מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מפגש בעננים

סבתא רותי והנכדה דנה
ארתור אינהורן בבריגדה
מקור השם אינהורן שלי

הסיפור מפגש בעננים
מאת רותי אינהורן ונכדתה דנה אינהורן
הסיפור מתחיל בפולין ובישראל. למשפחת אינהורן  נולדו חמישה ילדים שולמית, ארנה, ארתור, אביבה ואלכס, בישראל נולדו למשפחת דרוזדיק שתי בנות  נעמי ורותי.
 
כשפרצה מלחמת העולם  השנייה שולמית וארנה ממשפחת אינהורן לחמו במסגרת הריטזיסטנס המחתרת  היהודית הצרפתית. בתקופת כיבוש הנצים בצרפת  העבירו שולמית וארנה  מסמכים ותעודות שבחלקם היו מזויפים כדי להציל יהודים הן עשו זאת ברכיבה על אופניים כשהמסמכים חבויים בבגדיהן בשבילים צדדיים בכפרים קטנים וביערות כדי שלא תיתפסנה.
 
שתי הנערות היו בנות 15 ו – 16 בלבד. ארתור התגייס לבריגדה יחידה יהודית שלחמה באירופה נגד הנאצים עד סוף מלחמת העולם השנייה. באותה תקופה התגייסה נעמי לפלמ"ח ועסקה גם בטיפול בילדי טהרן. עם פרוץ מלחמת השחרור והמצור על ירושלים התגנבה נעמי לאחת השיירות והצטרפה לחבריה בקיבוץ רבדים בגוש עציון.
 
במצור על הגוש במאי 1948 נפלה נעמי. בשנת 1949 עלו חלק ממשפחת אינהורן לארץ בעזרת רישיונות עלייה שסופקו להם מהסוכנות היהודית. שולמית הצטרפה לקיבוץ טירת צבי. אביבה למדה מוסיקה וזכתה למלגה ללימודם בפריז ואלכס למד בבית ספר יסודי ביל"ו. רותי למדה בבית ספר הכרמל בתל אביב והייתה פעילה בשומר הצעיר.
 
לאחר הקמת מדינת ישראל , אביבה הייתה למנצחת הראשונה כאישה על תזמורת. ארנה עבדה בהקמת מערכי הדלק בישראל. ארתור היה לרופא ילדים בארצות הברית (ניו יורק), אלכס התגייס לשריון ורותי ל"נחל" והייתה חברת קיבוץ מגן בנגב. 
 
המפגש בשנת 1963
אלכס ורותי היו במסגרת עבודתם על אותו מטוס בטיסה לבריסל – ארץ הולדתו של אלכס בלגיה. מכאן התחיל מסעם המשותף של הצברית (רותי) והעולה מבלגיה (אלכס), שהם הסבא והסבתא שלי. כשאלכס "מכריח" את רותי לגמור ולסיים את כל הארוחה שהגישו לה בעבודה בסיפור שאם לא תגמור לא תתקבל לעבודה ורותי האמינה לו. שמונה שנים חיזרו אלכס ורותי אחד אחרי השני והמשיכו בעבודתם ובטיולים בעולם.
 
במהלך העבודה סיימה רותי את לימודיה במשפטים ואלכס סיים את לימודיו במדע המדינה. במסגרת אחד מתפקידה נשלחה רותי ללמוד באחת מחברות התעופה בעולם בניגוד לרצונו של אלכס והקשר נותק.
 
המפגש המחודש היה בתום תפקידה של רותי בחול וכאשר אלכס הגיע  בעבודתו לניו יורק שניהם התראו בביתו ארתור אחיו של אלכס בניו יורק. הם התפייסו, פרצה מלחמת ששת הימים. אלכס גויס למילואים לחטיבה שלחמה בכיבוש ירושלים. רותי עבדה כנהגת באלעל מתוך דאגה רבה לאלכס.
 
באחד הימים טלפן חייל לא מוכר וסיפר לרותי שמצא פתק שניזרק ממכונית משוריינת ובו מספר טלפון ובקשה למסור דרישת שלום מאלכס. אז החליטה רותי, שמיד לאחר המלחמה תעשה הכל לשכנע את אלכס להתחתן איתה. כך היה  בשנת 1969, העולה מבלגיה והצברית עברו לשם משותף: אינהורן.
 
אבי עמית אינהורן נולד לבני הזוג בשנת 1970 ואחיו נועם הקרוי על שם נעמי ז"ל נולד בשנת 1973 ובשנת 2003 נולדתי אני כבת של עמית והדס ואחות קטנה לאופיר. מיום הולדתי נקראתי דנה אינהורן קראו לי דנה כיוון שנולדתי בדנמרק.
 
השם אינהורן הוא פולני במוצאו  ותרגומו לעברית הוא חד קרן (בעל חיים דמיוני). בספר הטלפונים העברי השם מופיע בצורות שונות הרבה כותבים אותו בשני יודים אבל אנחנו מיוחדים כי אנחנו כותבים את שם משפחתנו ביוד אחת בלבד.
תשע"ה 

מילון

רזיסטאנס
תנועת ההתנגדות הצרפתית (ה"רזיסטאנס", בצרפתית: la r?sistance int?rieure fran?ais) היא שם כולל לתנועות ההתנגדות בזמן מלחמת העולם השנייה, אשר נלחמו בכיבוש הגרמני בצרפת ובמשטר וישי הפרו-נאצי לאחר כניעת ממשלת צרפת וצבאה ב-1940. תנועות ההתנגדות כללו קבוצות קטנות של נשים וגברים חמושים, של מוציאים לאור של עיתונות מחתרתית ואף של קולנוענים. תנועות ההתנגדות פעלו יחד עם הכוחות החשאיים של בעלות הברית, במיוחד במסירת מודיעין על החומה האטלנטית, בשיתוף פעולה בפעולות חבלה ובפעולות אחרות שתרמו להצלחת מבצע אוברלורד (הפלישה לנורמנדי). הקבוצות מנו כ-35 אלף אנשים.

ציטוטים

”מסעם המשותף של הצברית (רותי) והעולה מבלגיה (אלכס) שהם הסבא והסבתא שלי“

הקשר הרב דורי