מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משער עליה למגדל אשקלון

יואב ואוראל עם סבא אברהם
אברהם סגל בצעירותו
סיפורו של אברהם סגל, על העליה מרומניה עד להקמת בית ומשפחה בישראל.

נולדתי ברומניה בשנת 1940. הורי היו זאב ואלקה סגל. למדתי ברומניה עד כיתה ד' , שנת 1950. בשנת 1950 עליתי לישראל מרומניה עם אוניה בשם "טרנסילבניה" אשר שטה מנמל

סקונסטצקה דרך הים השחור לכיוון טורקיה ומשם הגענו לחופי ישראל את כל העולים שבאו לישראל העבירו למחנה בחיפה שנקרא "שער העלייה".

"שער העלייה היה יישוב קליטה ומחנה עולים במערב חיפה, ששימש כמחנה מעבר מרכזי לעולים שהגיעו לנמל חיפה בעלייה ההמונית שהחלה מיד לאחר קום מדינת ישראל. המקום שימש כמחנה הקליטה הגדול ביותר של עולים לישראל. שמו הרשמי היה "בית עולים שער העלייה", אך רבים קראו למקום שנים רבות גם "סנט לוקס",‏‏בשנת 1958 צורף שטחו לעיר חיפה‏‏."

משער העלייה העבירו אותנו למגדל אשקלון ,נתנו לנו אוהל הודי,  מיטה, מיזרון ושמיכה לכל אחד.

באוהל לא היו מים זורמים,לא חשמל,ולא טלפון. בערב ההורים הדליקו עששית שמופעלת על נפט וזו הייתה התאורה היחידה שלנו. בתוך האוהל לא היו רהיטים, לא שולחן, לא כיסא ולא ארון רק מיטות ומיזרונים. אבא ואמא לא עבדו ולכן המצב הכלכלי היה קשה.

החיים היו קשים, לא כמו היום..  לא היה סופר מרקט, לא היו חנויות מפוארות החיים היו קשים ופשוטים.

לאחר שנה  קיבלנו פחון קטן שבו היינו חצי שנה ולאחר מכן עברנו לשיכון קטן שגודלו בערך 35 מטר מרובע. זה כלל סלון מטבח אמבטיה חדר שינה והכול.

בשנת 1954 עברנו ממגדל אשקלון לשכונת גבעת העלייה ביפו, שם קנינו דירה קטנה. אבא התחיל לעבוד עבודה סדירה בתור קצב והמצב הכלכלי שלנו השתפר. 

בגבעת עלייה נכנסתי ללמוד בבית ספר יסודי והמשכתי עד סוף כיתה ח'. לאחר כיתה ח נכנסתי לבית ספר מקצועי בשם "שבח" במקצוע מכונאות כללי וסיימתי את הבית ספר בכיתה יב. בשנת 1960 התגייסתי לצהל ושירתתי כ-מכונאי כללי עד 1962.

בשנת 1964 התחתנתי עם אישתי חיה סגל וגרנו בבת ים. עם הזמן נולדו לנו 3 ילדים הבכור: מוטי האמצעי: אורן הבת הקטנה: סיוון. כעת אני ואשתי גרים בראשון לציון. אני ואשתי יצאנו לפנסיה לפני כמה שנים ומעבירים את הזמן בקריאה, בצפייה בטלוויזיה ביקור בבתי קולנוע וגם הולכים להרבה הצגות.

מילון

בוטושאן
עיר ברומניה

טרנסילבניה
שם של אונייה שהובילה עולים מרומניה לשער העלייה בישראל

שער העלייה
שער העלייה היה יישוב קליטה ומחנה עולים במערב חיפה, ששימש כמחנה מעבר מרכזי לעולים שהגיעו לנמל חיפה בעלייה ההמונית שהחלה מיד לאחר קום מדינת ישראל. המקום שימש כמחנה הקליטה הגדול ביותר של עולים לישראל. שמו הרשמי היה "בית עולים שער העלייה", אך רבים קראו למקום שנים רבות גם "סנט לוקס",‏‏בשנת 1958 צורף שטחו לעיר חיפה‏‏.

ציטוטים

”החיים היו קשים ופשוטים..“

הקשר הרב דורי