מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ניצחונה של משפחת סבתי דינה שרה

התאקלמות משפחתה של סבתי בארץ

חיי סבתי דינה שרה

משפחת סבתי ,מנדל – מצד אמה ופישר – מצד אביה, היו משפחות גדולות, ציוניות ועשירות בפולין. סבא רבא יחיד ששרד ממשפחתו וממשפחתה של סבתא רבתא שרדו היא ואחותה.

סבתא וסבא רבא ששרדו בשואה, נפגשו במחנה פליטים והתחתנו. כשניסו להעפיל לארץ באונית מעפילים, לא נתנו לסבתא רבתא שהייתה בהריון לעלות לאוניה, בגלל התנאים הקשים, רק לסבא רבא. הם לא רצו להיפרד, ולכן סבתי נולדה בצרפת.

ב- 1948 נולדה סבתי שנקראת על שם 2 סבותיה דינה – שרה, אותן לא הכירה. היא עלתה לארץ באוניה ששמה "גלילה" בעליה חוקית והם התיישבו בעיר חיפה.

סבא רבא עבד במוזיאון העירוני בחיפה, וסבתא רבתא גידלה את 3 הילדים, סבתי הבכורה, אחיה שגם הוא נקרא על שם סביו יצחק ואחותה הקטנה.

סבתי גדלה והתחנכה בחיפה. בסיום התיכון למדה סיעוד בבי"ח רוטשילד בעיר. כמו כן שרתה בצה"ל והשתחררה בדרגת סגן.

בחיפה הכירה סבתא את סבא, חקלאי, אוהב אדמה, יליד מרוקו. הם התחתנו, עברו לגור במושב ברק – בעמק יזרעאל, שם סבי מגדל בצלצלים עד היום. את שמם עברתו לשם ישראלי שקשור בחקלאות – טל

סבתי עבדה במקצועה כאחות לבריאות המשפחה, חסנה אלפי תינוקות וילדים, וחינכה דורות רבים של תלמידים איך לשמור על בריאותם.

לסבתי נולדו 4 ילדים, שאמי רוית הבכורה מביניהם ואחיה יניב, עינת ורביב (שמם קשור לטל) כולם שרתו בצבא חלקם כקצינים, אמי במודיעין.

המשפחה שהחלה ב- 2 ניצולי שואה ששרדו את התופת, התרחבה ומונה היום 40 נפש. המשפחה המצומצמת של סבתי 19 נפש, שלא לדבר על משפחת סבי שהצטרפה בערך כ- 100 נפשות !

חייה של סבתי משקפים את חיי העם היהודי, משואה לתקומה. המדינה שהוקמה ב-1948התפתחה לאחת המדינות הטכנולוגיות המפותחות בעולם, ומשמשת בית לעם היהודי. סבתי מספרת שאמה ז"ל נצולת השואה, אמרה שנקמתה בגרמנים שהשמידו את משפחתה, הנה הקמת משפחה לתפארת במדינה היהודית.

מילון

העפלה
ההעפלה היא הכניסה הבלתי חוקית של יהודים לארץ ישראל (שנקראה אז פלשתינה) שאורגנה על ידי היישוב העברי בזמן המנדט הבריטי, משנת 1934 ועד הקמת מדינת ישראל ב-1948

ציטוטים

”סבתי מספרת שאמה נצולת השואה, אמרה שנקמתה בגרמנים, הנה הקמת משפחה לתפארת במדינה היהודית.“

הקשר הרב דורי