מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משחקי הילדות בתל אביב

קשר רב דורי - גבעולים
אהובה בקשי בילדותה
אני שיחקתי בהמון משחקי ילדות

קראו לי אהובה כי הם אהבו מאוד אחד את השני וכשנולדתי הם החליטו שבתם תקרא אהובה.

למדתי בביה"ס יהלום שנמצא היום ברחוב קריניצי שבעבר נקרא רח' יהלום, וסיימתי כתה ח'. הייתי בתנועת הנוער צופי רמת-גן ואהבתי את הפעילות בה, היו לנו פעולות מעניינות, יצאנו למחנות בחופש הגדול והיה כיף גדול. בשכונה שחקנו במשחקי ילדות כגון: קלאס, חמש אבנים, תופסת, דג מלוח, שלום אדוני המלך, קפיצה בחבל ועוד, כמו כן רכבתי על אופניים, סקטים, כמו כן שיחקתי בגולות, גוגואים, מחניים ועוד משחקים שונים.

בגיל 14 יצאתי מיד לעבוד כיוון שלהורי לא הייתה אפשרות לשלחני ללמוד בגימנסיה. עבדתי בעירית רמת גן. בגיל 18 נישאתי לבחיר ליבי מאיר, גרנו בדירה קטנה של חדר וחצי, הבאנו יחדיו 4 ילדים שיהיו בריאים ואז עזבתי את העבודה כדי לגדל את ילדי.

בגיל 29 התאלמנתי והייתי זקוקה לפרנסה חזרתי לעבוד בעירייה. חיי לא היו קלים לגדל 4 ילדים בלי אבא ובמעט כסף. אבל תודה לאל עברנו את הזמנים הקשים, הילדים גדלו, למדו, ובעזרת השם הקימו משפחות. אני יצאתי לפנסיה אחרי 35 שנות עבודה. בשנים האחרונות עברתי לגור בפתח-תקווה ואני עזרתי לבני הצעיר וכלתי לטפל בילדיהם שעכשיו הם גדלו והם הולכים לבי"ס ולגן. כעת אני עושה לעצמי כמו: מנויה בקנטרי ספורטן, שוחה ומשתתפת בחוגי ציור ואומנות, כמו כן אני מבקרת את ילדי ונכדי.

משחקי ילדות

אני שיחקתי בהמון משחקי ילדות כגון:

1. חמש אבנים-

חמש אבנים הוא משחק ילדים הדורש זריזות ידיים ומיומנות בזריקה ותפיסה של חמש אבנים. המשחק מותאם לשחקן יחיד או לזוג שחקנים או יותר. מקור המשחק הוא ככל הנראה בהודו, שם הוא מוכר תחת השם גִיטֶה.

אני שיחקתי חמש אבנים לבד וגם עם חברות, שלבי המשחק הירושלמי (סגנון "כלב")-המבוא כולל ארבעה מהלכים, ראשון, שני שלישי ורביעי (כולם במלעיל):

ראשון: זורקים בעדינות את האבנים על הרצפה. בוחרים אבן ומשליכים אותה באוויר, ובזמן שהיא באוויר, אוספים אבן אחת מן הרצפה ותופסים את האבן שנזרקה. כך ממשיכים ומלקטים מהרצפה אבן אחר אבן בזמן זריקת אבן אחת באוויר. זוהי פעולת הבסיס במשחק. בזמן כל פעולה (בכל שלבי המשחק) – אסור להזיז אבן שאותה לא אספת.

שני: כנ"ל, ואולם איסוף האבנים מהרצפה מתבצע בזוגות.

שלישי: כנ"ל, אך האיסוף מהרצפה הוא שלוש אבנים ביחד, ואחר כך- הנותרת.

רביעי: לא זורקים את האבנים על הרצפה, אלא מעיפים אבן באוויר, מניחים בזמן מעופה את יתר הארבע על הארץ ותופשים את האבן החוזרת. זורקים אותה שוב אוספים את כל הארבע מהרצפה, ותופסים שוב את האבן מן האוויר.

השלבים לאחר המבוא הם: על היד, קוגלך, החלפות, תקיעות ושער, כאשר לפני כל שלב כזה ישנה הקדמה שנקראת "אחדים ל..", והיא למעשה חזרה על "ראשון" (כך בקון הראשון, וחזרה על שני או שלישי בקונים הבאים בהתאמה ).

2. קפיצה בחבל-

שני ילדים מסובבים חבל ארוך והשאר משתלבים בתנועת החבל בזה אחר זה וקופצים בסדר ובצורה שנקבעו מראש. הראשון בטור קובע את הסדר ואת צורת הקפיצות, ההולכת ונעשית מורכבת יותר ויותר. מי שעוצר את תנועת החבל תוך כדי קפיצותיו נפסל ומחליף את אחד הילדים המסובבים את החבל.

אני קפצתי בחבל עם חברות בבי"ס וגם בשכונה, איך שיחקנו בחבל?

2 ילדים אחזו בשתי קצוות החבל וסובבו אותו, בצד עמדו בשורה ארוכה קבוצת ילדים ולפי התור וכל פעם כל אחד בתורו נכנס לקפוץ בחבל.

 

תמונה 1

שנהיה בריאים ונמשיך הלאה לעזור לכולם אמן.

קשר רב דורי, בית ספר גבעולים, מורה מובילה הדי שרון, 5.03.10

תמונה 2

קשר רב דורי, בית ספר גבעולים, מורה מובילה הדי שרון, 5.03.10

תמונה 3

קישור ליחידת הלימוד – הקטלוג החינוכי של משרד החינוך – משחקי ילדות של פעם לעומת משחקי ילדות של היום.

מילון

חמש אבנים
חמש אבנים הוא משחק ילדים הדורש זריזות ידיים ומיומנות בזריקה ותפיסה של חמש אבנים. המשחק מותאם לשחקן יחיד או לזוג שחקנים או יותר. מקור המשחק הוא ככל הנראה בהודו, שם הוא מוכר תחת השם גִיטֶה.

ציטוטים

”שנהיה בריאים ונמשיך הלאה לעזור לכולם אמן.“

הקשר הרב דורי