מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מעברת תלפיות בירושלים

זה אנחנו ליזה ודליה
המעברה שדליה גרה בה
זיכרונותיה של דליה רשתי מהמעברה
שמי דליה אני בת 64 נולדתי בעירק עלינו לארץ בשנת 1951 אני בחרתי לספר על הימים הראשונים מתקופת העלייה והחיים במעברה . הורי אחי ואני עלינו מעירק ישר למעברת תלפיות בירושלים.
תַּלְפִּיּוֹת היא שכונה ירושלמית ותיקה, השוכנת בגבולה הדרום-מזרחי של העיר. השכונה התפתחה בתקופת המנדט, תלפיות הייתה שכונת סְפר בגבול העיר. "מעברת תלפיות", שנועדה לספק דיור זמני לעולים החדשים שהיגיעו לארץ.
"השם תלפיות נבחר על ידי יצחק לוי וארתור רופין, בשל גובהה הרב. כאשר עמדו על פסגת חלקת האדמה שקנו והביטו צפונה, נפרסו לעיניהם חומות העיר העתיקה, ומעליהן התנוסס מגדל דוד. המראה עורר בזיכרונם את הפסוק התנכ"י: "כְּמִגְדַּל דָּוִיד צַוָּארֵךְ בָּנוּי לְתַלְפִּיּוֹת" (שיר השירים, ד, ד)." (מתוך ויקיפדיה).
התנאים היו קשים אז, גרנו בצריף. זאת הייתה שכונה של אוהלים ולא היו לנו שירותים ולא היה לנו ברז מים.
במרחק של כמה מטרים היו ממוקמים ברזי מים ושירותים משותפים. נהגנו לקחת דליים ולמלא אותם, ולסחוב אותם עד למגורים, מים לצרכים היומיים  שלנו .
 
תמונה 1
המעבר למגורי קבע – בית כארמון
כשהייתי בערך בת  4 הורי לקחו את אחי ואותי לראות את הבית שקיבלנו . לפני שנכנסנו לבית לא ידענו מה אנחנו הולכים לראות . כשנכנסנו הייתה לי הפתעה גדולה הייתי לא האמנתי למראה עיני כשראיתי שיש חדר שירותים וכשראיתי שיש ברז וכיור הייתי ממש בשוק ההרגשה שלי הייתה כמו להיכנס לארמון .
מאז אני מעריכה כול דבר שיש לי , כי אני ידעתי מה זה כשחסר .

מילון

מעברה
שכונה של אוהלים

תלפיות
תַּלְפִּיּוֹת היא שכונה ירושלמית ותיקה, השוכנת בגבולה הדרום-מזרחי של העיר. השכונה התפתחה בתקופת המנדט, וכוללת אזור מגורים ירוק ופסטורלי, תלפיות הייתה שכונת סְפר בגבול העיר

ציטוטים

”שאם אין לך משוהאו כמו אייפון או בגד חדש תמיד תהיה שמחה בחלקך לא לקנאות“

הקשר הרב דורי