מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא בן 92 – חלוץ, לוחם ומתיישב

סמל הפלמ"ח - סבא התנדב
אני בן 16
התנדבות להגנת היישובים העבריים

בהיותי בן שנתיים וחצי התייתמתי מאמא שלי ואומצתי על ידי דודתי אחות אבי. עד גיל 14 גרנו בשכונת מחנה יוסף, ליד יפו. למדתי בבית הספר שנקרא "תלמוד תורה לתימנים". מגיל 6 עד גיל 14. למדנו חשבון, אנגלית, תורה וגמרא. בגיל 14 עד 15 למדתי בתיכון ריאלי תחכמוני בתל אביב.
 
סבא מספר על ההתנדבות שלו
היתה קריאה להתנדב לעזרת בשמירת הישובים ולכן התנדבתי לשורות ההגנה, לחיל החיש  (חיל שדה), לפי בקשת המוסדות הלאומיים וצורפתי לחיל השדה שנקרא חי"ש. כשנתיים שרתתי במשטרת הישובים העבריים, שוב לפי בקשת מנהגי הישוב בתקופה ההיא.  
 
ההתנדבות שלי באה לידי ביטוי בגיל 14. כשהייתי בן 14 וחצי, שיקרנו בולא אמרנו את גילנו האמיתי, כי ניתן היה להתנדב רק מגיל 18. מאחר ונראנו חסונים, האמינו לנו שאנו בני 18 למרות שהיינו בני 14. התנדבתי מטעם הנוער העובד, לעזרת ישובים בארץ .
 
בין השנים 1936 עד 1938 תקופת הפרעות שהיו בארץ, בחורף 1938, התנדבתי להגנת הישובים מטעם הארגון ההגנה. עברתי קורס של שבועיים בגבעת עדה. בקורס עברנו אימוני שדה. משנת 1941 ועד שנת 1946 התנדבתי לצבא הבריטי , בו שרתתי עד גמר מלחמת העולם השנייה. 
 
סבא מספר על ההתיישבות  שלו
בסוף שנת  1946 עליתי להתיישבות, עם קבוצה של חיילים משוחררים שהתארגנה לפני השחרור מהצבא הבריטי. עלינו לרמות נפתלי. בשנת 1952 עזבתי את רמות נפתלי ועברתי למושב כפר טרומן ומאז ועד היום אני בכפר טרומן.  
 
בתקופה שבין חלוקת ארץ ישראל לשני מדינות לישראל ופלשתין הובלנו אספקה וציוד מהעיר חיפה לרמות נפתלי, לפני הכניסה  לחיפה היה מחסום של חיילים מהצבא הבריטי שערכו חיפושים במכוניות שנכנסו אל העיר. לי היה אקדח ושני רימוני יד שהיו בתא הנהג.  לשאלת החייל הבריטי: "מה הנשק הזה?",  עניתי לו שאני חייל בהגנה והנשק הוא להגנה עצמית כי אני נוסע בדרכים מסוכנות ודרך כפרים ערביים. הוא היביט בי כך ואני החזרתי לו מבט חצוף.   
 
סבא מספר על המקצוע  והעיסוקים שלו
משנת 1946 עד שנת 1952 הייתי נהג משאית. משנת 1952 עד שנת 1990 הייתי חקלאי ועסקתי 25 שנים בענף הרפת. אחרי תקופה זו הייתי כורם של ענבי יין וזיתים.  בהיותי ברמות נפתלי הייתי נהג משאית והובלתי אספקה מחיפה לרמות נפתלי. בתקופה ההיא לא היו משאיות כמו שהיום חדישות וחזקות. תוך כדי נסיעה ליד כרמיאל נשברו ברגים שהחזיקו את הגלגלים האחוריים והתגלגלנו אל הואדי. למזלנו שלא התהפכנו, כי היה לי נהג עוזר. זה היה בסביבות  שעה 10 בלילה. ירדנו לחפש את הגלגלים אחרי  כשעתיים מצאנו אותם. הייתה  שם עשביה  רבה והיא היקשתה על החיפוש של הגלגלים. תיקננו  את הרכב במשך הלילה והגענו בשלום לרמות נפתלי בזהירות.  
 
 
העשרה
כפר טרומן : " כפר טרומן הוא מושב הנמצא בשפלה, כשלושה ק"מ ממזרח לנמל התעופה בן-גוריון, בתחומי מועצה אזורית חבל מודיעין. היישוב קרוי על שמו של הארי טרומן, שכיהן כנשיא ארצות הברית בעת קום מדינת ישראל, הכיר בה ונקט מדיניות ידידותית כלפי המדינה הצעירה. המושב נוסד בשנת 1949, בידי חיילים משוחררים יוצאי הפלמ"ח מחטיבת הראל, על אדמות הכפר הערבי הנטוש בית נבאללה. שמו הקודם של היישוב בתחילתו היה "בני הראל".
תשע"ו

מילון

כפר טרומן
כפר טרומן הוא מושב הנמצא בשפלה, כשלושה ק"מ ממזרח לנמל התעופה בן-גוריון, בתחומי מועצה אזורית חבל מודיעין. היישוב קרוי על שמו של הארי טרומן, שכיהן כנשיא ארצות הברית בעת קום מדינת ישראל, הכיר בה ונקט מדיניות ידידותית כלפי המדינה הצעירה. המושב נוסד בשנת 1949, בידי חיילים משוחררים יוצאי הפלמ"ח מחטיבת הראל, על אדמות הכפר הערבי הנטוש בית נבאללה. שמו הקודם של היישוב בתחילתו היה "בני הראל".

להשתרש
להכות שורש.

ציטוטים

”לך בדרך הישר“

הקשר הרב דורי