מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא גסטון – פורץ דרך

תמונה עם סבא גסטון מבת המצווה
תמונת פרופיל של גסטון
סיפור העלייה של גסטון ומשפחתו

סבי, גסטון מלכה נחשב בעיני כאיש פורץ דרך בעם ישראל. גסטון נולד לאסתר ולשלמה היהודים במרוקו בשנת 1941. לצידו של גסטון היו גם המון אחים ואחיות.
 
תמונה 1
 
 סבי אומר שכשהיה חי במרוקו "השאיפה והכמיהה של כל היהודים במרוקו תמיד הייתה להגיע לישראל.
 
תמונה 2
 
סבי אומר שכשהיה חי במרוקו "השאיפה והכמיהה של כל היהודים במרוקו תמיד הייתה להגיע לישראל. הוא סיפר לי שכל פסח שהיו חוגגים אותו בליל הסדר, היו אומרים באגדה של פסח, "שנה הבאה בירושלים", כלומר הם הזכירו את רצונם לעלות לישראל מפני שכך כתוב בתורתם. 
 
עליית סבי לישראל קרתה בעקבות שלושת אחיו. הראשון עלה לישראל בשנת 1950, שנתיים לאחר קום המדינה. השני עלה שנה אחריו והשלישי שנה אחריו. לאחר מכן אמו באה לישראל ולקחה את אחיו בחזרה למרוקו כי לא יכלה לסבול עוד בלי בניה איתה ואביו לא רצה לעבור לשם. למרות זאת בשנת 1956,  6 שנים לאחר מכן כל המשפחה עלתה ביחד לישראל.
 
תמונה 3
 תמונה 4
 
 
כאשר הוא ומשפחתו הגיעו לארץ, הוריו שלחו את גסטון לקיבוץ ניר דוד, תל עמל בעמק בית שאן. כאשר היה רק בן 15. שם הוא חי, עבד בחקלאות ולמד קרוא, כתוב ולדבר עברית. שם חי ללא משפחתו רק עם חבורת נוער. בני נוער נוספים ושם טיפלו בהם.
 
בזמן שהיה בקיבוץ, גסטון יצא ללמוד, לשם כך הלך ללמוד בטכניון בחיפה בלילה ועבד ביום. למד שם עד שקיבל תעודת מקצוע. זה שימש למציאת עבודה, הוא החל לעבוד בתעשייה אווירית בגיל 18 ועבד כמתקן מטוסים, שם נשאר לעבוד 35 שנה. במהלך עבודתו התגייס לצבא, היה שנתיים וחצי וחזר, חזרה לעבודה, בנוסף המשיך עם המילואים 30 שנה במהלך עבודתו, (כל שנה חודש בצבא).
 
תמונה 5
 
במהלך עבודתו בתעשייה האוורית, הכיר את סבתא והתחתן עם סבתה שלי. נולדו להם ילדים, את אבי כמובן ואת כל הדודים. בזכות סבי וסבתי אני חיה פה היום בישראל וכך גם יהיה וימשיך למשך דורי דורות.
 
תמונה 6 
 
גסטון הצליח להגשים את חלומו להגיע לישראל וכיום הוא חי וגר פה. בזכות חלומו שהתגשם, נולדו פה בישראל עוד משפחות , הוא פיתח כאן דורות נוספים בישראל והרבה את עמו במדינת ישראל, הוא לקח את רצונו בידיים ולכן, מהסיבות הללו, בעיני הוא איש פורץ דרך בעם ישראל.
תמונה 7

מילון

עאז'ב
הפלא ופלא- אמרו את הביטוי הזה כאשר הגיעו לישראל.

אל קורנדר
רוח פרצים- היה המון רוח בספינה, בדרך לישראל.

ציטוטים

”"השאיפה והכמיהה של כל היהודים במרוקו תמיד הייתה להגיע לישראל." “

”גל מלכה "בעיני, סבא גסטון הוא איש פורץ דרך בעם ישראל"“

הקשר הרב דורי