מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

נחום ברקוביץ'- רב הפועלים מרומניה

מפגש בין הדורות
מפגש
סיפורו של נחום ברקוביץ' בן ה85 כפי שסיפר לתלמידי הריאלי בפרוייקט הקשר הרב הדורי
עד לגיל 13 ילדותו הייתה טובה. הוא גר במיינץ ולמד בבית ספר רוסי, שרוב הילדים בו היו יהודים. הוא קיבל יחס טוב מהוריו היו לו 3 אחים- אח ואחות מבוגרים ממנו ואחות צעירה יותר. בחגים הם הלכו לחברים, ששם התרכזו מספר יהודים והם היו חוגגים את החגים ביחד. אביו היה בעל חנות בשר, אשר סיפקה את הכסף לצרכיה הכלכליים של משפחתו. בביתו היו תנור אבן. כול יום חמישי באה מבשלת ובישלה בו אוכל ואת האוכל הם היו מחלקים לנזקקים.
בזמן מלחמת העולם השנייה הוא הפסיק להאמין בכוח עליון. בהגיעו לארץ ,התגייס לצבא שם – שימש כחבלן. אחרי השירות הצבאי, היה שותף בחברה מאוד מצליחה בתל אביב וכאשר ראה את עובדיו אוכלים בזמן העבודה שאל לפשר הדבר ,והם ענו לו שהשותף לא מאפשר להם הפסקות צהריים, לכן הם אוכלים תוך כדי עבודה. ברגע שקיבל את הפיקוד  על החברה הוא הפך את החברה ליעילה ורווחית יותר.
נחום מספר שחגג בר מצווה רק בגיל 85, כי בילדותו לא חגגו לו, בשל תחילת מלחמת העולם השנייה.חגגו לו את הבר מצווה בעמותה ושם מנהל העמותה אמר לנחום, שמאותו יום הוא יהודי לכל דבר.
נחום מקפיד להתאמן בחדר כושר מספר פעמים בשבוע. כמו כן, הוא שומר על תזונה נכונה: לא אוכל דברים שומניים, אוכל רק פרוסת לחם אחת ביום והוא לא מעשן כבר עשרים שנה ולא מרבה לשתות. לנחום כיום יש חמישה ילדים ונין אחד.

 

מילון

יד עזר לחבר
עמותה שעוזרת לניצולי שואה הפועלת בחסותה של שגרירות גרמניה

ציטוטים

”"מעכשיו, לאחר בר המצווה ,אתה יהודי"“

הקשר הרב דורי