מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משואה לתקומה

איתמר ואני
משפחתי
חלוץ צעיר מגיע לארץ, ובונה משפחה ומגלה בשנת 51 את אחיינו וגיסו היחידים מכל משפחתו בפולין

סיפורו של נער ציוני שעזב את משפחתו בפולניה והפך בארץ מפועל שכיר ליזם כחקלאי עצמאי, הקים משפחה ענפה ומצליחה. הסיפור כולל את פגישתו המרגשת הראשונה עם אחיינו וגיסו-היחידים ששרדו מכל משפחתו הענפה בפולין. אבי שמואל פוטרמן, נולד בפולין בשנת 1900 להוריו אריה וגיטה (טובה), לשני אחיו: הרש (צבי) ובר-(דוב), ולאחותו חנה. בשנת 1920, החלו גזירות כלכליות על ידי הפולנים, שהחלו להתנכל ליהודים שבארצם.

משפחת פוטרמן , שעסקה במסחר בתבואות, נפגעה מאוד מהגזרות ומאחר והייתה ציונית ודתית,  החליטה בהסכמתו של אבי, לשלוח את אבי הצעיר לארץ פלסטינה (ישראל של היום) ולאחר שייקלט בה יוכל לסייע לכל המשפחה להיקלט בארץ המובטחת.

1
משפחתי: הוריי ואחי, אני השמאלי

על מנת לעמוד במשימת הקליטה המוצלחת, נסע אבי דרך רומניה ושם עבר הכשרה מקצועית יסודית, בכל מקצועות הבנייה-דבר שהקנה לו בהמשך פרנסה מגוונת בכבוד-בארץ בשלבי הקמה ראשוניים, (לפני קום המדינה) שקלטה   גלי עליה של יהודיים רבים – בעיקר ממזרח אירופה.

בשנת 1931 הכיר אבי את  אמי, (חדוה) שהגיע ארצה עם כל משפחתה שהגיעה עם הוריה (יעקוב ודורה) יחד עם ששת ילדיהם,  (4 בנים ושתי בנות) והם התחתנו .מאז עברה משפחתי הצעירה לרמת גן ואבי, שהיה יזם באופיו, החל בקריירה חדשה-כחקלאי  משק זעיר בה פיתח משק מעורב עם צאן (עיזים) פרחים, ירקות ולול. הרעיון של משק מעורב במתכונת הנ"ל מקנה ליזם בימים ההם-בהם לא הייתה מדינה המכוננת אזרחיה, להמשיך ולהתקיים בכל המצבים הכלכליים ואקלימיים הבלתי צפויים, כאשר כישלון בענף אחד מקבל כיסוי וביטוח ע"י הצלחה בענף אחר. המטרה העיקרית של משק מסוג זה לקיים את המשפחה הנשענת עליו, בכל המצבים הצפויים והלא צפויים. מי שתרם רבות להצלחת המשק היו מגוון הרעיונות היצירתיים של אבי בפיתוח פרחי קטיף שונים-מחוץ לעונת הגידול – ובכך להשיג מחירים גבוהים מהמקובל-כל זאת למרות שלא הייתה לו כל הכשרה מקצועית מוקדמת בנידון. אמי שניהלה משק בית, לא הסתפקה בכך היא הייתה זו ששקדה יחד עם אבי לשים דגש ולהקפיד על חינוך מגוון , למרות שעל דרך ההמעטה-הבית לא היה משופע בכסף.

חוויה ייחודית שנחרטה בזיכרוני, בהיותי כבן 12-בשנת 1951 יום אחד כשמשפחתי עובדת במשק, מופיעים שני אנשים, אחד גבוה וצעיר והשני מבוגר. אחרי דקות מעטות ראיתי את אבי (שמעולם לא ראיתי עד אז בוכה) בוכה בכי מרורים- התברר אחר מכן שהשניים הללו הם ניצולי שואה יחידים ששרדו מתוך משפחה ענפה בת מעל 15 נפשות.

