מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא בשירות התעשייה

סבא אברהם לימור ונכדתו עדי
מקבל פרס יצואן מצטיין מהנשיא
תרומתו של סבא אברהם לימור לתעשייה בישראל

נולדתי בירושלים בשנת 1938, יחד עם אחי התאום.
 
תקופה בירושלים של שילטון המנדט הבריטי. ילדותו בירושלים הייתה בצל שלטון זר, עוצר ברחובות מדי פעם. בתי ספר סגורים, חיילים בריטים ברחובות, מדי יום תקריות והתנגשויות עם חיילים בריטיים. מלחמת השחרור כאשר ירושלים נתונה במצור. אלה זיכרונות הילדות שלי.
 
אחי ואני תאומים זהים, דבר שגרם פעמים רבות לבלבול, לפעמים מצחיק עד דמעות ולפעמים מביך. כאשר הייתי בן ארבע עשרה עברנו כול המשפחה לכפר הס במסגרת תנועה שהייתה באותם ימים מן העיר אל הכפר. אחרי שרותי הצבאי חזרתי למושב ובשנת 1970 הצטרפתי לחברת גיבור שהייתה בהקמה, הייתי בין עובדיה הראשונים ותוך שנתיים העסיקה 4000 עובדים והפכה באותם ימים לפאר התעשייה הישראלית וליצואן הפרטי הדגול במדינה.
 
חברת גיבור עסקה בייצור גרבונים מוצר שהיה חידוש מהפכני בעולם ההלבשה והאופנה. ההתלהבות בעולם הייתה גדולה וישראל ההקטנה הפכה באותם ימים לשם דבר וליצאנית גדולה ומוצרי גיבור נמכרו בעולם הרחב . באותם ימים שימשתי כמנהל בקרת האיכות של החברה תפקיד תבע ממני נסיעות רבות הן לחו"ל והן ב – 16 האתרים שבהם פעלה החברה.
 
כעבור שנתיים נתמנתי למנהל אחד המפעלים הגדולים של החברה אחרי ארבעים שנה להקמת גיבור אני מארגן כנס של מייסדיי "גיבור" בחצר ביתנו. מאתיים מייסדים ובנות זוגם לוקחים חלק באירוע מרגש זה בניצוחו של המנכ"ל האגדי דב לאוטמן כמאתיים עובדים משתתפים בכנס וההתרגשות רבה.
 
אחרי תקופה מאתגרת בחברת גיבור ועם הרבה גאווה להיות אחד מהצוות של חברה מופלאה זו אני מתמנה למנכ"ל חברת סברינה שהייתה החברה המובילה להלבשה תחתונה בארץ. אין אישה שלא הכירה את הסלוגן "התלבשי נא עם סברינה".
 
מלבד לקוחותינו בארץ הצלחנו ליצור לנו לקוחות נאמנים ברחבי העולם, גרמניה, צרפת, אנגליה, ארה"ב. שוב אני מוצא עצמי בנסיעות רבות. במסגרת עבודתי ב"סברינה" זכיתי לארח את יצחק רבין, ראש ממשלת ישראל ביקור שהיה מרגש במיוחד. ביקור שנמשך שעות ארוכות. היינו ראשונים לצאת במסע פרסום גדול באותם ימים ובמסגרת אחת ממסעות הפרסום נתנו חסות לטניסאי שלמה גליגשטיין, שהיה לגדול הטניסאים עד ימינו אנו.
 
אחרי עשרים שנה של ניהול חברת "סברינה" אני חוזר לחברת "גיבור", כמנהל החטיבה הגדולה של החברה בחטיבה מועסקים 1700 עובדים. ב – 7 אתרים, בכפרי דרוזים כמו גם בערי פתוח כגון מעלות ירקא, תמרה, בית ג'אן ועוד. לקוחות החברה שפזורים באירופה ובארצות הברית. מרבית לקוחות החברה היו בחו"ל ושוב נדרשתי לנסיעות רבות. 
 
בתום ארבע שנים בחברת "גיבור" אני עובר לנהל חברה אמריקאית שעוסקת בטקסטיל רפואי מתקדם לחדרי ניתוח בבתי חולים. החברה חדשה ויש להקימה מאפס, אני בוחר במגדל העמק, כמקום להקמת החברה. עיירה שקלטה ארבעת אלפים עולים מברית המועצות כעשרים וחמישה אחוזים מסך האוכלוסייה. המטרה לספק מקומות עבודה לתושבי המקום. תוך זמן קצר הופכת החברה למעסיק הגדול ביות בעיירה שמעסיק עובדים מתושבי המקום. אבן הדרך הייתה-עובדים מקומיים.
 
