מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משתוקקים לעלות לארץ

זו תמונה שלי עם סבתא שצולמה בביתי
סבתא שלי בגיל 5 (היא האמצעית)
סיפור העלייה של סבתא

הקשר הרב דורי – סיפור של סבתא חנה שחר

סבתא נולדה ברומניה באזור טרנסילבניה להורים ניצולי שואה.

המשפחה עשתה מאמצים לעלות לישראל מיד בתום מלחמת העולם השנייה בגלל שבתום המלחמה רוסיה השתלטה על מזרח אירופה והנהיגה משטר קומוניסטי שלא אפשר חופש תנועה, ביטוי ועצמאות מהאזרחים. לבסוף, ההורים של סבתא הצליחו ליצור קשר עם קרוב משפחה באורוגואי תוך כדי שהם מתכתבים דרך קוד אשר הצליח לשלוח אישור כניסה למדינה. המשפחה של סבתא נאלצה להשאיר את כל רכושם ברומניה ויצאו עם קצת בגדים וכלי אוכל, כשעברו את הגבול הגיעו לאוסטריה ושם פנו לסוכנות היהודית כדי לקבל אישור עלייה לארץ.

סבתא שלי בגיל 5 (היא האמצעית) עם משפחתה

2-90

התהליך לקח כחודש ובמזמן הזה המשפחה התגוררה במחנה מעבר ומשם הגיעה לארץ מנמל גנואה שבאיטליה באוניה בשם הרמס למעברה בעתלית. כשסבתא גרה במעברה היא הלכה לקייטנה כי הייתה חופשת הקיץ, הסבתא של סבתא שלי שמרה עליה ואחותה שהיו קטנות. ההורים של סבתא הלכו לעבוד בעבודות: אבא של סבתא עבד בגינון ובסידור המדפים בסופרמרקט.

אמא של סבתא שטפה כלים בבית הבראה ובערבים למדה לדבר עברית ועשתה קורס להנהלת חשבונות לפי השיטה שהייתה בארץ. אחרי שלושה חודשים ההורים של סבתא הצליחו לקנות דירה קטנה לחמישה אנשים עם משכנתא גדולה ואחרי מצאו עבודה בארץ לפי הכישורים שלהם.

הזוית האישית

הנכדה ארבל: הייתה לי חוויה מדהימה כשגיליתי וכתבתי על סבתא ועל העבר שלה.

סבתא חנה: שמחתי להעביר מדור לדור את הסיפור המשפחתי כדי שנלמד להעריך שאנחנו חיים במדינה עצמאית וחופשייה ושנבין את המשמעות של חיים בדיכוי.

מילון

שאבס
שבת

ציטוטים

”אין דבר העומד בפני הרצון“

הקשר הרב דורי