מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא במלחמת ששת הימים ובמלחמת יום כיפור

סבא שלי הגיבור
סבא בזמן מלחמת יום כיפור
סבא אחראי על הביטחון בישוב רמת צבי

יעקב נולד בשנת 1946 למשפחה אחת ממקימי הישוב רמת צבי, הוא גדל בישוב.
 
בשנת 1964 יעקב התגייס לצבא ולימד בביה"ס לתותחנים. זמן לא רב  לאחר מכן התרחשה מלחמת ששת הימים וסבי נלחם ברמת הגולן. בהמשך במלחמת יום כיפור. סבא לחם במשך חמישה וחצי חודשיים.
 
בזמן המלחמה התרחשו להם כמה תקריות ברמת הגולן שבאחת מהן נהרגו 11 חברים מאד קרובים לסבא, שהיו איתו יחד באותה מחלקה. זה קרה בשני מקרים איומים נפרדים. במקרה הראשון ריכזו כמה פצועים במקום אחד לטפל בהם ותוך כדי טיפול נפל פגז על כל החיילים. נהרגו עשרה חברים טובים מאד ועוד היו הרבה פצועים זו. הייתה מכה מאד קשה מאוד עבורו ועבור היחידה שלו.
 
סבא מספר: אחרי כמה ימים היה אירוע שני, כמובן שבין לבין נלחמנו ברמת הגולן, שמטרתנו הייתה ירי על מוצב החרמון. המוצב היה בידיים סוריות וצה"ל ניסה לכבוש אותו מחדש. אנחנו ירינו לכיוון החרמון גם בלילה וגם ביום, אך בעיקר בלילה. הטלנו פצצות תאורה כדי לעזור ולהאיר, כדי שהחיילים יראו איך להמשיך להילחם. ביום ירינו פגזים על מנת להבריח את הסורים. תוך כדי הירי אחד החיילים שהיה איתי בטנק הוא טען לא נכון את הקנה והקנה התפוצץ והוא נהרג במקום. עוד כמה נפצעו, אחד מהם התעוור.
 
במלחמת יום כיפור הייתה בעיה לזהות את הגופות, חיכו הרבה זמן עד שהודיעו למשפחות על מות יקיריהם. אחרי 29 יום במלחמה סבא יצא לחופשה הביתה, אולם הוא לא יכול לצאת מהבית, כי כל המשפחה של החייל שנהרג, טרם ידעה על מותו. המשפחה ממש רצתה לדעת מסבא פרטים, "למה הבן שלהם לא מגיע הביתה? למה הוא לא כותב? סבא לא יכול היה להגיד כלום, כי עדיין לא הודיעו להם. רק לאחר שלושה שבועות הודיעו להם.
 
כל תקופת המלחמה כל הנטל של המשק החקלאי שיש לסבא וסבתא נפל על סבתא והיא תחזקה אותו בגבורה.
והתמודדה לאורך כל התקופה עם תחזוקת המשק והמשפחה.
מה סבא שלי עושה היום?
הוא עובד במושב, אחראי על  משק המים ועל ההתנהלות עם תשתיות המושב ותקינותה. בנוסף, סבא מתנדב כמשמר הגבול, בסיורים נגד גנבות חקלאיות באזור הגלבוע, במקביל סבא אחראי על הביטחון בישוב עצמו: במידה ויש בעיית ביטחון מתקשרים אליו והוא מטפל בזה, סבי מברר לגבי אנשים ורכבים חשודים.
 
העשרה
רמת צבי, ויקיפדיה : "הוא מושב ברמות יששכר (בין עפולה לבית שאן), השייך למועצה אזורית הגלבוע. הוקם בשנת 1942 על ידי צעירים יוצאי אירופה חברי ארגון הגליל."
רמת צבי, אתר היישוב הקהילתי: "רמת צבי הינו מושב אשר נמצא בין בית שאן לעפולה, במרכז הגליל התחתון. המושב שייך למועצה האזורית גלבוע והוא חגג בשנת 2012, 70 שנים להיווסדו. מקימי המושב היו עולים חדשים מאירופה."
 תשע"ה

מילון

רב"ש
ראש ביטחון שוטף

רמת צבי
הוא מושב ברמות יששכר (בין עפולה לבית שאן), השייך למועצה אזורית הגלבוע. הוקם בשנת 1942 על ידי צעירים יוצאי אירופה חברי ארגון הגליל.

ציטוטים

”לא משנה מה גילך, אתה יכול תמיד לעזור לאחרים“

הקשר הרב דורי