2
שלושלת האחים, תחת עץ התות, במשק החקלאי

הורי השכילו להדגיש בפנינו את החשיבות של חינוך, ערכים ותרבות למרות שהם עצמם (כמהגרים בגיל צעיר) לא זכו לחינוך גבוה.  זה בא ליידי ביטוי במתן ועידוד להשכלה מגוונת, ספורט ותרבות-כדוגמת חינוך מוסיקאלי בכינור .כל זה בשילוב השתתפות בקבוצות ספורט ותחרויות ארציות מהמעלה הראשונה. אחי הבכור הקים ואימן קבוצות בליגה לאומית, כתב את ספר אימון הכדורסל הראשון בישראל. אחי השני שיחק כדורעף בעתודה של נבחרת ישראל (אצל מיכה שמבן-המיתולוגי) ובידיי שתי מדליות מקום שני בגמר גביע המדינה בכדורעף.

אבי, שאהב מוסיקה בכל מאודו, למד לנגן בכינור בגיל 45 , כולל שליטה בתווים, והגיע לרמת מיומנות מרשימה בניגון קונצרטים קלסים של קומפוזיטורים מפורסמים כמו של מנדלסון, בלוך, ללו וכו'.

המוטיבציות והערכים שקיבלתי מהורי עזרו לי

לפתח אישיות רב תחומית, התחלתי חיי בתיכון כהומניסט, אחרי צבא כקצין עברתי ללמוד לימודי חקלאות (כהמשך למורשתי כחקלאי), המשכתי ללמוד[u1]  כלכלה חקלאית, ניתוח מערכות ושימשתי בפקולטה לחקלאות כאסיסטנט וכמרצה במוסדות שונים כמו הטכניון, מדרשת רופין אוניברסיטת דרבי וכן כמרצה ב39 מדינות ב-4 יבשות ובמקביל עבדתי במשרד החקלאות כמנחה יזמים בחקלאות בפרויקטים שונים ומשונים כולל חוות קרוקודילים ב"מבוא חמה", אלפקות ועוד מאות פרויקטים ופיתוחים שונים ומשונים במשך כ40 שנה.

כיום. בגילי המתקדם, מלבד אוסף נדיר שאספתי בתקליטים, קלטות ודיסקים, בונה קולקציות מגוונות  של סוגי מוסיקה שונים מכל קצווי היבשות-ומנגן על אורגן חשמלי מגוון יצירות קלסיות, שירי עמים ותורם לאנשים מניסיוני ביזמות עסקית לפתח סטרט אפ בנושאים שונים ומשונים.

3
אני עם משתלמים מקניה

כיום אני ממשיך בפעילות הרצאות והדרכה בהתנדבות במסגרות שונות של מבוגרים וצעירים בבתי ספר-לדוגמא: במסגרת ניצוצות אני מעביר סידרה של יזמות לכל גיל, במסגרת  "עמך" –ניצולי שואה בראשון לציון, רחובות, בת ים וחולון, אני מרצה על נושאי יזמות חדשנות ויצירתיות וגם פיתחתי לאחרונה סידרת הרצאות חדשה על חכמינו הקדמונים מזרח ומערב.

אני אבא לשלושה ילדים ועשרה נכדים. הנכדה הבוגרת ביותר משרתת בצבא כבוחנת טייסים הנכד הצעיר ביותר הוא בן שנה.

איתמר ברקן נכדי החמישי בסדרה ממשיך את מסורת משפחתנו להיות פעיל במגוון רחב של תחומים כולל ספורט,(שחיה, כדורסל, כדורגל, גלישה ועוד) התגלה בו כישרון מוסיקלי אותו הוא התחיל לפתח מחלילית אורגנית חצוצרה וגיטרה.

 

הזוית האישית

המסר החינוכי המרכזי, להעניק למשפחתי את המיטב, ביכולת המגוונת של למידה, איזון בין גוף ונפש.

מילון

יזמות
הנעת תהליך חדש מתחילתו

ציטוטים

”יזמות אינה מקצוע אלא אורח חיים“

הקשר הרב דורי