מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מפריז לקיבוץ יחיעם – הגשמתי את כל חלומותיי!

משפחתה של סבתא אסטל
סבתא אסטל בת שנתיים בפריז
הסיפור של סבתא אסטל

טוהר ותהל מספרות ומתעדות סיפורה של סבתא אסטל, שנולדה בעיר פריז בצרפת
 
רקע על משפחתי
ההורים של סבתא נולדו בעיירות קטנות בפולין. עם פרוץ מלחמת העולם השנייה, כשפלשו הגרמנים לפולין, התאספו כל היהודים בכיכר הכפר ונשלחו למחנות השמדה ועבודה. ההורים של סבתא הכירו והתחתנו במחנה מיידנק. סבא נשאר לבד מכל בני משפחתו ולסבתא נשארה אחות אחת מבין 12 אחים.
 
עם שחרור פולין עברו הסבים כפליטים פולנים לצרפת. ההורים של סבתא לא היו עשירים, הם הגיעו לפריז ללא כל רכוש. הם גרו בחדר קטן מעל לסנדלרייה, שם סבא התחיל לעבוד. סבתא נולדה בתאריך 31.5.47. סבתא נקראה על שמן של שתי הסבתות שלה שנרצחו בשואה. כשהיא נולדה בצרפת שאלו את הוריה מה שם התינוקת והם ענו ביידיש אסטה, אסתר. הצרפתים תרגמו את זה לאסטל.
 
ילדותה של סבתא
סבתא למדה בבית ספר ממשלתי לבנות "להמרטין" בו למדו משמונה ורבע בבוקר עד ארבע וחצי אחר הצהריים. הייתה הפסקה לארוחת צהריים בין אחת עשרה וחצי לאחת, היה אפשר לאכול בבית או בבית ספר או במקום שנקרא קנטין "מזנון". אחרי כל שני שיעורים הייתה הפסקה של 15 דקות. בהפסקה סבתא וחברותיה שיחקו קלאס, מחבואים וחבל. לסבתא היו שלוש חברות טובות: סילבי, דורה ואליין וכולן חיות היום בצרפת. בימי חמישי וראשון לא למדו.
 
היו בתי קולנוע שתמורת פרנק אחד אפשר היה לראות כמה סרטים שרוצים, זה היה היום האהוב על סבתא. היא ראתה המון סרטים שבהם כיכבה רומי שניידר. הסרטים נקראו הדוכסית סיסי והנסיכה סיסי. היו בתי ספר מיוחדים ליהודים אבל סבתא לא למדה שם, היא למדה עברית פעם בשבוע בבית הכנסת. בגיל 10 התחילה סבתא ללכת לתנועת נוער "השומר הצעיר" שם היו לומדים שירים בעברית ושומעים סיפורים על ארץ-ישראל, שם סבתא התחילה לחלום ולרצות לעלות לארץ ישראל.
 
לסבתא שלושה אחים, היא הבכורה ואחריה ג'אן וג'ורג' – יעקב, שנהרג במלחמת ההתשה. כשסבתא הייתה בת 16 נולד אחיה פיליפ. לסבתא היו רק אחים וחלומה היה שתיוולד לה אחות או לפחות בת, היא חלמה שיהיו לה הרבה ילדים, לגור בארץ ישראל ולהיות אם אפשר מטפלת בילדים – את כל חלומותיה הגשימה.
 
בשנת 1965 וסבתא בת 19 היא עלתה לארץ לבדה במטוס שכולו היו חניכים בתנועת ה"שומר הצעיר". גם אחיה ג'אן עלה אתה ללמוד בקיבוץ מרחביה. המקום הראשון שאליו הלכה סבתא עם עלייתה היה קיבוץ יחיעם. היא חיה שם עד היום.
 
סבתא למדה עברית באולפן בקיבוץ ועבדה בפרדס, שם פגשה את סבי יורם שעבד בפרדס יום בשבוע, האהבה פרחה בין העולה החדשה לצבר יליד הארץ, הם התחתנו במלחמת ששת הימים בשנת 1967. סבא וסבתא קיבלו לחתונה ספלים, מפת שולחן, קומקום חשמלי ובלנדר. לאחר שלמדה קצת עברית התחילה סבתא לעבוד בחינוך ילדים והייתה מטפלת תינוקות במשך 30 שנה.
 
