מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משפט אייכמן בעיני ילדה בת אחת עשרה

סבתא טובה ואני בתכנית
בת 10 - מחופשת למוכרת פרחים
סיפור משפט אייכמן מעיניה של ילדה בת 11 שעלתה רק שנתיים קודם לכן ארצה.

העלייה לארץ

הייתי בת שמונה וחצי כשעליתי ארצה מרומניה. זאת היתה משאת נפשי.

 בגיל שבע בחצר הבית ברומניה לפני העלייה לישראל

תמונה 1

ברומניה, כל ערב הייתי חולמת ומתפללת שנקבל כבר את האשרה לעלייה ארצה. בסופו של דבר החלום התגשם!! 

בשנת 1959 הגענו ארצה באוניה, "ארצה עלינו" שזו הייתה ההפלגה האחרונה שלה משום שהיא הייתה כבר ישנה מידי להפלגות. בזמן ההפלגה הים היה סוער! כולם הרגישו רע וחלו במחלת ים,חוץ ממני ואחותי, בטי.

הפלגנו שישה ימים עד שראינו את אורות חיפה מהבהבים ונוצצים כמו יהלומים!!זה היה מראה מאוד מרגש, ואז, הבנתי שסוף סוף הגענו לארץ ישראל!

 בגיל עשר בישראל – חג פורים התחפשתי למוכרת  פרחים

תמונה 2

הפקיד שקיבל את פנינו ב״ברכה״. מיד עיברת את שמותינו. הוא שינה את שמי מג'יזלה לטובה. קיבלנו צריףבבאר שבע, מיטות סוכנות פתיליה באמצע המדבר, שם ראיתי פעם ראשונה גמלים עם בדואים! אבי לא מצא באזור עבודה ולכן עברנו לתל אביב אחרי חודשיים.

בת 15 בחצר בית הסבתא בנס ציונה

תמונה 3

 גרנו בשכונת הרכבת הקרויה גם שכונת העגלונים. המגורים בשכונת הרכבת היו אחת התקופות היפות בחיי. משחקים עם חברים בשכונה הייתה חוויה מיוחדת בשבילי !

תמונה 4

תמונה 5

משפט אייכמן בעיני כילדה

בגיל עשר שמעתי פעם ראשונה שתפסו פושע נאצי בשם אדולף אייכמן.עד לרגע זה לא ידעתי ולא שמעתי הרבה על השואה. מרגע שהתחיל המשפט הייתי קשובה לרדיו יום יום אחרייום חזרתי מבית הספר. זו הייתה הפעם הראשונה שראיתי ונחשפתי לסיפור חייהם הנורא של ניצולי השואה.

משפט זה גרם לי לשמר ולזכור את יום השואה כיום קדוש ויקר לליבי!

תמונה 6

אדולף אייכמן בתאו בזמן המשפט

נאום הפתיחה של התובע גדעון האוזנר חקוק במוחי ובלבי עד עצם היום הזה:

״במקום בו אני עומד לפניכם, שופטי ישראל, ללמד קטגוריה על אדולף אייכמן – אינני עומד יחידי. עימדי ניצבים כאן, בשעה זו, שישה מיליון קטגורים. אך אין הם יכולים לקום על רגליהם, לשלוח אצבע מרשיעה כלפי תאהזכוכית ולזעוק כלפי היושב שם – אני מאשים. מפני שאפרם נערם בין גבעות אושוויץ ושדות טרבלינקה, נשטףבנהרות פולין וקבריהם פזורים על פני אירופה לאורכה ולרוחבה. דמם זועק, אך קולם לא יישמע. אהיה על כן אנילהם לפה ואגיד בשמם את דבר האישום הנורא.״

סרטון : אדולף אייכמן בבית המשפט

העלייה לארץ גרמה לי אושר ורצון להישאר בה ולבנות את משפחתי ולהבין כמה יקר לי כל העם הזה וכמהחשובה לי מדינת ישראל.

העשרה:

אדולף אייכמן – אוטו אדולף אייכמןגרמנית: Otto Adolf Eichmann;‏ 19 במרץ 1906, זולינגן,גרמניה31 במאי 1962, רמלה, ישראל) היה מבכירי המנגנון הנאצי בגרמניה, בדרגת אובר-שטורמבנפיהרר(סגן-אלוף) באס אס, מהאחראים הראשיים לביצועה בפועל של תוכנית הפתרון הסופי להשמדת יהודי אירופה במהלך השואה. בשנת 1960 נחטף על ידי המוסד בארגנטינה והובא למשפט בישראל. הורשע, נידון למוותבתלייה, והוצא להורג במאי 1962.

תשע"ו, 2016

מילון

אשרת עליה
סרטיפיקט (מאנגלית: Immigration certificate, מילולית: אשרת הגירה), היה הכינוי שניתן לאשרת העלייה לארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי. רישיון העלייה חולק על פי מכסות שנקבעו על ידי הבריטים במשא ומתן בינם לבין ההנהלה הציונית, בהסתמך על תקנות הספר הלבן הראשון.

ציטוטים

”זו הייתה הפעם הראשונה שראיתי ונחשפתי לסיפור חייהם הנורא של ניצולי השואה.“

”משפט זה גרם לי לשמר ולזכור את יום השואה כיום קדוש ויקר לליבי!“

הקשר הרב דורי