מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מסר חסכונותיו ל"קרן המגן"

בחורשת אקליפטוסים סמוך לביתם
עוזי מפסל באבן ומגלף בעץ

עוזי חיון (64) ונועם בתו (12).מצב משפחתי: עוזי נשוי בשנית (ליולי) ונועם היא בתו מנישואיו אלה. הפרש הגילאים ביניהם 52 שנה. משלַבּים קודמים בחייו יש לו שלושה ילדים נוספים, ואף נכדים, שחלקם מבוגרים מנועם.
 
הבית: שכונת "יפה נוף" בפרדס חנה, צמוד-קרקע, טובל בירק. בסלון רצפת קרמיקה לבנה בוהקת, פסלים (מעשה ידי עוזי), אקווריום מטופח ורהיטים שמקורם בניו-ג'רסי, שם שהתה המשפחה בעבר. אל הקירות צמודים שני שעוני אורלוגין, אחד מסבא סעדיה, ועל מזנון העץ הכבד מונחות תמונות משפחתיות לצד רוגטקה מפתיעה מהפיליפינים, מולדתה של יולי. לפרדס חנה ("הכפרית") עברו מהרצליה. המולת גוש-דן טיפה חסרה לעוזי, אבל כשמתחשק, תמיד אפשר לדבריו, לצאת לתל אביב לשאוף קצת עשן צח. לאחרונה הצטרפה לביתם גם אידה, אמו של עוזי, בת 92, עיוורת.
 
מזכרת מהפיליפינים, מולדתה של יולי

מזכרת מהפיליפינים, מולדתה של יולי
 
 
עיסוקים: עוזי בגימלאות. 25 שנים עבד כ"מודליסט" בתעשייה-האווירית ובשנת 2000 יצא לפנסיה-מוקדמת. היום, כשעתותיו בידו, מרבה לעסוק בפיסול באבן וגילוף בעץ. כמודליסט עיצב מוצרים אווירודינמים במתכת, פלסטיק וחומרים-מרוכבים, בעיקר מזל"טים. את המקצוע רכש בעבודה, במקור הוא איש "מכניקה עדינה". בנעוריו, מספר, הרבה לבנות דגמי-מטוסים מנייר שהיו מצורפים לביטאוני חיל-האוויר.
 
 
עיסוקי נועם: תלמידה ("מצטיינת") בכתה ה'2 בבית ספר "אלונים" המקומי ("כל התעודה מצויינים וטוב-מאודים"), לאחרונה קיבלה גם תעודת הצטיינות-חברתית ("אני עוזרת למתקשים"). אחרי הצהריים לומדת גיטרה ("קלאסית"), משתתפת בחוג "מדע פעיל" והיתה גם ב"מכון ויצמן". בקיץ תחגוג בת מצווה ותשמח, לדבריה, לערוך מסיבה קטנה לכיתה ולנסוע לצרפת, איטליה וספרד. "אני מכין את הקופה", עוזי.קופה: חפץ משמעותי בחייו. פרטים בהמשך.
 
 
 
קורות עוזי: יליד תל אביב, מקור משפחתו (מצד אביו) כנראה בטוניסיה ("חיון"), אבל אבותיו התגוררו בארץ ישראל זה דורות. במלחמת העולם הראשונה, עם רבים מיהודי יפו, הוגלה סבו על ידי התורכים למצרים, שם נולד אביו ברוך. ילדותו עברה בתחנה המרכזית הישנה בתל אביב בדירת עוני זעירה ובשנת 1955, בהיותו בן 6, התחולל ארוע מסעיר בחייו.
 
 
 
ארוע מסעיר: חדור גאווה לאומית הודיע עוזי למורֶה שלו בבית הספר "נוה שאנן", שהוא מוסר את כל חסכונותיו (לירה ו-80 גרוש), אותם חסך בקופסת שימורים מפח (עם חריץ) ל"קרן המגן של המדינה", כדי שיקנו בכסף טנק. המורה הנרעש הזעיק את המנהל וזה לקח את עוזי במונית למשרד ראש הממשלה בקריה בתל אביב. בעיתונים כתבו שהוא פגש את בן גוריון. עוזי מפריך את הדיווח וחושף (לראשונה) את האמת: "בן גוריון רק חלף על פני בלי לשים לב". כך או כך, תמונתו עם הקופה הופיעה בעיתונים וכולם דיברו עליו בהערצה.
 
 
 

תמונה 1

עוזי קנה טנק בילדותו והתפרסם בכל הארץ
 
 
 
בהמשך למד בתיכון "שבח" המקצועי, שירת בגולני, עבד בתעשייה האווירית, התחתן, הוליד שני ילדים (בר ויעל), התגרש (ב-2005), באמצע החיים קיבל טלפון מבן נוסף, שמוליק, פרי אהבת נעורים, ואימץ אותו אל לבו ("הוא כבר בן למעלה מארבעים"). את יולי אשתו הנוכחית פגש כעובדת סיעודית של אמא שלו. השניים התאהבו, נסעו לפיליפינים (עם נועם שכבר נולדה), התחתנו, חזרו לארץ ומ-2007 הם גרים בפרדס חנה.
 
 
 
"החיים מאד מעניינים", אומר. אבא מבוגר: "לי זה לא מפריע", אומר. לדבריו, הוא הולך כמו כל אב לאספות הורים בבית הספר. על יחס הורים אחרים אליו, אומר – "יש ויש". 
 
 
ישראלי: "מי שמאמין שצריך מדינה ליהודים ושאפשר לחיות עם ערבים", עוזי. "אזרח נאמן שמשרת בצבא", נועם.
 
 
 
 
__
התיעוד נעשה כחלק ממיזם "דור 3 – שלושה דורות של ישראלים: לכבוד שנת העצמאות ה-65 למדינת ישראל", במסגרת תכנית הקשר הרב דורי–"מזקנים אתבונן". צלמת: רלי אברהמי. כתב: אבנר אברהמי

מילון

קרן המגן
תנועה ספונטנית של התרמת כספים למימון רכישת נשק לצה"ל בשנות ה-50'. הקרן אספה תרומות מהציבור, בתקווה שמקורות הרכש ייפתחו וניתן יהיה להיעזר בכספי התרומות במימון הרכש.

ציטוטים

”ישראלי: "מי שמאמין שצריך מדינה ליהודים ושאפשר לחיות עם ערבים", עוזי“

הקשר הרב דורי