מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משואה לתקומה – לאה הראל

אני והנכד שלי איל
אני כשהייתי צעירה
החיים היו קשים מאוד במעברה כשעלינו ארצה.

שמי הוא לאה הראל, נולדתי בגרמניה בעיר אולם שלאורך הדנובה, בת שלישית להורי מלכה ומרדכי דבני שנולדו בפולין, אימא בעיר לובלין ואבא בלודז', אנחנו היינו משפחה בת 6 נפשות, הורים ו4 אחיות.
הורי נפטרו בארץ ישראל וקבורים בבית-קברות ברחובות.
 
בשנת 1939, נולדה אחותי פניה בחודש במאי בפולין,  שלושה חדשים לפני פרוץ מלחמת העולם ה2 בספטמבר 1939, והיא רק בת שלושה חדשים בלבד. היה מאד קשה לשמור עליה בגלל היחס של הגרמנים הנאצים אל היהודים. הורי ואחותי הוכנסו לגטו לודז' ולכן, הם לקחו מעט מיטלטלין וברחו לרוסיה. שם היטלטלו ברחובות ובתחנות רכבת בסטלינגרד, ושם סבלו מרעב כבד, והפגזות של אווירונים של הצבא הנאצי, שהפגיזו יום ולילה.
 
אחותי צפורה נולדה ברוסיה ב- 1945 ואז כבר משפחתי מנתה ארבע נפשות. הרעב היה קשה מאד להתמודדות, אך אף אחד לא רדף אחריהם ולא נשלחו למות במחנות השמדה.
אבא היה סנדלר ולכן , הצליח לשרוד את הרעב ע"י הכנות  מגפים לקצינים הרוסיים , ואז קבל תחליפים כמו חמאה, נקניק, לחם ועוד…. וככה הם שרדו את המלחמה.
 
בשנת 1945 כשהמלחמה נגמרה בתבוסת הצבא הנאצי, הורי עזבו את רוסיה, וחזרו  לארץ הולדתם פולין. אך המצב היה שם בכי רע וכל משפחתם הושמדו בשואה. לכן עזבו את פולין ועלו לגרמניה למחנה עקורים של ההסתדרות הציונית , ושם נולדתי אני בשנת 1947. שם מצבם היה יותר טוב , לא היה רעב קשה ופחות קר, כי אנשי הסוכנות דאגו לנו לאוכל וללבוש.
 
ב- 1949, כשאני בת שנתיים, עלינו לארץ ישראל באניית מעפילים, כשעלינו על אדמת ישראל, הייתה שמחה גדולה ואז הוכנסנו למעברה שם הוכנסה כל משפחה לאוהל מבד. כל משפחה קבלה אוהל למגורים. זה היה בשנת 1949 ואז היה חורף מאד קשה והיה קר מאד לגור באוהל משפחה בת 5 נפשות. שם שהינו חצי שנה, ומשם הועברנו לבית ערבי בקרית עקרון, מול קיבוץ גבעת ברנר. גרנו בבית זה עד 1956.
הבית היה עלוב מאד, השירותים היו בחוץ וגם המטבח. אני  ואחיותיי למדנו ברחובות בביה"ס בן צבי. משם שוב עברנו לשכונה ברחובות לשכון קטן.
 
ב- 1952 נולדה אחותי הקטנה. ב- 1956 פרצה מלחת ששת הימים . לא היו אז ממדים ומקלטים, ואבא שלי חפר במו ידיו תעלות שיגנו עלינו בפני הלוחמים הערביים. המלחמה ארכה ששה ימים בניצחון צבא הגנה לישראל . הערבים נלחמו מירדן מסוריה וממצרים. היו קרבות מאד קשים בגולן ביהודה ושומרון ובמצרים. צה"ל כבש את יהודה ושומרון, את מדבר סיני והגולן. הייתה התרוממות רוח גדולה בארץ, כי המלחמה הסתיימה ב-שישה ימים ובכיבוש של שטחים נכבדים.
 
תמונה 1
קישור לסרטון תיעוד מפגשי תכנית הקשר הרב דורי עם התלמידים
 
מורה מובילה רויטל יוסף
2014

מילון

מחנה עקורים
אנשים שנעקרו מביתם , והם פליטים.

מיטלטלין
חפצים שאפשר לטלטל ממקום למקום

מעברה
מחנה אוהלים שבה שוכנו העולים החדשים בשנות ה-40

ציטוטים

”החיים בקיבוץ מאד טובים“

הקשר הרב דורי