מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

נולדתי בקיבוץ מעברות בשנת 1933

תענוג של לימודים בקשר הרב דורי
אני בן שנתיים עם הוריי 1935
סיפור חייו של יגאל ישראלי סיפורו של קיבוץ מעברות

הסיפור שלי מתחיל בתחילת ההתיישבות בעמק חפר.
נולדתי בקיבוץ מעברות בשנת 1933.
 
המקום שהוקצה למעברות היה גבעת הכורכר שבוואדי חווארית בשכנות לשבט החווארתים.  האזור היה שטח ביצות גדול שהקשה מאד על התעבורה בו. באותה תקופה רוב הקיבוץ ישב בחדרה ורק קבוצה קטנה נשלחה ל"ואדי" להקים את הצריפים הראשונים.
 תמונה 1
שנת 1933 ראשית ההתיישבות על גבעת קיבוץ מעברות. בקדמת התמונה הטרקטור הראשון של קיבוץ מעברות מתוך אתר הקיבוץ

למדתי בביה"ס היסודי במעברות, עד שנת 1945, שבה נפתח ביה"ס התיכוני במעברות, "רמות חפר" של היום. סיימתי את לימודי שם בשנת 1951 ובקיץ התגייסתי לצבא. בצבא שרתתי שנתיים וחצי והגעתי לדרגת קצונת סגן. לאחר הצבא חזרתי לקיבוץ והתחלתי את עבודתי בחקלאות בענף הבננות.
 
חברותי בקיבוץ מילאה את חיי בעבודות ותפקידים שונים בהם ריכוז ועדת העבודה, ועדת הביטחון וועדות רבות נוספות. הקמתי את משפחתי בנישואי עם מרים (שהייתה אז ישראל) למשפחת ישראלי, כך שאשתי שינתה את שם משפחתה "על קוצו של יוד" לישראלי.
 
ילדנו נולדו גם הם במעברות, בין השנים 1957 לשנת 1967 והתחנכו כמוני במערכת החינוך במעברות. קיבוץ מעברות היום הוא קיבוץ גדול של כ-500 חברים וכ-200 ילדים. קיבוץ מעברות הוא קיבוץ שיתופי המתקיים מתעשייה (מטרנה ובונזו) וחקלאות של מטעים ורפתות. הקיבוץ מסוגל לאפשר לכל בניו השכלה אקדמאית עד תואר שני ולפעמיים גם שלישי בגין הוריו של בן החבר.
 
העשרה
אתר קיבוץ מעברות: "קיבוץ מעברות נמצא במרכז הארץ בין חיפה לתל אביב. הקיבוץ נוסד ב – 1925, בעיר הקיבוצים עפולה, על ידי 6 חלוצים שהגיעו מרומניה וגליציה. ב – 1933 עלה הקיבוץ להתיישבות בעמק חפר לאחר נדידתו לגי'דרו (1925-26), בת גלים א',ב' (1927-30) וחדרה (1931). הגוף המייסד: רומנים, בולגרים, הונגרים. ב – 1939 הגיעה לקיבוץ קבוצת נערים מגרמניה והצטרפה לקיבוץ וב- 1949 הצטרף הגרעין הצ'ילאי.
מקור השם מעברות: הקיבוץ שוכן בקרבת נחל אלכסנדר ומעליו, בצמוד לקיבוץ, נבנה גשר, המעבר היחיד שקישר את צפון הארץ לדרומה. ב- 1935 הפך מעברות לשם הרשמי של הקיבוץ.
 
מעברות – ויקיפדיה: "מעברות הוא קיבוץ בעמק חפר על שפת נחל אלכסנדר, בתחומי מועצה אזורית עמק חפר. זהו אחד מארבעת הקיבוצים שייסדו את תנועת הקיבוץ הארצי השומר הצעיר…בערב ראש השנה, ה-25 בספטמבר 1933 הגיע גרעין המתיישבים לואדי חווארת, חבריו הקימו 4 צריפים ומסביבם בנו גדר"
תשע"ה

מילון

מעברות - קיבוץ
מעברות הוא קיבוץ בעמק חפר על שפת נחל אלכסנדר, בתחומי מועצה אזורית עמק חפר. זהו אחד מארבעת הקיבוצים שייסדו את תנועת הקיבוץ הארצי השומר הצעיר. בערב ראש השנה, ה-25 בספטמבר 1933 הגיע גרעין המתיישבים לואדי חווארת, חבריו הקימו 4 צריפים ומסביבם בנו גדר

סובח אל כיר
בוקר טוב בערבית

ציטוטים

”"סח באדאנו" בריאות לגופך כך מברכים את העובד באדמתו“

הקשר הרב דורי