מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מעירק לישראל – מהוילה המפוארת לאהלים

משתתפת בתכנית בביה"ס בילויים
רחל בילדותה
היה לנו בית מפואר, וילה עם גינה ועם עצי תמר

שמי רחל מועלם ואני גרה ברמת גן . נולדתי בבגדד בשנת 1944.

כשעלינו ארצה הייתי בת שש וחצי אני זוכרת מעט מאוד מתקופת הילדותי. אני זוכרת שהייתה לנו אומנת בבית. האומנת לקחה אותי ואת אחותי לטייל על שפת הנהר ולאחר מכן הלכנו לבית דודי אחי אמי ששם גרה גם סבתי.

תמונה 1

היה לנו בית מפואר, וילה עם גינה ועם עצי תמר. בכל שבת, זכור לי שהיה דודי, אח אבי בא אלינו ומכין על האש דגים ומכין גם קינוח גלידה עם מכונה, מכשיר מיוחד. מצבנו הכלכלי היה טוב מאוד, לאימי היו תכשיטים רבים.

 

תמונה 2

כשהיינו צריכים לעזוב את בגדד,  אבי מכר את כל התכשיטים של אימי כדי שיהיה לנו כסף לקחת אתנו לארץ ישראל. לקחנו איתנו גם תמונות, בעלות ערך, אבל את רוב התמונות השמידו הערבים. לארץ ישראל הגענו בטיסה, לשדה התעופה. לצערי אין לנו מזכרת  תמונות מהעליה, הזיכרונות שלנו אינם שמורים בצילום אלא בסיפורים שבעל פה.

תמונה 3

עליתי ארצה בשנת 1951 עם הוריי ואחי ואחותי וסבתי. באנו במטוס עם שני מנועים ונחתנו בשדה תעופה. כשהגענו ארצה היה חג שבועות. לקחו אותנו במשאית לכפר נחמן שזה ליד רעננה. גרנו במעברה, באוהלים כששה חודשים היה מאד קשה להוריי שהיו רגילים לחיות בווילה בעיראק וברמת חיים מאוד גבוהה עם כל הטוב שהיה לנו שם.

 

תמונה 4

למדתי בבית ספר בכתה א'. האחים שלי היו עדיין קטנים בני שלוש ובן שישה חודשים. באותה תקופה הייתה הרשמה לבקשות לעבור למגורים בשיכונים. אבי נרשם לרכישת שיכון בעיר לוד החדשה שנקראה נווה זית. גרנו שם 6 שנים ולאחר מכן עברנו לגור בעיר תל אביב. אבי עבד בסוכנות כמנהל חשבונות ואח"כ במשרד הביטחון עד לפרישתו לגמלאות. אחרי פרישתו לגמלאות, אבי התנדב להמשיך לעזור לגמלאים בלי תשלום.

בילדותי שחקו במשחקים כמו תופסת, קלאס, טיפסנו על עצים, שתלנו בגינה שתילים וגם עצים, גידלנו אבטיחים, שאז היה לאבטיחים טעם שונה וטעים יותר. בחופש הגדול היינו הולכים לעבוד בקטיף כותנה, אני זוכרת שיום אחד קבלתי כותנה והבאתי לאימי כדי שנוכל להכין כרית.

זיכרונות נוספים יש לי מחג פורים, נהגנו להכין את התחפושות במו ידנו, היינו מכינים לבד את התחפושות, כמו למשל התחפשתי למלכת אסתר, התחפשתי לז'ורנל, היו תחפושות מיוחדות ומקוריות.

בגיל שבע עשרה וחצי , סיימתי את לימודי והלכתי ללשכת העבודה לחפש עבודה ומהר מאד קיבלתי עבודה הציעו לי תפקיד לעבוד בבנק, שם למדתי כל מיני עבודות הקשורות לבנקאות. וזה היה מקצועי.

היום אני פנסיונרית, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי בבית הספר הבילויים ברמת גן,  מקבלת במפגשים הנחיה משחר ומהמורה ורד ורון, ונהנית מכל רגע !

תמונות מהמפגשים בבית הספר , תשע"ד

 

תמונה 5
תמונה 6

מילון

כפר נחמן
מעברה באזור רעננה, חלק מהמעברות פורקו וחלקן כמו הפכו לשכונות , כפר נחמן הפך לשכונה ברעננה.

ציטוטים

”הזיכרונות שלנו אינם שמורים בצילום אלא בסיפורים שבעל פה“

הקשר הרב דורי