מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

נס ההחלמה ממחלת הפוליו

סבא ואני
סבא בילדותו
נס ההחלמה משיתוק ילדים

נולדתי בתל אביב בשנת 1945.
 
בשנים אלה הייתה בארץ מגפה של חיידק בשם פוליו אשר פגע בילדים בעיקר וגרם להם למחלת שיתוק ילדים. כשהייתי בן קרוב לשנתיים פגע המחלה. השיתוק היה בגפיים העליונות והתחתונות. לא הייתה תרופה למחלה זו. טובי הרופאים בארץ אליהם פנו הורי אמרו כי אין למחלה זו מרפא והתרופה היחידה היא להתפלל לרחמי שמים. מכיוון שהמחלה נתפסה כמחלה מדבקת, איש מהחברים של הורי או בני משפחה לא העז  להיכנס לבית. רק דודה אחת יהודית ברסמן ז"ל היה שמה, שהייתה ערירית וחשוכת ילדים אמרה שאין לה ממה לחשוש, ילדים אין לה ולכן היא היחידה שבאה לבקר ולסייע לאימי.
 
פוליו – שיתוק ילדים " שיתוק ילדים שיתוק ילדים (פוליומייליטיס, Poliomyelitis) היא מחלה של מערכת העצבים, הנגרמת על ידי נגיף הפוליו. המחלה מועברת מאדם לאדם, בעיקר באמצעות מחזור צואה-פה. בכסביבות 90% מההידבקויות בפוליו לא מופיעים אצל החולה סימפטומים כלל, אולם אם הנגיף חודר למחזור הדם החולים עשויים לסבול ממגוון רחב של סימפטומים. בכאחוז אחד מההידבקויות חודר הנגיף למערכת העצבים המרכזית, פוגע בנוירונים מוטוריים, וגורם לחולשה ולשיתוק רפה חד…. בעבר היה שיתוק הילדים מהמחלות הנפוצות בעולם, והביא למותם של רבים עד לפיתוח החיסון נגדה בראשית שנות החמישים של המאה העשרים. לעתים נמצאות כיום עקבות של הנגיף במי השופכין של ערים גדולות."
חיסון נגד פוליו "לאחר מאמץ מחקרי של שנים, בשנות החמישים של המאה ה-20 שני חוקרים אמריקאים פיתחו חיסונים נגד פוליו, דבר שהפך בבוא הזמן את המחלה לנדירה בעולם המערבי והוריד את מספר מקרי המחלה השנתיים בעולם מ-350,000 בשנת 1988 ל-223 בלבד בשנת 2012‏. את התרכיב הראשון פיתח ד"ר יונה סאלק באמצעות נגיף מומת הניתן בזריקה (IPV), ולאחר מכן, בשנת 1962 ניתן בארצות הברית אישור לשימוש בתרכיב נוסף שפותח על ידי ד"ר אלברט סבין שהסתמך על נגיף מוחלש הניתן בטיפות דרך הפה (OPV)."
 
יום אחד כחודשיים אחרי שנתקפתי במחלה, באה הדודה לבקר והביאה לי כדור משחק. כשהתחילה לשחק איתי נפל הכדור. לפתע התרוממתי לקחת אותו, והתברר שהמחלה עברה כלא הייתה.
 
אימי שהייתה אז כבת 35 שנים, התרגשה כמובן משמחה ואושר. בתוך שבוע הלבין שער ראשה. עד יום מותה לא הסכימה אימי, לצבוע את שערה. איש מהרופאים שבדקו אותי לאחר החלמתי לא הצליח לתת הסבר הגיוני במה שהוגדר על ידי כולם כנס.
 
אחותי מימי שנולדה בשנת 1953 קיבלה חיסון נגד פוליו, שהיום הוא חיסון חובה לכל ילד, אבל אז זה היה נדיר החיסון הוטס, עבורה והיגיע במיוחד מארצות הברית. שם הומצא נסיוב סאלק על שם רופא יהודי בשם: יונה סאלק. החיסון ניתן במסגרת ניסוי בין לאומי שישראל נכללה בו ובמסגרתו חוסנו בשנים ההם, כחלק מן הניסוי גם ילדים ישראלים שהוגדרו בקבוצת סיכון, ביניהם אחותי.
 
היום בגיל 70 , כשאני אב לשלושה ילדים וסב לחמישה נכדים, אני מודה לאלוהים על הנס שקרה לי ושהביא אותי לקיים חיים רגילים ללא כל פגע. אני חש במשך השנים, במסגרת הספורט שאני עושה בשנים האחרונות, כי שרירי הרגליים אצלי חלשים מן הרגיל, ולא ניתנים לפיתוח, אולי בכל זאת נשאר שריד מהמחלה.

מילון

פוליו
שיתוק ילדים שיתוק ילדים (פוליומייליטיס, Poliomyelitis) היא מחלה של מערכת העצבים, הנגרמת על ידי נגיף הפוליו. אם הנגיף חודר למחזור הדם החולים עשויים לסבול ממגוון רחב של סימפטומים. בכאחוז אחד מההידבקויות חודר הנגיף למערכת העצבים המרכזית, פוגע בנוירונים מוטוריים, וגורם לחולשה ולשיתוק. פוליו הפוגע בחוט השדרה הוא הצורה הנפוצה, ומתאפיין בפגיעה א-סימטרית הכוללת לרוב את הרגליים.

חיסון נגד פוליו
לאחר מאמץ מחקרי של שנים, בשנות החמישים של המאה ה-20 שני חוקרים אמריקאים פיתחו חיסונים נגד פוליו, דבר שהפך בבוא הזמן את המחלה לנדירה בעולם המערבי והוריד את מספר מקרי המחלה השנתיים בעולם מ-350,000 בשנת 1988 ל-223 בלבד בשנת 2012‏[2]. את התרכיב הראשון פיתח ד"ר יונה סאלק באמצעות נגיף מומת הניתן בזריקה (IPV)

ערירית
אישה ללא בעל וילדים

ציטוטים

”שהמשפחה מעל הכל ולעולם אל תאבד תקווה“

הקשר הרב דורי