בשנה הרביע להקמת החברה אנו זוכים בפרס יצואן מצטיין לשנת 1988 ומקבלים את הפרס בטקס חגיגי מנשיא מדינת ישראל. שנה לאחר מכן אנו זוכים בפרס דגל היופי למפעלים פרס הניתן מידי שנה למפעל הנקי והיפה ביותר. בצד הדאגה לרווחת העובדים, כבוד גדול. 
 
המפעל בירדן
בשנת 1986 אנו מרחיבים את הייצור ומקימים את המפעל בירדן. היינו החברה השנייה בארץ שהרחיבה את קווי הייצור בירדן וראתה בזאת צעד לקידום השלום עם ירדן, מתוך מחשבה שהידוק היחסים הכלכליים יחזק את השלום. זכינו לביקורים רבים של בית המלוכה הירדני, פרצנו דרך, החברה בירדן צמחה גדלה והתרחבה. הכשרנו עובדים רבים שמעולם לא עבדו בתעשייה והכירו את עבודת האדמה בלבד. שלחנו רבים מהם להכשרה מקצועית. רבים מהעובדים הוכשרו באתר החברה ממגדל העמק ושהו בה שבועות רבים, דבר שגרם להידוק הקשרים עם העובדים היהודים, שפגשו בפעם הראשונה ישראלים שלא הכירו. אלה הפכו לשגרירנו הטובים ביותר ועל כך גאותי, החברה – פעילה עד עצם היום הזה ומועסקים בה אלף עובדים.
 
המפעל בסין
במסגרת הרחבת הייצור אני נדרש להקים מפעל בסין ושוב כמו החברה במגדל העמק החברה בירדן הכול מהתחלה הקמת מבנה, גיוס עובדים והכשרתם רכישת ציוד. המפעל משתרע על שטח של 100 דונם פי עשר ממפעל גדול בארץ. המפעל עולה על פסי הייצור ועובר את הציפיות שלי ושל בעלי המניות, תרבות חדש האנשים חדשים סביבת ייצור שונה מכול דבר שהכרתי לפנים הקשר החם והקרוב שנוצר ביני ובין הסינים נשמר שנים   רבות אחרי שסיימתי את תפקידי, הכשרנו צוות מיומן יצרנו דפוסי עבודה מערביים רמות בטיב והביקורת ענו על הדרישות האירופאיות והאמריקאיות אני חוזר הביתה לישראל ומשאיר בסין חברה שעובדת בהצלחה עד היום הזה.
משוב של  עדי הנכדה:
אני מאוד נהניתי לעבוד עם סבא שלי וללמוד עליו. בזכות תכנית הקשר הרב דורי, הכרתי אותו יותר לעומק ושמחתי מאוד לדעת על ההצלחה שעבר ועל השינויים שהתרחשו בישראל. בזכותו ובזכות החברות שהשתתף בהם. עבדנו בעבודת צוות ,תמכנו ועזרנו המון אחד לשני.  
 
העשרה
המנדט הבריטי: "המנדט הבריטי מטעם חבר הלאומים על פלשתינה (א"י), המוכר בשם המקוצר המנדט או המנדט הבריטי, הוא מנדט חבר הלאומים (ייפוי כוח) שהוענק לבריטניה על ידי חבר הלאומים על מנת לסייע ליישוב היהודים‏ ולהבטיח את הקמת הבית הלאומי ליהודים בארץ ישראל, ברוח הצהרת בלפור ועל פי הנאמר בכתב המנדט‏. הבריטים שלטו בארץ ישראל (פלשתינה) בין קיץ 1917 למאי 1948.
 
דב לאוטמן: "בגיל 27 התמנה למנכ"ל חברת הטקסטיל "סברינה". בשנת 1975 הקים את מפעל "דלתא" הראשון בכרמיאל וכיום החברה מעסיקה קרוב ל-14,000 עובדים ברחבי העולם".
 
תשע"ה

מילון

טקסטיל
ענף הטקסטיל, העוסק בייצור ובשיווק של בדים ומוצריהם (בעיקר ביגוד) הוא ענף מרכזי בתעשייה ובמסחר. בתעשיית הטקסטיל נכללים תחומים אחדים:: • ייצור חוטים בטווייה ובטכניקות נוספות • ייצור בדים באריגה ובטכניקות נוספות • ייצור סריגים • ייצור ביגוד

מנדט בריטי
המנדט הבריטי מטעם חבר הלאומים על פלשתינה (א"י), המוכר בשם המקוצר המנדט או המנדט הבריטי, הוא מנדט חבר הלאומים (ייפוי כוח) שהוענק לבריטניה על ידי חבר הלאומים על מנת לסייע ליישוב היהודים‏ ולהבטיח את הקמת הבית הלאומי ליהודים בארץ ישראל, ברוח הצהרת בלפור ועל פי הנאמר בכתב המנדט‏. הבריטים שלטו בארץ ישראל (פלשתינה) בין קיץ 1917 למאי 1948.

ציטוטים

”התלבשי נא עם סברינה“

הקשר הרב דורי