מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

נסים לפעמים קורים פעמיים

סבתא מרים שלי ואני
מרים עין
סבתא מרים במלחמה

ברי מתעד את סיפורה של סבתא מרים:
 
סבתי מרים נולדה בבלגיה באנטוורפן  בשנת 1934.
 
היא התגוררה בבלגיה בזמן שהחלה מלחמת העולם השנייה. בוקר בהיר אחד במלחמה מרים חלתה בחזרת זה קרה בדיוק בזמן בו הוריה החליטו לברוח לצרפת. בגבול בין בלגיה לצרפת לא היקשו אליהם כנראה בגלל שראו ילדה חולה עם צוואר נפוח.
 
הם נשארו בצרפת עד שהגרמנים פלשו גם לשם. במזל הם הצליחו לעלות על המעבורת האחרונה שהפליגה לאנגליה. מקום רב לא היה במעבורת ולכן ביקשו מהנוסעים לזרוק את המזוודות לים. מרים הייתה מאד עצובה, לזרוק את כל הציוד שלה לים, אבל לא הייתה לה כל ברירה. באנייה חילקו אוכל בקופסאות שימורים, שכנראה חלקם היו מקולקלות וכאשר הגיעו לאנגליה סבתי חלתה בהרעלת מזון. היא הייתה אמורה להיות יותר משבוע בבית החולים אבל בסוף השבוע אביה דרש לשחררה מבית החולים. למרות איסורו של הרופא הוא לקח אותה הביתה.
 
כאשר הגיעו מרים ואביה יעקב לביתם הם שמעו פיצוץ ענק והתברר שהגרמנים הפציצו את בית החולים, שבו מרים הייתה מאושפזת . כנראה ליעקב אביה, הייתה תחושת בטן, שמשהו רע עומד לקרות למרים. כך ניצלו חייה של מרים לראשונה.
 
לאחר שלוש שנים יעקב שהיה מהנדס כימאי קיבל הצאת עבודה באפריקה בקונגו הבלגית (כיום מקום זה ניקרא זאיר – הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו). הוריה הזמינו מקום באנייה ארזו את המזוודות  והתכוננו להפלגה. בסוף בגלל בעיות בדרך הם איחרו להגיע לספינה ונאלצו לעלות על ההפלגה הבאה בתור. בזמן שהם הפליגו הם ראו לפניהם את האנייה שהם היו אמורים לעלות עליה, עולה על מוקש ומתפוצצת. כך ניצלו חייה של סבתי בפעם השנייה.
 
הם הגיעו לאפריקה ונשארו שם שלוש שנים. לאחר גמר המלחמה הם חזרו לבלגיה ושם הם התגוררו בלאג'. בשנת 1949 אמא של סבתי חלתה בסרטן לרוע המזל, כאן לא התרחש נס והיא נפטרה כשסבתי הייתה רק בגיל 14.
 
אביה של סבתי שהיה מאד ציוני, רצה לעלות ארצה. בתאריך 5 לספטמבר 1951  הצליח להגשים את חלומו ועלה לארץ ישראל. הם הגיעו לתל אביב, אך כעבור שבוע  עברו לנתניה, שם סבתי חיה עד היום .
 
לאורך כל תיעוד הסיפור של סבתי לא הצלחתי להפסיק לחשוב, איזה מזל שקרו לה לסבתא פסטה שלי שני נסים, כי אחרת גם אני לא הייתי קיים היום. 
 
העשרה
אנטוורפן: "הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו נקראה זאיר בין שנת 1971 לשנת 1997 ולפני כן "קונגו הבלגית" או "קונגו לאופולדוויל", היא מדינה במרכז אפריקה. לעתים היא נקראת "קונגו-קינשאסה" על שם עיר בירתה, על מנת להבדילה מהרפובליקה של קונגו ("קונגו-ברזוויל")."
קהילת יהודי אנטוורפן: "אנטוורפן שוכנת הקהילה היהודית השנייה בגודלה בבלגיה (לאחר בריסל), ואחת הגדולות, החשובות והותיקות באירופה. לפני מלחמת העולם השנייה מנתה הקהילה כ-35 אלף איש, וכיום היא מונה כ-20 אלף".
תשע"ה

מילון

מהנדס כימאי
מהנדס שהופך תהליך כימי לתעיישיתי יעיל וכלכלי

אנטוורפן
אנטוורפן היא העיר השנייה בגודלה בבלגיה והעיר הגדולה בפלנדריה, האזור דובר ההולנדית בבלגיה. באנטוורפן שוכנת הקהילה היהודית השנייה בגודלה בבלגיה (לאחר בריסל), ואחת הגדולות, החשובות והותיקות באירופה. לפני מלחמת העולם השנייה מנתה הקהילה כ-35 אלף איש, וכיום היא מונה כ-20 אלף

זאיר
הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו נקראה זאיר בין שנת 1971 לשנת 1997 ולפני כן "קונגו הבלגית" או "קונגו לאופולדוויל", היא מדינה במרכז אפריקה. לעתים היא נקראת "קונגו-קינשאסה" על שם עיר בירתה, על מנת להבדילה מהרפובליקה של קונגו ("קונגו-ברזוויל").

ציטוטים

”לבחור בחיים ולא ברכוש“

הקשר הרב דורי