מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא אורי מגן בצבא

סבא ונדב בבית הספר
סבא בצבא
שרותו הצבאי של סבא בצנחנים

אני נדב ישראל בן 11 וחצי, ממושב כפר הס, בחרתי לראיין את סבא שלי אורי מגן, גם הוא מכפר הס, בן 69, לגבי שרותיו הצבאי.

סבא נולד בטבריה בתאריך 3/2/1948 וגר בקיבוץ איילת השחר שבצפון הארץ.

היה זה זמן מאורעות תש"ח (1948) אשר החלו לאחר החלטת האו"ם על חלוקת מדינת ישראל. לכן, הנסיעה לבית החולים מהקיבוץ והחזרה אחרי לידתו של סבי, הייתה ברכב משוריין (רכב משוריין היה טנדר שמסביב הלחימו לוחות מתכת).

הוריו של סבי, צבי ואולגה מינץ (אשר שינו את שם משפחתם בשנת 1963 ממינץ למגן, בשל בקשתו של דוד בן גוריון, ראש הממשלה באותה תקופה, לתת שמות ציוניים לכולם). הם עלו לישראל בשנת 1939 ונולדו להם שלושה ילדים: חיים הבכור, יליד שנת 1939, נורית ילידת 1944 ואורי הצעיר מבין האחים, שהוא סבא שלי נולד בשנת 1948.

ארבע שנים גדל סבא אורי בקיבוץ איילת השחר, בימים ההם הילדים גדלו בקיבוצים בנפרד מהוריהם, במקום שנקרא "בית ילדים", שם הם ישנו, אכלו וגדלו עם צוות מטפלות. רק שעתיים ביום, בשעות אחר הצהריים כל ילד נפגש עם הוריו.

כבר אז, סבא אורי היה ילד שובב, אוהב טבע ובעלי חיים. בגיל ארבע עזבה המשפחה את הקיבוץ ועברה למושב כפר הס אשר בגוש תל מונד, במרכז הארץ. סבא אורי למד בגן בכפר הס (באותו גן שאני למדתי בו). לסבא היו תחביבים רבים והגדול ביותר הוא בעלי חיים. כבר בגיל שמונה היה לסבא גן חיות קטן, בחצר ביתם. הוא גידל: ארנבונים, שרקנים, תרנגולות, יונים, ברווזים וצבים. יש לציין שההורים של סבי, תמכו בתחביב שלו למרות הבלגן. סבא מאוד אהב לאסוף בולים, דגלים של כל מיני ארצות ואהב  לשחק כדורגל, צוי (משחק שבו מניחים על הרצפה מקל קטן ומעיפים אותו עם מקל ארוך).

בבית הספר היסודי סבא למד שמונה שנים בתל מונד ביחד עם ילדי המושבים ( מכיתה א' עד כיתה ח' ). בתיכון למד סבא שלי בנתניה בבית ספר מקצועי אורט את תחום הנגרות, למרות שלא עסק במקצוע הנגרות מעולם. עם סיום הלימודים בתאריך 5/11/1965 התגייס סבא לצבא והתנדב לצנחנים.

הוא החל פרק חדש בחייו. התנדב לשרת בצנחנים בגדוד 890, פלוגה ג', בעקבות שירותו של חיים, אחיו הגדול בצנחנים. בלשכת הגיוס פגש סבא חבר מעין ורד, אריה טננבאום שמו ומאז הלכו דרכיהם באותו מסלול והם בקשר עד היום. הטירונות נמשכה שלושה חודשים וכללה מסעות קשים, אימונים מפרכים, רוב הפעילות הייתה בשדה. הלינה הייתה באוהל סיירים בגודל 2*2 מטר בצורת משולש שגובהו 80 ס"מ. באוהל לא היה חשמל ולא היו מים וכמובן גם לא שירותים. האוהל שימש לשינה בלבד. הכניסה לאוהל הייתה בזחילה וישנו בו שני חיילים בלבד. כדי לעשות את הצרכים, הם היו מתרחקים מהאוהלים, חופרים בור ואח"כ דואגים לכסותו בחול. האוכל התבסס על מנות קרב: קרטון ובוא אוכל קר מקופסאות שימורים. בטירונות, סבא הכיר חבר בשם אמיר גל, אשר היה מרעננה. בצבא הם היו בקשר קרוב, אחד עם השני, ישנו יחד באותו אוהל והם חברים טובים עד היום.

אחרי הטירונות, סבא עבר קורס צניחה שנמשך שלושה שבועות בתל נוף. בקורס הצניחה עבר סבא אימונים קשים, קפיצות ממכשירים וצנח שבע צניחות ביום ובלילה. אחרי קורס הצניחה, חזרו סבא וחבריו לפלוגה והמשיכו באימונים.

