שלום הגליל 1982 – שירת בחרמ"ש בלבנון.

הכישרון של סבי – כדורגל

בזמן שרותו הצבאי היה חלק מנבחרת "חיל השריון" – בתפקיד שוער והנבחרת זכתה בגביע צה"ל בשנת 1962. במהלך השנים סבי היה שוער של קבוצת הפועל פ"ת ואף שיחק בקבוצת הבוגרים. בתקופה זו סבא שלי זכה להצלחה גדולה וניצחונות רבים לקבוצה שלו שבה הוא היה שוער. במהלך השנים נאלץ לפרוש כדי להתפנות בפרנסת הבית מקצועו היה  קבלן בינין.

סבי אוהב מאוד כדורגל עד היום. אני רוצה לספר שכנראה האהבה והכשרון לכדורגל נשאר במשפחה, בן דוד של אימי הוא אלי דריקס שהיה בעבר קפטן מכבי תל אביב.

הזוית האישית

מילים ממני איתמר (יוסף) אלייך סבי: 

סבא, דע שאני אוהב אותך וגאה בך על כל מה שהגעת ובנית יחד עם סבתא דינה. הקשר שלי אלייך חזק ומיוחד. כנראה זה לא במקרה שהשם השני שנבחר לי הוא יוסף. תודה סבא על הכל, אין כמוך.

חוויתי את הקשר רב דורי שהכרתי את סבא שלי יותר מכל הסיפורים ששמעתי ממנו.

מילון

שריונר
איש שמאכיל חיילי הגנה.

ציטוטים

”סבי היה שוער של קבוצת הפועל פ"ת “

הקשר הרב דורי