מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מקצוע לחיים

שמרי עם סבא גדי
שמרי וסבא גד
לימוד המקצוע היה לבתי המלאכה ובסדנאות . החניכים הועסקו והשלמת לימוד עיוני בערבים

בשנת 1948 רשמו אותי הורי לבית הספר היסודי.
 
בשנת 1955 סיימתי 8 שנות לימוד והלכתי ללמוד מקצוע כדי לעזור להורים בפרנסת המשפחה. לא היתה הכונה וכול אחד החליט בעצמו מה הוא ילמד. הנערים ביוזמתם פנו ללישכת העבודה לנוער ושם שובצו לבתי המלאכה כעוזרים ושוליות לבעלי המקצוע.
אני כנער מגיע ללישכה ומוצא שם הרבה חברים מהכיתה שבאו להרשם ואפילו עד לאותו רגע שעמדתי בפני הפקיד עדיין לא החלטתי מה אני הולך ללמוד . אומר לי הפקיד מה אתה רוצה ללמוד אמרתי אני לא יודע. הוא הוציא רשימה ובה שמות המיקצועת ובתי המלאכה שדרשו נערים החפצים ללמוד מקצוע הסתכלתי ברשימה והיה לי קשה להחליט. שאלתי את הנער שהיה אחרי בתור, מה הוא הולך ללמוד ? הוא אמר לי שהוא הולך ללמוד נגרות. אמרתי לפקיד תרשום אותי לבית מלאכה ללמוד נגרות. קיבלתי אישור והוא הפנה אותי לנגריה הנמצאת כשלושה קילומטר ממקום מגורי.
 
למחרת התיצבתי במקום העבודה עם תרמיל גב ובו ארוחת עשר וצהרים, צועד צעדתי כשני קילומטר למקום העבודה. לאחר שהיה לי ניסיון במקצוע קיבלתי מקום עבודה חדש. באותה תקופה בנו את השיכונים הראשונים של שכונת אושיות. בנגרייה בה עבדתי קיבלו לעשות את כל הדלתות והחלונות של השיכונים. מבוקר עד ערב עבדנו כחמש נערים באותה נגרייה והמשיה שקיבלנו להדביק דלתות. הדלתות היו מורכבות ממסגרת של שני פי דיקט ומילוי דק. כך חצי שנה הדבקתי דלתות. לאחר מכן נתבקשנו להעלות את הדלתות והמשקופים לבניינים. עבדנו בקצב מהיר וכהסתיימה העבודה הודיע לנו בעל הנגריה שאנחנו מפוטרים ושלח אותנו בחזרה ללשכת העבודה לנוער.
 
באותה שנה הופעל חוק החניכות- חניכה. בחוק הזה חויבו המעסיקים לשחרר את הנערים בשעה 15:00. והנערים חויבו ללכת להשלים גם השכלה עיונית במקצוע, כך שכל יום בבוקר עבדו ואחר הצהריים למדו. שלוש שנים עבדתי ולמדתי. בשנה השלישית חויבנו להוציא תעודת מקצוע. בסוף לימודיי קיבלתי תעודת חניך מצטיין. המפקח על הלימודים שלח אותי ללמוד הדרכה מקצועית ולמדתי שנה שלמה שלוש פעמים בשבוע בתל אביב והוצאתי תעודת הדרכה.
 
עד 1996 עבדתי בהדרכה מקצועית. בשנת 1967, בזמן המלחמה פוטרתי, הלכתי למשרד החינוך והצעתי את עצמי כמורה למלאכה ושרטוט. התקבלתי על סמך התעודות ונאמר לי כי המעבר כמדריך למורה מצריך חמש בחינות פדגוגיות. אחרי שעברתי בחינות אלה קיבלתי תעודת הוראה והתחלתי לעבוד בחטיבת ביינים במקצועות טכנולוגיים ושרטוט טכני.
 
כל החניכים שהלכו ללמוד מקצוע, דרך שולייה יצאו בעלי מקצוע מעולים, גם רכשו השכלה תיכונית וגם השכלה מיקצועית ומפרנסים בכבוד את משפחותיהם. סיפרתי בקצרה את הדרך ללמוד מקצוע באותה תקופה על אף הקשיים עם כוח רצון כולם היו מרוצים.
 
העשרה
חוק החניכות- חניכה: "חניכה היא שיטה להכשרה ואימון כוח אדם במקצועות האומנות, החקלאות ועבודות הכפיים. חניכים מפתחים את הקריירה שלהם אחרי תקופת חניכות. מרבית ההכשרה בתקופת החניכות נעשית במקום העבודה ובלימוד תוך כדי עבודה. לעתים קיים גם חלק תאורטי לא פורמלי.
 
תשע"ו

מילון

חוק חניכות - חניכה
חניכה היא שיטה להכשרה ואימון כוח אדם במקצועות האומנות, החקלאות ועבודות הכפיים. חניכים מפתחים את הקריירה שלהם אחרי תקופת חניכות. מרבית ההכשרה בתקופת החניכות נעשית במקום העבודה ובלימוד תוך כדי עבודה. לעתים קיים גם חלק תאורטי לא פורמלי.

שוליה
כינוי לנער הלומד מקצוע בבית המלכה

ציטוטים

”יגעת ומצאת האמן“

הקשר הרב דורי