מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מרוסיה "לבית גן" וההתיישבות בה

אגם וצביה
מנחם שמושקין ז"ל
מרוסיה לישראל בעלייה השנייה

שמי צביה בן צור לבית שמושקין שני.      
 
ההורים שלי משני הצדדים הגיעו מרוסיה בעלייה השנייה. אבי הגיע מברדיז'ב הוא היה מצאצאים של הרבי יצחק לוי מברדיז'ב. ואמי הייתה בת של רבני ישיבת מיר שברוסיה. נולדתי בתאריך 10/3/1932 בבית גן  (יבניאל) בארץ ישראל.
 
באותה תקופה הנשים ילדו בבית, כי לטבריה היו צריכים לנסוע בחמור וכרכרה. הייתה מיילדת במקום, שבאה הביתה בעת הצורך. בתקופה ההיא לא היה חשמל בבית ומים היו מביאים מהמעיין. גם את הכביסה היו מכבסים ביד. ביום הכביסה נהגנו לאכול אורז. כי מאורז היו עושים עמילן בשביל הכביסה.
 
אכלנו ירקות מתוצרת עצמית. אימא שלי גידלה בגינה ירקות. והכל היה אורגני. עופות שגידלנו בלול, וחלב שחלבנו מהפרות, שהיו ברפת. בחצר הבית היו לנו גם תרנגול הודו ואווזים. אני זוכרת את עצמי הולכת למרעה עם האווזים ותרנגול ההודו כדי שיאכלו ירק. 
 
להורים שלי, שמואל ובתיה, נולדו חמישה ילדים: מנחם, צביה, שרה, יצחק וחנה. מנחם, אחי הבכור היה מהראשונים שיצאו להגנת הישוב יבניאל. בערב מלחמת העצמאות נפל בקרב ליד לוביה, ביום יד' אדר א' תש"ח.  
יהי זכרו מבורך !                               
 
המסר של הורי, שמואל ובתיה לצאצאים היה לאהוב את הארץ ולהיות נאמן לה ולעולם לא לנטוש אותה. אבא שלי עבד קשה פיזית, חרש וזרע את האדמות במחרשה עם פרדות. את החיטה והשעורה הם קצרו במגל ואז הובילו אותם לגורן. את החיטה היו מנקים וטוחנים לקמח כדי שיהיה לחם לכל השנה. העבודה הפיזית היתה קשה לאמא ואבא, שלא היו רגילים בה.
 
האידיאולגיה והאמונה בחזון וברוחם גברו על הקושי הפיזי, כי הגיעו לארץ ישראל, הארץ המובטחת שעליה גדלו בחינוכם בגולה, ברוסיה. 
 
לדודי האח של אמי, קראו לו נתן גרדי. בן גוריון מינה את דודי נתן, למפקד החזית הדתית, במלחמת העצמאות בשנות ה – 20 הוא היה בין מקימי תנועת הפועל המזרחי, זאת היתה תנועה של תורה ועבודה.
 
בית משפחת בן צור
בשנת 1905, יהודה ופנינה בן צור בנו את ביתם ביבניאל. הבית נבנה ע"י יק"א. בתחילת המאה, עלה יהודה בן-צור – מינקוביץ, מחצי האי הקריבי של חופי הים השחור והתיישב ביבניאל. יהודה רכש שתי נחלות צמודות, ובעקבותיו הגיעו לארץ הוריו: גניה ומשה בן-צור עם חמשת ילדיהם: גרשון, אהרון, שלום יהודה ואוולה.                                                                
בנם הבכור גרשון היה אגרונום של פיק"א הוא הקים את חוות הניסיונות של הברון בביתניה. הוא פיתח פרי הדר עם פחות גרעינים. בשנת 1920 התארח בבית בן-צור יוסף טרומפלדור שהיה חבר קרוב של יהודה. טרומפלדור השאיר את חפציו בידי המשפחה והמשיך לתל חי. לימים הועברו חפציו של טרומפלדור למוזיאון בתל יוסף.
   
לאחר כמה שנים יהודה בן צור נשא לאישה את פנינה, לבית ירקוני, מראש פינה. הם התגוררו ביבניאל ועסקו גם כן בחקלאות. נולדו להם שני ילדים חנוך ושושנה.
 
כשחנוך גדל הוא נשא לאישה אותי, צביה, לבית שמושקין, מבית גן הסמוכה. חנוך, בעלי, שימש תקופה מסוימת כראש המועצה המקומית יבניאל.
 
נולדו לנו חמישה ילדים: פנינה, יהודה, טובה, נורית וניצה. הנכד יהודה ממשיך בדרכם של אבותיו ועוסק בחקלאות עד היום. ניתן לראות גם היום את החומה המוקפת של הבית החצר והרפת.
 
העשרה
תנועת הפועל המזרחי: "הפועל המזרחי (או בראשי תיבות: הפועמ"ז; "המזרחי" פירושו "מרכז רוחני") היא תנועה פוליטית שהתקיימה החל מ-1922, עשרים שנה אחרי ייסוד המזרחי, ועד התאחדותה עם תנועת המזרחי ב-1956 לשם הקמת המפד"ל. תנועת הפועל המזרחי הוקמה מתוך תנועת המזרחי, ולעומתה היא הדגישה את הערכים הסוציאליים ועיגנה את ערכי השוויון והצדק החברתי במקורות ובמסורת".
 
יבנאל: "יַבְנְאֵל היא מושבה ומועצה מקומית במחוז הצפון בישראל בבקעת יבנאל, דרומית-מערבית לטבריה, ממוקמת על כביש 767 מכפר תבור למושבה כנרת. נוסדה ביום 7 באוקטובר 1901; הוכרזה כמועצה מקומית בשנת 1951. המועצה המקומית מורכבת מארבעה יישובים שצמודים זה לזה: יבנאל, בית-גן, משמר השלושה וסמדר. שלושת היישובים הראשונים היו במקור מושבות ואילו סמדר המרוחקת יותר הייתה במקור מושב". ויקיפדיה
 תשע"ו

מילון

תנועת הפועל המזרחי,
הפועל המזרחי (או בראשי תיבות: הפועמ"ז; "המזרחי" פירושו "מרכז רוחני") היא תנועה פוליטית שהתקיימה החל מ-1922, עשרים שנה אחרי ייסוד המזרחי, ועד התאחדותה עם תנועת המזרחי ב-1956 לשם הקמת המפד"ל. תנועת הפועל המזרחי הוקמה מתוך תנועת המזרחי, ולעומתה היא הדגישה את הערכים הסוציאליים ועיגנה את ערכי השוויון והצדק החברתי במקורות ובמסורת.

יַבְנְאֵל
יַבְנְאֵל היא מושבה ומועצה מקומית במחוז הצפון בישראל בבקעת יבנאל, דרומית-מערבית לטבריה, ממוקמת על כביש 767 מכפר תבור למושבה כנרת. נוסדה ביום 7 באוקטובר 1901; הוכרזה כמועצה מקומית בשנת 1951. המועצה המקומית מורכבת מארבעה יישובים שצמודים זה לזה: יבנאל, בית-גן, משמר השלושה וסמדר. שלושת היישובים הראשונים היו במקור מושבות ואילו סמדר המרוחקת יותר הייתה במקור מושב.

אידיאולוגיה
אסופה של רעיונות ותפיסות עולם ערכיות, המהווים יחדיו משנה רעיונית בתחום מסוים.

ציטוטים

”המסר של שמואל ובתיה - לאהוב את הארץ ולהיות נאמן לה ולעולם לא לנטוש אותה.“

הקשר הרב דורי