מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מרקש שבמרוקו קהילה מאוחדת ומיוחדת

הנכדה רבקה אמיתי
הסבתא שולה עמר
היו לנו חיי קהילה מפותחים, כל בני הקהילה חיו באחווה ובאחדות מתוך ערבות זה לזה.

שמי, שולה עמר נולדתי בשנת 1943 במרקש שבמרוקו. להוריי יצחק וחמה אלבז.

העיר מרקש שוכנת בדרום מערב מרוקו. בתיה של העיר אדומים ולכן היא מכונה בשם "העיר האדומה". מרקש היא עיר תירותית, תיירים רבים פוקדים אותה וזאת בשל העיצוב האדריכלי המיוחד בתיה, היא נחשבת ל"פריז של מרוקו". גרנו בעיר זו משפחה גדולה ומורחבת  כולם יחד  בבית אחד גדול, הילדים הנשואים, התינוקות, הצעירים, והמבוגרים, בישלנו אוכל עבור כולם ואכלנו ביחד, בכלל הייתה בבתינו  הכנסת אורחים גדולה, ארחנו אורחים רבים תמיד..
גרנו בשכנות עם הערבים וחיינו איתם בשלום, כל אחד כיבד את השני. מדי בוקר הלכנו לחצר של השכנים הערבים כדי לחלוב את העיזים, וכך היה לנו חלב כשר וטרי מידי בוקר.

שלוש פעמים בשבוע סבתי וכלותיה  אפו לחם ומאפים שונים ומיוחדים עבור כל המשפחה,. בכל יום חמישי היינו קונים כבש והשוחט היה מגיע אלינו ושוחט אותו, אחר כך הכשרנו בבית את הבשר וכך היה לנו בשר כשר וטרי לכל ימות השבוע. ירקות ופירות היו, אכלנו כל פרי וירק בעונת גידולו, לדוגמא: עגבניות – אכלנו רק בקיץ ופריות הדר רק בחורף.

היו לנו חיי קהילה מפותחים מאוד,בקהילה היה רב שכל בני הקהילה נשמעו לו וקיבלו את מרותו ללא ערעור,בקהילתנו  פעל ארגון חסד של  חברה קדישא שדאג לכל עניניי הקבורה., ומיילדות צדקניות שתפקידן היה לעזור ולסייע ליולדות בשעת הלידה. היה לנו  תלמוד תורה בו למדו הבנים תורה עם מלמדים, ובית ספר יהודי לבנות, האנשים העשירים מבני הקהילה תמכו במשפחות הנזקקות והעניות, וכל בני הקהילה חיו באחווה, באחדות ומתוך ערבות זה לזה.

אנשי הקהילה  התחתנו בדרך כללו עם המשפחות של אותה עיר או עם משפחות מהערים הקרובות.
החלום מתממש
תמיד קיננה בליבינו צפיה עזה לעלות לארץ ישראל וחיכינו ליום שבו נוכל לממש את החלום. באחד הימים בשנת 1963  הגיעו אנשי הסוכנות היהודית,  הם עברו בין המשפחות כדי לברר מי מעונין  לעלות לארץ ישראל, וכך התחיל התהליך לעליה לארץ..
ממשלת  מרוקו אמנם לא התערבה במיוחד בנושא  העליה של היהודים לארץ ישראל. אולם נאלצנו. להשאיר חלק גדול  מהרכוש שלנו , מלבד דברים חשובים שלא הסכמנו לוותר עליהם ולקחנו אותם איתנו..

סבי היה איש עשיר במרוקו, הוא הצליח להעביר ציוד רב במכולה גדולה, כמו תבלינים מיוחדים שהמרוקאים משתמשים בהם, כמו כן, בגדים, שמיכות מיוחדות, שטיחים וכלי מטבח אוטנטיים, כלי פסח, לאחר כחודש אחרי שהגענו לארץ , הגיעה המכולה לנמל חיפה ומשם היא הועברה אלינו לבית שאן- מקום מגורנו בארץ..

העליה לארץ כל המשפחה המורחבת  שלנו יצאה יחד ממרקש והגיעה לעיר קזבלנקה, עיר הנמל של מרוקו, שם ישבנו וחיכינו לאניה שתפליג איתנו לארץ ישראל. לאחר תקופת המתנה  עלינו לאוניה, ואחרי שיט של שבוע הגענו לאיטליה שם היינו תשעה ימים, ומשם הפלגנו לחיפה במשך שישה ימים, הנסיעה היתה טובה, היו אנשים שלא הרגישו טוב, היה להם סחרחורות ובחילות טיפלו בהם עד  שהגענו לארץ ישראל.

בארץ ישראל הגענו לבית שאן,  שם היו כבר בנינים, כל משפחה קיבלה בית משלה. השתדלו לא להפריד בין המשפחות. גרנו בשכנות, היו חיים טובים.

הגברים השתלבו בעבודה והילדים במוסדות החינוך,  החיים התנהלו בצורה טובה ורגועה..

הקשר שלי עם הרבי
הכרתי את חב"ד עוד בהיותי במרוקו,שם היה קיים  תלמוד תורה של חב"ד שהבנים למדו בו. היה גם בית ספר לבנות בשם  "בית רבקה", כמו כן,.התקיימה פעילות חב"דית במעגל השנה עם דגש חזק על פעילות עם נוער
רגעים של נחת
רגעי הנחת שלי הם רבים: כשאני נמצאת יחד  עם כל המשפחה המורחבת שלנו, עם הנכדים, הנכדות הנינים והנינות.
זכרון  הרגעים היפים  של הביחד והאחדות בעבר  גורמים לי הרבה נחת ושמחה. בשונה ממה שקורה היום. שבו כל אחד בארץ או בחו"ל  גר רחוק מהמשפחה שלו…
ועיקר הנחת שלי הוא, כאשר אני רואה שהילדים שלנו זכו והקימו בתים נאמנים לתורת ישראל ועם ישראל וטוב להם, זה עושה לנו המון נחת.
העשרה
מרקש: "עיר מדברית בדרום מערב מרוקו למרגלות ערי האטלס. היא מכונה בשם 'העיר האדומה' ע"ש צבעם האופייני של בניניה בעיקר בעיר העתיקה, תיירים רבים פוקדים אותה מידי שנה והיא זכתה לכינוי 'פריז של מרוקו' אודות לפניני האדריכלות הרבות בה".
קזבלנקה: "היא עיר על חופה האטלנטי של מרוקו,היא העיר הגדולה ביותר במרוקו והנמל העיקרי של המדינה. העיר תפקדה כ'שער יציאה' לרבים מן העולים לארץ". ויקיפדיה

תשע"ו

מילון

מרקש
עיר מדברית בדרום מערב מרוקו למרגלות ערי האטלס. היא מכונה בשם 'העיר האדומה' ע"ש צבעם האופייני של בניניה בעיקר בעיר העתיקה, תיירים רבים פוקדים אותה מידי שנה והיא זכתה לכינוי 'פריז של מרוקו' אודות לפניני האדריכלות הרבות בה.

קזבלנקה
היא עיר על חופה האטלנטי של מרוקו,היא העיר הגדולה ביותר במרוקו והנמל העיקרי של המדינה. העיר תפקדה כ'שער יציאה' לרבים מן העולים לארץ.

ציטוטים

”הנחת שלי כשאני רואה שילדי זכו להקים בתים נאמנים לעם ישראל ותורת ישראל וטוב להם.“

הקשר הרב דורי