מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מעלילות מקווה ישראל

מקווה ישראל
חדר בפנימיה
הלימודים במקווה ישראל

ראשית הולדתו של בית הספר מִקְוֵה יִשְׂרָאֵל הוא בית הספר החקלאי הראשון בארץ ישראל. בית הספר הוקם על ידי קרל נטר בשנת 1870, ממזרח ליפו, דרומית לדרך יפו-ירושלים. 

 
כיום לומדים בבית הספר 1,500 תלמידים, והוא מוגדר כבית ספר ל"לימוד מדעי הטבע הסביבה והביוטכנולוגיה הנשענים על המשק החקלאי". המוסד, החולש על שטח של כ-3,000 דונם ביה"ס ב 11 בינואר 1869 התקבלה החלטה בוועד המרכזי של "כל ישראל חברים" לאשר את בקשתו של קרל נטר ולהקים בי"ס בארץ הקודש ללימוד עבודת האדמה. השם "מקוה ישראל" ניתן לביה"ס ע"י קרל נטר מתוך פסוק בהפטרה שלפרשת "בחוקותי".עם הקמתו למדו בביה"ס בנים בלבד.
בשנת תרצ"ח (1938) הוקם הסקטור הדתי על-פי בקשתה של הנריטה סולד, כמפעל של עליית הנוער. בשנת תש"א (1941) הגיעה קבוצת נוער שכללה גם בנות, מאז הבנות היוו כשליש מהתלמידים בביה"ס. סדר היום היה ב – 6:00 בבוקר השכמה. לעיתים ציפתה הפתעה למדריך שהעיר אותנו, בצורת דלי מים שנשפך על ראשו. בשעה 6:30 ארוחת בוקר –  דייסה לבנה או דייסה חומה. בשעה 7:00 יציאה לעבודה.
 
העבודה הייתה לפי ההתמחות בענפים החקלאיים והחלה בכיתה ב' שזו בעצם כיתה י'. בשעה 7:30 תחילת לימודים. חצי מהתלמידים למדו בבוקר ועבדו אחה"צ, החצי השני עבדו בבוקר ולמדו אחה"צ. בשעה 10:00  ארוחת ביניים, שכללה לחם, ריבה ותה. (מארוחה זו נהנו החבר'ה שלמדו בבוקר). בשעה  12:15 סיום  הלימודים לקבוצה א' ובשעה  12:30 ארוחת צהריים. לפי המנה  בארוחת הצהריים ידענו מהו היום בשבוע,   לדוגמה: ביום שלישי הוגשה כרובית מטוגנת. בשעה 13:30 תחילת עבודה ולימודים. (חלק מהתלמידים עבדו בבוקר ולמדו אחה"צ וההפך.)  16:00 ארוחת ביניים, בתפריט: לחם וריבה. בשעה  17:00 סיום עבודה.   18:00 ארוחת ערב.  19:30 הכנת שיעורים, חוגים וכו'.
 
חופשות, מכיוון שהמשק החקלאי במקווה ישראל הופעל ע"י התלמידים, אי אפשר היה לסגור אותו בזמן החופשות ולפתוח אותו בסיומן, התלמידים חויבו להישאר בביה"ס מחצית מהחופשה כדי לעבוד. למשל: חופשת החופש הגדול נמשכה חודש בלבד בגלל שבחודש השני עבדנו. כדי להגדיל את ימי החופשה נקטו בשיטות שונות, לדוגמה: אחד החבר'ה בעזרת חברו, גיבס את ידו וטען ששבר אותה ואינו יכול להישאר לעבוד.
 
זהירות ! נחיל דבורים !!!
ביום הבחינה בגידול גפנים, הכניסו התלמידים לכיתה דבורים. נכנס המורה לכיתה עם דפי המבחן, סגר את החלונות ואת הדלת והודיע: "המבחן יתקיים", למרות הדבורים שהתעופפו בכיתה. לתדהמת החבר'ה, הסביר המורה שהוא בן של כוורן מנס ציונה. ממתי כבשים מצחצחות שיניים ?? פעם בשבוע היו מגיעים תלמידי גימנסיה הרצליה מהמגמה החקלאית לעבוד בחקלאות. כאשר הגיע אחד התלמידים מהגימנסיה לדיר הוא קיבל מברשת ונתבקש לצחצח את שיני הכבשים אחרי האוכל.
 
