מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משוריינים בדרך לירושלים

מדרכי עלפי
משוריינים בדרך לירושלים

אבי, מרדכי עלפי, נולד בבגדד שבעירק ועלה עם אחותו ובעלה לארץ כשהיה בן 10. בשנת 1924 הגיעו לארץ ישראל, ובשלב מסוים הגיע לקיבוץ עין-חרוד. בגיל ההתבגרות עזב את הקיבוץ, ועם חברים טיילו בארץ באופנועים. הם עסקו בספורט ואקרובטיקה בשימוש באופנועים.

אבי היה בהגנה והיה חבר במפא"י, מפלגתו של בן-גוריון.

בשנת 1948 אבי בנה את המשוריינים בחנות הברזל ששימשה לו גם כמסגרייה. המשוריינים נבנו כדי שאנשי האצ"ל יוכלו להעביר נוסעים מירושלים לתל אביב וגם מזון בזמן המצור על ירושלים.

על השיירות לירושלים במלחמת העצמאות:

"השיירות לירושלים היו אמצעי התחבורה העיקרי לירושלים הנצורה בחודשים הראשונים של מלחמת העצמאות. עם פרוץ מלחמת העצמאות, פעולות איבה רבות מצד כפריים ערבים כוונו כנגד התחבורה היהודית ברחבי הארץ. דבר זה הקשה במיוחד את התחבורה אל אתרים מבודדים, אשר מחוברים למרכז היישוב היהודי באמצעות דרך גישה יחידה, העוברת בשטח עוין וניתנת לחסימה. ירושלים הייתה היישוב המבודד הגדול ביותר (כ-100,000 תושבים יהודים). מערך ההגנה של השיירות פעל בין החודשים נובמבר 1947 ועד אפריל 1948, וכלל בחלקו נסיעה בכלי רכב משוריינים." (מתוך: ויקיפדיה, השיירות לירושלים)

כיום המשוריינים שאבי בנה נמצאים בכביש ירושלים-תל אביב באיזור שנקרא באב אל ואד (שער הגיא). סיפור חייו המלא של אבי מוצג במוזיאון העירקים הבבלי בחולון.

 

הסיפור תועד בתכנית הקשר הרב דורי בבי"ס "אלונים" בירושלים בשנה"ל תשע"ד 2013-2014

מילון

באב אל ואד
השם הערבי של שער הגיא, הכניסה מהשפלה בדרך הראשית לירושלים

ציטוטים

”כיום המשוריינים שאבי בנה נמצאים בכביש ירושלים-תל אביב“

הקשר הרב דורי