סבתא אהבה מאוד את החיים בקיבוץ יחיעם, את הפשטות, את המפגש עם חברים, את האווירה השמחה ואת השירים סביב המדורה. כפי שחלמה, נולדה לסבתא בת ראשונה רונית, היום בת 47 נשואה לאלון, ואמא לשירה, מיקה ועפרי והם גרים בגבעת עדה. לאחר שנתיים נולד יעקב, שנקרא על שם אחיה ז"ל של סבתא. היום בן 43 נשוי לליאן ואבא של ליטל, אלה ועדי, הם גרים בדרום אפריקה ומרבים לבקר בארץ. נטע, היום בת 42, נולדה כעבור שנה. היא נשואה לעופר ואמא לטוהר, תהל ושגיא, הם גרים בכפר יעבץ. זהר, היום בת 36, נשואה להדר וגרה בקיבוץ עין המפרץ. בת הזקונים, חן בת 32, עושה חיל בתל אביב.
 
היום סבתא פנסיונרית וחיה בקיבוץ יחיעם. ב-2001 התחילה לעבוד בבית הסיעודי של הקיבוץ. סבתא אוהבת מאוד את העבודה ורואה בה שליחות ומצווה לטפל ולעזור לקשישים. סבתא רווה נחת מכך שכל ילדיה מסודרים ומאושרים. היא סבתא גאה מאוד בעשרת נכדיה המוצלחים. חשוב לה להיות אתם בקשר קרוב ומעורבת בחייהם. בימיה החופשיים היא נוסעת לבקר אותם ובחופשים הם אוהבים להיות אצלה בקיבוץ, מה שמשמח אותה ואותם מאוד.
 
סבתא מאוד נהנית מאז שהיא פנסיונרית ומנצלת זמן פנוי לטיפוח הבית והטיפול בעציצים הרבים בגינתה, אוהבת לצפות בסרטים, לשמוע רדיו ולבקר חברים ומשפחה. סבתא מאחלת לנו חיים שמחים ומאושרים עם התגשמות כל חלומותינו, כפי שהיא זכתה להגשים את חלומות ילדותה: לחיות בארץ ישראל, שתיוולד לה בת ושתהיה מטפלת ילדים.
 
משוב סבתא:  
היה לי סיפוק רב בעבודה עם הנכדות בקשר הרב דורי. תודה ליוזמים ולעושים במלאכה ותודה מיוחדת למורה ענת.
 
העשרה
קיבוץ יחיעם: "קיבוץ יחיעם הוא קיבוץ מזרם "הקיבוץ הארצי השומר הצעיר" הנמצא בגליל המערבי, כ-12 ק"מ מזרחית לנהריה. הקיבוץ עלה לקרקע ב-27 בנובמבר 1946, והוא קרוי על שם יחיעם ויץ שהשתתף בפיצוץ גשר א-זיב בליל הגשרים ונפל בקרב יחד עם עוד 13 מחבריו. הקיבוץ בנוי למרגלות שרידי מבצר יחיעם, שהיה מבצר צלבני עתיק ששימש מאוחר יותר הן את שבטי הבדואים שהתגוררו באזור, והן את מגיני הקיבוץ כעמדה מבוצרת להגנה."
תשע"ה, 2015

מילון

השומר הצעיר
השומר הצעיר היא תנועת הנוער הציונית הראשונה בעם היהודי. התנועה הוקמה באירופה ב-1913 על ידי קבוצת נערים ונערות יהודים שביקשו למצוא דרך חדשה לחבריהם ולשאר בני עמם בגולה. התנועה פועלת בישראל וברחבי העולם ומקיימת פעילות חינוכית שבסיס רעיונה "תיקון אדם-תיקון עולם" על פי ערכי הליבה של השומר הצעיר - ציונות, סוציאליזם ואחוות עמים.

ציטוטים

”סבתא אוהבת מאוד את העבודה ורואה בה שליחות ומצווה לטפל ולעזור לקשישים“

הקשר הרב דורי