מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מתלמיד לאב הבית

מאיה ,אורי ורועי במפגש הרב דורי
אורי בילדתו
למדתי בבית הספר ועם השנים הפכתי לאב הבית שלו.

שמי אורי זילברשטיין נולדתי בשנת 1951 בכפר סבא בישראל, גדלתי במושב בני ציון ולמדתי בבית ספר חוב"ב ביישוב.  אני נשוי לניצה , יש לנו שני ילדים בת שרון ובן אייל ונכדה מקסימה אחת.                                                                                           

%d7%90%d7%95%d7%a8%d7%99-1-169x300
                   

אני זוכר את ילדותי כילדות של ילד בחיי מושב עשירה במשחקים ועבודה במשקים החקלאיים. אהבתי את משחקי הילדות בהם שחקנו: המחבואים, משחקי הגוגואים, הקלאס, חמש האבנים והגולות, אך במיוחד אהבתי לטפס על עצים. בילדותי נהגתי לנסוע לים עם אבי, וגם הצטרפתי אליו כשנסע עם העגלה של הכפר ובטרקטור שלו. גם בלימודים הייתי תלמיד בינוני ולא ממש אהבתי להכין שיעורים ואם הייתי שוכח את המחברת המורה היה שולח אותי הביתה להביא את הציוד בגלל שהבית שלי היה מאוד קרוב לבית הספר.

אני זוכר את הימים שבהם היו מחלקים את הקרח והחלב עם סוס ועגלה. אהבתי להמתין למחלקי הקרח ולצפות בהם מורידים את בלוק הקרח מהעגלות. כילד  אהבתי גם לעזור לאבי במשק החקלאי ובלול התרנגולות.הבסיס של משמר הגבול כיום שימש בעבר כצרכנייה ואהבתי ללכת לשם עם ההורים שלי.

חגים ומועדים בבית הספר אז והים

זכורים לי מאוד ימי החגים בכפר ובבית הספר. בכל חג נהגנו לקיים את המנהגים והמסורות שלו והגענו לבית הספר חגיגיים ומטופחים. נהגנו להקים תפאורה מאוד מושקעת שקשורה לחג ולצידה הופענו בטקסים.נהגנו גם להקים תערוכות של מוצרים מהחגים. בסוכות בנינו בבית הספר סוכה גדולה והיינו מתכנסים כל הכיתות יחד ומספרים על החג, ובבית היינו מקימים סוכה ואוכלים בסוכה. בחנוכה היינו משתתפים כולם יחד בטקס בית הספר ומדליקים את החנוכייה שקיימת עד היום, ובבית מטגנים לביבות וחוגגים באופן קבוע את החג. בפורים קיימנו עדלאידע גדולה בכל הכפר ובבית הספר היינו מתחפשים, רוקדים ומתחרים ביננו על  על התחפושת הכי יפה. ביום העצמאות היינו מתרכזים במרכז הכפר מחלקים אותנו לפי שלושת המושבים והיינו רוקדים ומקימים הופעות ודוכנים. בחג שבועות כל משפחה הייתה מביאה טנא והתרכזנו ביחד  על הבמה בכפר שכיום היא החניה של בית הספר, המשאית הייתה עומדת ומישהו מהמושב היה מנחה את הטקסים ומנהל  מכירה פומבית על הטנאים. בנוסף היו תערוכות של טרקטורים ושל הכלים החקלאים.

כיום אני מכין את התפאורה ומערכת ההגברה לקראת החגים בבית הספר וחוגג ביחד עם הילדים שלומדים כיום בבית הספר כל חג וחג. בסוכות אני בונה את הסוכה ותולה בה את הקישוטים שהכינו הילדים, בחג החנוכה אני מכין חנוכיה גדולה לטקס הבית ספרי ובחג הפורים אני מתחפש יחד עם התלמידים והמורות .

פורים תשעז

%d7%90%d7%95%d7%a8%d7%99

בחג השבועות שכל כיתה מביאה את הטנאים בסוף הטקס אנחנו מרכזים את הטנאים ואני ,אב הבית, מעביר אותם לנזקקים. חוץ מזה אני מאוד אוהב את בית הספר ומטפח אותו כאילו הוא ביתי, בונה פינות ישיבה, שבשבות ודואג לכל הצרכים גם של הילדים וגם של הצוות.

