מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משואה להתיישבות ותקומה

שמעון מספר לסער
התיישבות - בונים את ירוחם
מהמשפחות הראשונות בירוחם

הקשר הרב דורי-סיפור החיים:

שמי שמעון נולדתי בתאריך 29.6.1941 בעיר יאסי שברומניה, בתקופת השואה להורים: משה ואלקה. אבי  משה נולד בשנת 1905 ואימי אלקב נולדה בשנת 1915. היינו  ארבעה בנים ובת. שני אחים שלי מתו ממחלות ומרעב. אני והשאר במזל רב הצלחנו להתחמק ועלינו לישראל בשנת 1951.

כשהגענו לארץ, העבירו אותנו לבית עולים ליד חיפה ואחרי חודש נלקחנו במשאית לגור באוהל בבאר-שבע. שם גרנו חצי שנה. אחרי חצי שנה של מגורים באוהל, בא ראש מועצת ירוחם דאז שהיה גם עולה חדש מרומניה, והציע לנו עבודה ומגורים בצריף בירוחם. הוא הציע לנו להיות בין המשפחות הראשונות שגרו בירוחם.

אבי קיבל עבודה שהיא בניית הכביש בין ירוחם לבין שדה בוקר, ובגלל שאבי רצה להרוויח יותר כסף הוא ביקש ממנהל העבודה שיעבוד גם בלילה וישמור על כלי העבודה. במשך השנים עזרנו לבניה ולפיתוח של העיירה ירוחם.

וכך התקדמנו ולאחר כמה שנים קיבלנו פרד, עגלה, מחרשה, קולטי בטור ומשדדה למטרת חקלאות. מן הסוכנות נשלח אלינו מדריך וניסינו לפתח את החקלאות בירוחם אבל זה לא הצליח מכיוון החיסרון במים. במשך הזמן אבי התעסק במכירת נפט וקרח לתושבים והיה מוכר מאוד ביישוב.

כשגדלתי , התגייסתי לצבא, הייתי חייל ביחידת הצנחנים והשתתפתי ברוב מלחמות ישראל שאירעו במשך השנים. בשנת 1964 לאחר שירותי בצבא התחתנתי עם אשתי דרורה.

עבדתי 27 שנים במפעלי פוספטים שבנגב, חלק מהזמן עבדתי כמפעיל ציוד מכני כבד. במהלך השנים למדתי והשתלמתי בכמה קורסים בבאר-שבע, התקדמתי ונהייתי מנהל משמרת. קידום נוסף לאחר עוד קורסים מקצועיים שבהם השתלמתי, הפכתי למנהל מחלקה ומנהל בכיר במפעל הפוספטים שבנגב.

לי ולדרורה נולדו לנו ארבעה ילדים, שתי בנות ושני בנים ששמם: שרה שהיא כיום בת51 ,שלום כיום בן 49, אורן כיום בן 42 והצעירה, שלהבת שכיום היא בת 36.

בשנת 1988 החלטנו אני ואשתי לעזוב את ירוחם ולעבור לעיר אשדוד שהייתה חידוש בשבילנו. לעבור מעיירת פיתוח לעיר גדולה. באשדוד היה לי מוסך בתקופה של כשנתיים שלא כל כך הצליח, לכן סגרתי את העסק וקניתי משאית סמיטריילר. עבדתי יותר מ-20 שנה בתור מוביל משנה במפעלי תובלה שקרוב לנמל אשדוד.

כיום אני בן 74 ניצול שואה. הפסקתי לעבוד בגיל 72. אני ואשתי גרים בעיר אשקלון. ויש לנו 8 נכדים ונכדות: עידו, רביד, יהב, סהר, לוטן, רועי, טליה ומיכל. עם סהר אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב  דורי, בבית הספר חופית, באשדוד.

העשרה

יאשי יאסי: "יאשי (ברומנית: Ia?i או Ia?ii, בעברית מופיעים לעתים גם יאסי ויאש) היא העיר הרביעית בגודלה ברומניה, בירת מחוז יאשי הנמצא באזור ההיסטורי של מולדובה. העיר הייתה בירת נסיכות מולדובה בשנים 1564 – 1859, אחת משתי הבירות של הנסיכויות הרומניות המאוחדות בשנים 1859 – 1862 ובירתה החלופית של רומניה בעת הכיבוש הגרמני של בוקרשט במלחמת העולם הראשונה".

ירוחם: "ירוחם היא מועצה מקומית במחוז הדרום בישראל. היא הוכרזה כמועצה מקומית בשנת 1959.היישוב היהודי בירוחם החל בד' בשבט ה'תשי"א (1951), כאשר אמנון זעיר מקיבוץ גן שמואל הקים במקום מעברה לעולים מרומניה המכונה כפר ירוחם. כעבור שש שנים הצטרפו עולים נוספים שיצרו יחד עם יוצאי רומניה יישוב מגוון. המעברה נבנתה בקרבת "כביש הנפט" בין מעלה עקרבים לבאר שבע. בראש היישוב עמד פנחס מענית, ממייסדי נהלל, שעבר למקום עם משפחתו".

תכנית הקשר הרב דורי, תשע"ה, 2015

מדריכה יישובית , ניצה דה פורטו

מילון

יאשי
יאשי (ברומנית: Ia?i או Ia?ii, בעברית מופיעים לעתים גם יאסי ויאש) היא העיר הרביעית בגודלה ברומניה, בירת מחוז יאשי הנמצא באזור ההיסטורי של מולדובה. העיר הייתה בירת נסיכות מולדובה בשנים 1564 - 1859, אחת משתי הבירות של הנסיכויות הרומניות המאוחדות בשנים 1859 - 1862 ובירתה החלופית של רומניה בעת הכיבוש הגרמני של בוקרשט במלחמת העולם הראשונה.

ירוחם
ירוחם היא מועצה מקומית במחוז הדרום בישראל. היא הוכרזה כמועצה מקומית בשנת 1959.היישוב היהודי בירוחם החל בד' בשבט ה'תשי"א (1951), כאשר אמנון זעיר מקיבוץ גן שמואל הקים במקום מעברה לעולים מרומניה המכונה כפר ירוחם. כעבור שש שנים הצטרפו עולים נוספים שיצרו יחד עם יוצאי רומניה יישוב מגוון. המעברה נבנתה בקרבת "כביש הנפט" בין מעלה עקרבים לבאר שבע. בראש היישוב עמד פנחס מענית, ממייסדי נהלל, שעבר למקום עם משפחתו.

ציטוטים

”במשך השנים משפחתי תרמה לבנייה ולפיתוח של העיירה ירוחם.“

הקשר הרב דורי