מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא איציק ספורטאי מצטיין בצעירותו

סבא איציק ברעם ונכדו דן ריישמן
סבא התחרה בעיקר בריצה
הנושא המשותף שלנו הספורט
 סבא איציק נולד בשנת 1951 להורים פנינה וברוך ברעם. לסבא אחות, יעל, הגדולה ממנו בכ-3 שנים. הוא גר בילדותו בחיפה, במושבה הגרמנית, בבית שבנו הטמפלרים. בבית הספר היסודי "הגפן", בו למד סבא עד כיתה ו', התחילה האהבה לספורט ובעיקר לריצה.
באותם ימים השתתף סבא גם בענפי הספורט האחרים, כולל משחקי כדורסל, גם במסגרת בית הספר וגם עם החברים, שיחק כדורגל והיה בחוג התעמלות בגיל  12 עובר סבא ללמוד בבית הספר הריאלי בשכונת הדר.
כאן היתה פעילות ספורט רבה ומקיפה, כולל כל משחקי הכדור והתעמלות. הבנות נהגו לקפוץ על חבל במהלך ההפסקות. סבא העדיף את משחקי הכדורסל וגם את הכדורגל, אשר היו באותו מגרש החצר הגדולה של בית הספר.
כילד, סבא היה אוהד של קבוצות הפועל חיפה גם בכדורסל וגם בכדורגל, וצפה במשחקים רבים, בהם השתתפו הכדורגלנים רובי יאנג ויצחק אנגלנדר והכדורסלנים יואב כץ ומולי אבישר.
בגיל 14 אימוניו כללו ריצה על חוף הים וגם על כביש כך הוא היה רץ מביתו שבמושבה הגרמנית את כל העלייה על הכרמל עד לסטלה מאריס, יורד בחזרה ואז עולה שוב את כל העלייה וחוזר לביתו. לבית הספר הריאלי הייתה גם נבחרת אתלטיקה קלה אשר סבא השתתף בה. באותו זמן סבא הצטיין בריצות קצרות (60 מטר) וריצות בינוניות (300 מטר).כדי לשמור על הכושר.
בחורף, במיוחד, סבא היה משתתף בצעדות ובהרבה מרוצי שדה, למרחקים שונים.בין מרוצי השדה הידועים היה מרוץ הקפת הר התבור למרחק 11 ק"מ, מרוץ סיני ל- 10 ק"מ ומרוץ מגנס ירושלים ל-5 ק"מ.
 
תמונה 1
סבא עסק גם בפעילות ספורט נוספת, במסגרת צופי ים. הוא נהג, בכל שבת ללכת לפעולה ובעיקר אהב להשיט את הסירות הקטנות. מסלולי ריצה אז והיום אז המסלול היה מחומר מעורב של עפר ופחם ולכן קראו לו מסלול הפחם. הוא בהיקף של 400 מטר. זאת לעומת מסלול הטרטן המקובל כיום.
כדי לרוץ על מסלול הפחם קנו לסבא את נעלי הריצה המקצועיות הראשונות שלו נעלי עור עם מסמרים. הנעליים היו כבדות למדי לא כמו הנעלים הקלות בהן משתמשים כיום. סבא עבר לבית הספר הריאלי שבבית בירם על הר הכרמל. כאן היו מתקיימים ימי ספורט בהם סבא היה משתתף ובדרך כלל מנצח.
באותה תקופה סבא התחרה בעיקר בריצות ל 100, 400, 800 ו-1000מטר ובדרך כלל ניצח בתחרויות.נבחרת האתלטיקה של בית הספר הריאלי הייתה משתתפת באופן קבוע באליפות הארצית של בתי הספר התיכוניים וכמעט תמיד הייתה זוכה במקום הראשון. סבא היה חבר קבוע בנבחרת והיה משתתף בריצות 100 ו-800 מטרים וגם במירוץ השליחים.סבא היה גם חבר בנבחרת הנוער של ישראל באתלטיקה.הוא היה נוסע למכון וינגייט, שם היו מתקיימים האימונים.
בין מאמניו היה גם עמיצור שפירא אחד מאחד עשר הנרצחים באולימפיאדת מינכן 72. סבא גם הדריך בקיץ בקייטנת הספורט "הוד הכרמל" של מורה הספורט שלמה אלון. ג'ים היינס, נולד ב-10 בספטמבר 1946, אתלט אמריקאי, אלוף אולימפי ושיאן עולם. האצן הראשון בהיסטוריה שירד מתחת ל-10 שניות בריצת 100 מטר.באולימפיאדת מקסיקו סיטי (1968) זכה היינס בשתי מדליות זהב, כולל בריצת 100 מטר בשיא עולם חדש של 9.95 שניות.(מתוך וויקיפדיה.)
סבא התגייס לצנחנים ושרת גם בשרות קבע בסך הכל כ-5 וחצי שנים. השירות גדע את הקריירה הספורטיבית המקצועית. בתמונה שסבא הביא: מח"ט הצנחנים לוחץ את ידו של סבא, החניך המצטיין בסיום המסלול.
 
לבסוף גילינו מה הקשר הרב דורי שלנו… הספורט
משוב של דן:
"סבא, נהניתי מאוד לעבוד איתך בעבודה על הקשר הרב דורי. היה לי מאוד כיף לשמוע את כל
הסיפורים שעברת בחיים במיוחד כשיצאנו לטיול בחיפה בשביל שתכיר לי איפה גדלת ואת ילדותך בעיר. לי מהלך העבודה היה מאוד מיוחד כי הצלחתי ללמוד יותר בגלל שכל סיפור ממש הראית לי איפה זה היה ואני מעריך את זה מאוד. תודה."
משוב של סבא איציק:
"דן, נהניתי מאוד מהחיבור החזק שלך לסיפור חיי בצעירותי ולנושא המשותף שלנו הספורט.במהלך העבודה התפתחת והוכחת המון: שאתה יודע לקבל החלטות באופן עצמאי, שאתה מוכן ללמוד הרבה וליישם זאת מידושאתה יודע ליהנות מהקשר הנהדר בינינו הקשר הרב דורי.אני אוהב אותך וגאה בך מאוד! ".

מילון

בית הספר הריאלי
בית ספר פרטי בחיפה. הוקם על בסיס בית הספר "אבטליה", של פנחס כהן, על ידי הוועד הפועל הציוני על רקע מלחמת השפות, במחאה על החלטת "המכון היהודי לחינוך טכני" של חברת עזרה לבחור בגרמנית כשפת ההוראה של המקצועות המדויקים בארץ ישראל ובפרט בטכניקום (לימים, הטכניון) ובבית הספר הטכני שלידו.

ציטוטים

”ולבסוף גילינו מה הקשר הרב דורי שלנו... הספורט“

הקשר הרב דורי