מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

נולדתי בשושן הבירה – מקום קבורתם של אסתר ומרדכי

שלמה פורשיאן מתעד סיפורו
קבר מרדכי ואסתר בהמדאן (ויקי)
בקירות מסביב חקוקים פסוקים מ"מגילת אסתר". סיפורו של שלמה פורשיאן

סיפור חייו של שלמה פורשיאן

נולדתי בעיר המדאן שנקראת בשפה התנכית שושן הבירה בפרס איראן של היום,למדתי בבית הספר היהודי אליאנס (כל ישראל חברים) עד כיתה י'. אני זוכר את העיר שבה נולדתי, המדאן שם קבורים אסתר ומרדכי, המבנה גדול עם כיפה ענקית מעל הבניין בתוך הבניין שני הקברים שמעליהם שתי תיבות מעץ .

המבנה מחולק ל-2 החלק הראשון אולם אירועים קהילתי, בו נערכו אירועים כגון: מסיבת בר מצווה או חלקה לילד. החלק השני , בית קברות, שבו קבורים אסתר ומרדכי נכנסים איליו דרך פתח קטן שבו צריכים להתכופף. בקירות מסביב חקוקים פסוקים מ"מגילת אסתר". יש במקום גם בית כנסת קטן. באולם השני, אני זוכר שהיינו הולכים להתפלל בימי פורים וגם לקרוא את מגילת אסתר שם . כיום שומרים על המקום תושבי המוסלמים המקומיים.

 תמונת אחוזת הקבר בשושן הבירה

צילום מקור הקבר בשושן הבירה

כיתוב: לאחינו היקר, שלמה ובני משפחתו, בברכת חג שמח, פסח תשנ"ח, אפריל 1998אסתר ומרדכי משושן הבירה

תמונה 1

סיפור עם על מרדכי היהודי שהופיע בחלומו של איש הדת המוסלמי

"והעיר שושן צהלה ושמחה"

אחד הסיפורים העוברים מדור לדור, בקרב יוצאי "שושן הבירה". קשור בסכנת כליה שריחפה פעם אחת על יהודי העיר, עקב הסתה של איש – דת המוסלמי. יהודי העיר נאספו במשך לילה ויום סביב קברם של מרדכי ואסתר –התענו והתפללו לישועה. בלילה הופיעה בחלומו של איש-הדת המוסלמי. דמות הדורה, עטורת זקן-שיבה שהזהירה אותו מלפגוע ביהודים. למחרת בבוקר נודע כי הסכנה סרה. ליהודי שושן לא היה ספק בדבר זהות הדמות המצילה- מרדכי היהודי, כמובן. הוא ולא אחר.

עד גיל 17 למדתי בבית הספר "אלינס" (כל ישראל חברים), עד כיתה י" בפרס. "בעיר היה קיים בית ספר יהודי של רשת אליאנס. רב הקהילה היה הרב מנחם שמואל הלוי ששימש גם כראש הקהל".

כשהייתי בגיל 18 עלינו לארץ. בארץ התגייסתי לצבא שירתי בחיל תותחנים, מרגמות כבדות. אחרי הצבא למדתי במרכז הכשרה מקצועי במגמת חשמל. כשסיימתי את הקורס התחלתי לעבוד כמה שנים בבניין עד שנת 1971. בשנה זו התחלתי לעבוד בצה"ל (אזרח עובד צה"ל).

אחרי 30 שנות עבודה ושירות כאזרח עובד צה"ל יצאתי לפנסיה. יש לי שלושה ילדים שתי בנות ובן. הבת הגדולה מורה ביישוב מודיעין, נשואה ולה שתי בנות עדן וזוהר. הבן שלנו, לומד בישיבה. הבת שלנו רינת עובדת בהנהלת חשבונות. המורה ענת נידם המלווה אותנו בתכנית הקשר הרב דורי, הייתה מורה של בתי רינת כשלמדה בכיתות א-ב.

העשרה

המדאן: "המדאן (פרסית: ?????) (בפרסית עתיקה בשם הַנְגְמַתַנַא ובמקרא בשם אַחְמְתָא) היא בירת מחוז המדאן שבאיראן. רוב תושבי העיר איראנים ודוברים פרסית. העיר שוכנת באזור הררי ירוק למרגלות הר אלבנד, המתנשא לגובה 3,574 מטר. העיר במרחק כ-360 ק"מ דרומית-מערבית לטהראן בירת איראן".

יהודי המדאן: "בהמדאן הייתה קיימת עד לפני 50 שנה קהילה יהודית ענפה שמנתה כ5000 נפשות. הקהילה התרכזה סביב מבנה של פי המסורת הוא קבר מרדכי ואסתר. בעיר היה קיים בית ספר יהודי של רשת אליאנס. רב הקהילה היה הרב מנחם שמואל הלוי ששימש גם כראש הקהל. אחרי שהרב לוי עלה לארץ ישראל שימש בתפקיד הרב מנחם דיין צדק . בשנת 1865 התרחשו רדיפות בקהילה שנפסקו בזכות התערבותו של השר משה מונטיפיורי. הקהילה עלתה ברובה לישראל ולארצות הברית ולפי הערכות נשארו בעיר כ100 יהודים. ברחוב יחזקאל ובשכונת נווה יעקב בירושלים קיימים בתי כנסת "לעולי המדאן".

 תוכלו לקרוא בקישור הבא את סיפורו הנוסף של שלמה על מערכת החינוך באירן בעיר בה למד המדאן

10.3.2014 

מורה מובילת תכניתענת נידם

מילון

המדאן
המדאן (פרסית: ?????) (בפרסית עתיקה בשם הַנְגְמַתַנַא ובמקרא בשם אַחְמְתָא) היא בירת מחוז המדאן שבאיראן. רוב תושבי העיר איראנים ודוברים פרסית. העיר שוכנת באזור הררי ירוק למרגלות הר אלבנד, המתנשא לגובה 3,574 מטר. העיר במרחק כ-360 ק"מ דרומית-מערבית לטהראן בירת איראן.

יהודי המדאן
בהמדאן הייתה קיימת עד לפני 50 שנה קהילה יהודית ענפה שמנתה כ 5000 נפשות. בהקהילה התרכזה סביב מבנה של פי המסורת הוא קבר מרדכי ואסתר. בעיר היה קיים בית ספר יהודי של רשת אליאנס. רב הקהילה היה הרב מנחם שמואל הלוי ששימש גם כראש הקהל. אחרי שהרב לוי עלה לארץ ישראל שימש בתפקיד הרב מנחם דיין צדק. בשנת 1865 התרחשו רדיפות בקהילה שנפסקו בזכות התערבותו של השר משה מונטיפיורי. הקהילה עלתה ברובה לישראל ולארצות הברית ולפי הערכות נשארו בעיר כ100 יהודים. ברחוב יחזקאל ובשכונת נווה יעקב בירושלים קיימים בתי כנסת "לעולי המדאן".

ציטוטים

”ליהודי שושן לא היה ספק בדבר זהות הדמות המצילה, מרדכי היהודי, כמובן. הוא ולא אחר.“

הקשר הרב דורי