כמו כל ישראלי שאוהב את המדינה גם אני התגייסתי לצה"ל. שירתתי בחיל האוויר ביחידת האבטחה וביחידת הכלבנים. במהלך בשירות השתתפתי במלחמת לבנון הראשונה במילואים ובמלחמת יום כיפור. אני זוכר מקרה אחד שממש היה גורלי בחיי. זה ארע במהלך ליווי שיירות מלבנון לארץ, בדרך עשינו עצירה להתרעננות ובאחת הפעמים ביקש חייל בשירות סדיר להחליף איתי את הנסיעה, כדי לצאת מלבנון נסיעה אחת לפניי. הוא יצא לכיוון הארץ ואני אחריו, בדרך באיזור צור הרכב שלו עלה על מטען צד והתפוצץ. הוא נפצע קשה ככה שאם לא הייתי מחליף איתו אני הייתי ברכב שפוצץ.

הייתה תקופה ששירתתי גם בשמירה על אתר בחרמון ושם השירות שלי היה יותר נחמד. בשנת 1977 לאחר שירותי בצבא עבדתי בנושא רהיטים למשך שנה ואז התחלתי לעבוד בת"עש. לאחר שפיטרו אותנו הלכתי לעבוד בחקלאות ואז הנהלת המושב ביקשה ממני לבוא לעבוד בתור אב בית בבית הספר.

כשהגעתי לבית ספר ( לפני 28 שנה) התחלתי את תפקידי בהחזקת בית ספר וניקיון בית הספר. כשהתחלתי  את עבודתי בבית הספר עוד לא היה "משוכלל" עבדתי בשכפול ידני וגם עסקתי בגינון. בזמן שהתחלתי לעבוד גם התחתנתי ונולדו לי 2 ילדים. בבית הספר הכנתי תפאורה לילדים ועסקתי בתיקון רהיטים, שכפולים, בהתחלה גם בחקלאות, בכל ההכנות לקראת החגים, ומערכת הגברה.

התנדבות ויצירה

בנוסף עבדתי בהתנדבות לימדתי רכיבה על אופניים ילדים עם מוגבלויות. השנה התחלתי לעבוד עם אישה בת 60 שיש לה מוגבלות ברגל שמאל. ההרגשה שאני יכול לעזור לאנשים עם מוגבלויות, לעודד אותם בדיבור והנחייה איך לדווש ולהסתכל קדימה זו הרגשה מדהימה ומאוד נהניתי מהחוויה הזאת.

לפני כמה שנים עזבתי, מכרתי את ביתי בישוב וחזרתי להתגורר בכפר סבא. שם הפכתי את גינת ביתי למעין חצר אומניות שלי בה אני בונה יוצר ומנגר להנאתי ונהנה מפרי יצירותיי.

שובך שבניתי בחצר ביתי , אפריל 2017

%d7%a9%d7%95%d7%91%d7%9a-%d7%90%d7%95%d7%a8%d7%99

%d7%90%d7%95%d7%a8%d7%9910

העגלון שיצרתי בחצר ביתי

%d7%90%d7%95%d7%a8%d7%99-11

פלמינגו מעשה ידיי

הזוית האישית

אורי: אני מודה על ההזדמנות שנתנה לי להשתתף כאב הבית של בית חינוך קהילתי חובב בפרוייקט הקשר הרב דורי. אני מאוד אוהב את הילדים בבית הספר והם כולם כילדיי. עכשיו גם הם יוכלו להכיר חלק מסיפור חיי ואותי טוב יותר. גם העשייה שלי בבית הספר בו למדתי ואליו חזרתי כאב בית תונצח.

אני שמח שהייתה לי הזכות להשתתף התוכנית הקשר הרב דורי ולספר לכם את סיפורי.

רועי ומאיה: אנחנו שמחים שהשתתפנו בפרויקט ולמדנו להכיר יותר לעומק את אורי שלנו, אב הבית האהוב.

מילון

יחידת כלבנים
יחידת עוקץ היא יחידת הכלבנים של צהל, שתפקידה להפעיל כלבים במסגרת הצבא למשימות ייעודיות. היחידה כפופה למפקדת זרוע היבשה. מתוך ויקיפדיה

ציטוטים

”הוא נפצע קשה ככה שאם לא הייתי מחליף אתו אני הייתי ברכב שפוצץ“

הקשר הרב דורי