אבוקדו – זה נדיר !
במסגרת העבודה הייתה תורנות ניקיון החדרים בבוקר. באחד הבקרים אם הבית שפכה דלי מים באחד החדרים וראה זה פלא, המים נעלמו. הסתבר, שהחבר'ה הרימו מרצפת  ובתוכה החביאו אבוקדו שנגנבו במטע. תפוז או חושחש ? אליף, שהיה תלמיד שנה ראשונה, הגיע לעבודה בפרדס ונתבקש לטעום פירות הדר שונים ולחוות דעתו. כמובן, שהוא נתבקש לטעום גם את החושחש. (פרי שדומה כשתי טיפות מים לתפוז, אך טעמו מר מאוד!).
 
הפנימייה
בכיתה א' שזו הייתה כיתה ט'.  גרנו 10 ילדים בחדר, כשלכל אחד היה ארון ובו הוא שם את חפציו ובגדיו.
בכיתה ב' , שזו הייתה כתה י', הוטבו התנאים וגרנו 4 ילדים בחדר וכך עד סוף לימודינו. לכל כיתה היה איזור מגורים משלה. לא הייתה לנו פרטיות, לדוגמה: המקלחת הייתה משותפת לכל תלמידי הפנימייה. בקומה הראשונה התקלחו הבנים ובקומה השנייה התקלחו הבנות. וכמובן, המאחרים התקלחו במים קרים.אחרי 4 שנים נפלאות ומהנות בהן למדתי במקווה סיימתי את לימודיי.
טקס הסיום היה מרגש, כיוון שפגשנו את חברינו ללימודים שסיימו שנה קודם וחיכו לנו בקיבוץ  "כפר החורש" כדי שנוכל להתגייס יחד לצבא. רוב תלמידי הכתה התגייסו לנח"ל. 
 
העשרה
מקווה ישראל: "מִקְוֵה יִשְׂרָאֵל הוא בית הספר החקלאי הראשון בארץ ישראל. בית הספר הוקם על ידי קרל נטר בשנת 1870, ממזרח ליפו, דרומית לדרך יפו-ירושלים. כיום לומדים בבית הספר 1,500 תלמידים, והוא מוגדר כבית ספר ל"לימוד מדעי הטבע הסביבה והביוטכנולוגיה הנשענים על המשק החקלאי". המוסד, החולש על שטח של כ-3,000 דונם.
תכנית הקשר הרב דורי2007.
מובילת התכנית אילת שחק

מילון

קרל (יעקב) נֶטֶר
קרל (יעקב) נֶטֶר 14 בספטמבר 1826 - 2 באוקטובר 1882) היה מייסד החינוך החקלאי בארץ ישראל וממקימיה של יישוב חקלאי בר קבע, מקווה ישראל בשנת 1870, למעשה היישוב הראשון בתנועת ההתיישבות של הדורות האחרונים. מעטות הן העובדות הביוגרפיות הידועות על חיי נטר בטרם החל בפעולתו הציבורית והיה בין מקימי "כל ישראל חברים".‏[1]

מִקְוֵה יִשְׂרָאֵל
מִקְוֵה יִשְׂרָאֵל הוא בית הספר החקלאי הראשון בארץ ישראל. בית הספר הוקם על ידי קרל נטר בשנת 1870, ממזרח ליפו, דרומית לדרך יפו-ירושלים. כיום לומדים בבית הספר 1,500 תלמידים, והוא מוגדר כבית ספר ל"לימוד מדעי הטבע הסביבה והביוטכנולוגיה הנשענים על המשק החקלאי". המוסד, החולש על שטח של כ-3,000 דונם

ציטוטים

”אחרי ארבע שנים נפלאות ומהנות בהן למדתי במקוה סיימתי את לימודיי“

הקשר הרב דורי