מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא אברהם מספר על מקור השם והשינוי בו

סבא אברהם סלה ונכדו דביר
משםחת סלה
קורות המשפחה ונסיבות שינוי שם המשפחה ל"סלה"

 נולדתי בעיר חיפה  שבפלשתינה בשנת תש"א /1941 בעיצומה של מלחמת העולם השניה כשרובה של המשפחה של הורי נמצאת במזרח אירופה עם קשרי דואר מנותקים בעקבות המלחמה. ולכן נבחר שמי ע"ש הסבא הגדול שעליו ידעו שאינו בן החיים

( נפטר לפני תחילת המלחמה) גדלתי בחיפה ביחד עם אחי הבכור אריה וכך הגענו להכרזת המדינה בשנת תש"ח, ואז הצטרף למשפחתנו אחינו הצעיר דוד ירחמיאל שקיבל את שמות 2 "הסבאים" הי"ד שנרצחו ע"י הצורר הנאצי .תמונה 1

הצורר הנאצי
 

2 הסבים והסבתות ואיתם כל משפחתם בנים בת כלות וחתן ואתם כל נכדיהם נרצחו באקציה שנערכה ביום הכיפורים תש"ב בעיירת מגוריהם "פודהייץ " בגליציה המערבית וסופר ע"י הניצולים מאותה אקציה שהנאצים הגיעו לבית הכנסת בעיצומה של תפילת מוסף של יום הכיפורים. הקצין על הסבא שלנו סבא "דוד " שהיה בעל התפילה שישתחווה לכנסיה.  סבא דוד השתחווה עם אחוריו לכיוון הכנסייה ובירך את הברכה "שאותך לבדך נעבוד ביראה" שם ירו בו והרגוהו. יתר  הקהילה ממשיכה לכיוון היער ושם ירו בהם והרגום.

 לפני שמעלים סיפור חדש יש לברר את קוד המוסד.

 הסיפור הזה סופר לנו כשישבנו שבעה על אבי ז"ל ואחד מן המנחמים שהיה מניצולי העיירה סיפר לנו את הסיפור.

המשכנו לגדול ביחד כשאני גומר לימודים ומתגייס לצה"ל ביחד עם גרעין "נחלים" של בני עקיבא.

עם גמר שרותי הצבאי התחלתי לעבוד בחברת החשמל ושם עבדתי 46 שנים בקשת רחבה שלתפקידים כשהכותרת היא להביא חשמל וכוח למדינת ישראל, ופיתוחה של המדינה.

תמונה 2

תחנת הכח הראשונה בחיפה הפועלת על דיזל
 
 

בשנים הראשונות של קום המדינה כשראש הממשלה היה דוד בן גוריון ע"ה הוא בקש  מכל עובדי המדינה להחליף את שם המשפחה שהובא מן הגולה לשם עברי, וכך החלפנו אחי הבכור ואני את שם המשפחה "הסל " לשם עברי ע"י החלפת אותיות וכך נוצר שם משפחתנו לשם "סלה"  וכך אנו נקראים עד עצם היום הזה אמן סלה.
העשרה:
איש העלייה השנייה, ראש ההנהגה של "המדינה שבדרך", המוביל והדוחף להקמת מדינת ישראל, הכריז על הקמתה, ולאחר שקמה הנהיגהּ במשך עשור ומחצה עד 1963: כיהן כראש הממשלה וכשר הביטחון הראשון של מדינת ישראל והיה ממנהיגי תנועת העבודה.( ויקיפדיה)
 
תשע"ו   2016

מילון

אקציה
דרת פעולות אלימות של הכוחות הנאצים באזורי מגורים או ריכוז של יהודים, כגון הגטאות, לשם איסוף ושילוח כפויות ממקומות המצאם - מגוריהם הקבועים - אל מחנות ריכוז והשמדה, אשר נוהלה על ידי כוחות גרמניה הנאצית: גסטאפו, אס אס ואחרים בסיוע כוחות שיטור מקומיים, בתקופת מלחמת העולם השנייה.

ציטוטים

”לכן נבחר שמי ע"ש הסבא הגדול שעליו ידעו שאינו בן החיים“

הקשר הרב דורי