מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מצילי חיים ונשמות

סבתא רייזי עם נכדתה אילה במפגש
סבתא רייזי גרינוולד
אני גאה להיות הנכדה של סבא שכל חייו הקדיש להציל חיים. ובסבא שמציל נשמות.

 אבי הרב יהודה לייב ביסטריצקי
אבי הרב יהודה לייב ז"ל היה מתלמידי תומכי תמימים המרכזית ב-770 וזכה לקירובים רבים מצד בית רבי. אבי יסד את ארגון "הצלה" בקראון הייטס. כדי לתת מענה רפואי מהיר במקרה חירום. במסגרת עבודתו הוא הציל אלפים מסכנת חיים
היה זה בסביבות שנת 1971 ,אבי חווה חוויה קשה ששינתה את החיים שלו ושל המוני יהודים במקומות רבים בעולם. אבי הרב לייבל שהה בבית המדרש ב-770 ולפתע  אחד החסידים התמוטט במדרגות בית הכנסת. כולם רצו להציל אותו, אך לדאבון ליבם,  אף אחד מהם לא ידע  כיצד לטפל בו ונשמתו של החסיד עלתה השמימה.
באותו רגע גמלה בליבו של אבי ההחלטה שיש לעשות משהו לשינוי המצב. אבי החליט שלא ייתכן שהוא יוכל להמשיך  לחיות ללא היכולת להציל יהודי.  מבלי להתמהמה הוא נסע מיד לשכונת ויליאמסבורג  על מנת להפגש עם יהודי שאבי שמע עליו  שהוא התחיל להפעיל בשכונתו  משהו מצומצם להצלת חיים.
שניהם יחד  הקימו וייסדו את אירגון "הצלה".בשכונת קראון הייטס. הארגון נוסד בבית הוריי. אבי הלך יחד עם בנו ללמוד להיות חובש. הם למדו כל מה שצריך לדעת  עבור הצלת חיים. הם רכשו ציוד מכספם  הפרטי וכל הפעילות כולל איחסון הציוד   התרכזו  בבית הוריי,  אבי דאג להפיץ בכל השכונה שכל מי שזקוק לעזרה כלשהי בנוגע להצלת חיים יכול להתקשר אליהם בכל שעות היממה.
במשך שנים רק שניהם, אבי ואחי, שימשו ב"צוות רפואי" של הארגון בשכונה. אני זוכרת אותם, רצים וממהרים בכל שעות היום והלילה, שבת וחגים להציל חיים. עם הזמן נוכחו כולם לראות  כמה חשובה העבודה שלהם. שכן,  לא אחת,הם הגיעו עם הרכב שלהם והציוד הצנוע שהיה בידיהם הרבה לפני האמבולנס האזורי.
ואז יצר המוקד של  "הצלה" מספר טלפון עם וואקי טוקי הראשון… ולאט לאט אנשים אחרים שראו את החשיבות של הפעילות  הזאת הצטרפו לצוות, הם הלכו ללמוד להציל חיים.
עד שהיום בזכות אבי והאיש מויליאמסבורג, יש היום אירגוני הצלה גם  בערים רבות בארה"ב, ארץ ישראל ועוד מדינות שמצילים חיים יום יום.
"כל המציל נפש אחת מישראל כאילו הציל עולם ומלואו".
מלאכת הקודש שמצילה נשמות
סבא רבא שיחי' אביו של סבי הרב מנחם גרינוולד שיחי'.

הרב צבי גרינוולד

הרב צבי גרינוולד
סבא רבא הרב צבי שיחי' הוא  ענק של יהודי. יהודי מסור בכל רמ"ח איבריו ושס"ה גידיו לקרב כל יהודי ויהודי ולהדליק את ניצוץ הנשמה שלו. עוד מגיל צעיר סבא יוצא בכל הזדמנות למסור שיעורים ולחזק יהודים. הרבה שנים הוא היה מורה בבית ספר למלאכה בית ספר לתלמידים שלא כולם הגיעו ממשפחות של שומרי תורה ומצוות.. התלמידים שהיו לו, לעולם לא שוכחים אותו! הם מספרים שהמורה צבי היה מסור ואהב אותם ממש כמו אהבת אב לבן. יותר מאחד סיפר לסבא שלי, מנחם, אבא שלי אמא,  שהמורה צבי לקח את ידי בתוך היד הגדולה והחמה שלו…
סבא יצא למבצעים מיד שהרבי מליובאוויטש ביקש מכל אחד ואחת. עד היום בגיל השמונים שלו הוא עדיין יוצא כל ערב לחזק יהודים ומוסר שיעורים לזקנים.
סבא צבי שיחי הוא דמות לדוגמת חיים של יהודי שומר תורה ומצוות וחסיד לדוגמא שפועל בכל שעות היממה.
ממבטה של הנכדה
אני גאה להיות הנכדה של סבא ביסטריצקי שכל חייו הקדיש להציל חיים. ובסבא גרינוולד שיבדל לחיים ארוכים שכל חייו מקדיש להציל נשמות, לאורך ימים ושנים טובות.

תשע"ו

קישור לסיפור: אנשי החסד סבא שלמה וסבתא יוטלא טרוויס

 

מילון

הצלה קראון הייטס
הוא ארגון ההצלה היהודי בשכונת קראון הייטס, הארגון הוקם כדי לתת מענה רפואי מהיר במקרה חירום.

בית ספר למלאכה כפר חב"ד
מוסד חינוכי שפעל בין השנים תשט"ו-תשנ"ו עם ילדי העולים, ושילב לימודי קודש עם לימודי מקצוע.

ציטוטים

”"כל המציל נפש אחת מישראל כאילו הציל עולם ומלואו".“

הקשר הרב דורי