השלב הבא היה קורס מכי"ם ( מפקדי כיתה ), הקורס נמשך שישה חודשים והיה מלווה באימונים קשים, לימוד ירי מנשקים שונים כמו: עוזי (תת מקלע), רובה ומג ( מקלע בינוני ), זריקת רימון, שיטות הסוואה, אימון יציאה לקרב, קורס עזרה ראשונה, סחיבת פצוע באלונקה ( ארבעה חיילים סוחבים חייל אחד ), סחיבת פצוע על הגב ועוד… בכל האימונים האלה, סבא וחבריו עזרו ותמכו אחד בשני.

צניחות נעשו במהלך כל השרות הצבאי, תוך כדי אימונים הם עשו קווים (בגבול סוריה ועזה), שמירה על הגבולות, סיורים, בט"ש (ביטחון שוטף). בזמן הקורס השתתף סבא במבצע קרמה (גירוש מחבלים באזור הגבול בירדן). בקורס המכי"ם למד להנהיג כיתות חיילים למשימות ואימונים. לאחר קורס זה ,הצטרף סבא לקורס צלפים שנמשך כחודש ובוא למד לצלוף (לירות במדויק), למד הסוואה, מארבים, ירי ממרחק רב של כ 600-1000 מטר. כל הירי נעשה ברובה מיוחד שנקרא רובה צלפים. על הרובה מורכב טלסקופ מיוחד המגדיל את המטרה. בסיום קורס המכי"ם, יצא סבא לקורס נוסף, קורס צלפים. לאחר קורס הצלפים, סבא שובץ למחלקת צלפים בבסיס תל נוף והיה שם עד מלחמת ששת הימים שפרצה בתאריך 06/06/1967.

סבא לחם במלחמה זו ברצועת עזה ולאחר מכן בסיני. לאחר המלחמה סבא עבר לפלוגה מסייעת של הצנחנים בבית ליד (ליד כפר יונה). בפלוגה מסייעת יש מחלקה של מרגמות (כלי שיורה במסלול תלול), מחלקה של מקכי"ם (מקלע כבד) ומחלקה של תולרים (תותח ללא רתע ללא הדף). סבא שירת בתולרי"ם וצמוד אליו, היה תמיד רובה צלפים למקרה הצורך. כל כלי הירי בפלוגה המסייעת היו מורכבים על ג'יפים או שלקחו אותם ביד.

בפלוגה המסייעת שירת סבא שנה שלמה, עד סוף שרותו הצבאי. סך הכל שירת סבא בצבא הגנה לישראל, שלוש שנים.

בסיום השרות הצבאי, בשנת 1968, קיבל סבא צופר (מתנה) מהצבא, קורס חקלאות שנמשך שלושה חודשיים במדרשת רופין. הקורס היה מיועד לחברי מושבים וקיבוצים שסיימו שרות צבאי מלא. הקורס היה הכנה נפלאה לאזרחות , ואכן סבי פצח בקריירת חקלאות במשק שרכש במושב כפר הס, לאחר חתונתו בשנת 1969 עם שושנה כספי, בת מושב חרות (המושב השכן) , אותה הכיר כשלוש שנים לפני כן והיא סבתי – שוש (שושנה) מגן.

המשק החקלאי אותו הקימו כלל: עגבניות, ירקות, פרחים, לולים ופרדסים. בשנת 1989, עשה סבי מהפך והפך את העסק החקלאי לאתר תיירות מהראשונים בתחומו בארץ: חוות התוכים בכפר הס.

בשנת 1970 נולדה לסבי וסבתי ביתם הבכורה הדר ובשנת 1989 נהרגה בתאונת דרכים במסגרת שרותה הצבאי בנח"ל. בשנת 1975 נולדה אמא שלי, קרן. אשר הכירה את אבי, ירון ישראל שנולד בנתניה ובשנת 1999 הם התחתנו וגרים עד היום בכפר הס. בשנת 1982 נולד לסבי וסבתי בן הזקונים גל, אשר מנהל כיום את חוות התוכים בכפר הס.

הזוית האישית

נדב: אני הרגשתי שהיה כייף לעבוד עם סבא והחומר היה מעניין ולמדתי דברים חדשים שלא ידעתי על סבא.

סבא אורי: היה לי כייף ומעניין לעבוד עם נדב ללמד אותו את החומר ולהיזכר בעבר.

מילון

בט"ש
ביטחון שוטף

ציטוטים

”התנדבות לצנחנים“

הקשר הרב דורי