מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מסע שורשים משפחתי לגרמניה

עומר וסבתא מזל בטיול בגרמניה
מזל בלום
תיעוד המסע של משפחת בלום לעיירת הולדתו של קורט נתן בלום ז"ל

מזל בלום ועומר משתתפות השנה בתכנית הקשר רב דורי, במהלך המפגשים ספרה מזל לעומר על מסע השורשים המשפחתי:
 
סיפורנו מתעד את מסע השורשים המרגש לעיירה בל-איגלהיים בגרמניה בעקבות אביו של בעלי מאיר. קורט-נתן בלום ז"ל, יליד העיירה איגלהיים, נאלץ לעזוב את גרמניה הנאצית באוגוסט 1936 והיה היחיד מבני משפחתו ששרד את המשטר הנאצי, זכה לעלות ארצה עם אשתו מרים ז"ל, וחי בישראל עד גיל 98 בחיק ילדיו, נכדיו וניניו. מסע השורשים הוקדש לזכרו וזכר קרוביו שגורשו מגרמניה ונספו בשואה.
המסע לגרמניה היווה חוויה מרגשת לכולנו במסגרתה זכינו להכיר את מקום הולדתם של בני משפחת בלום ולבקר ברחוב ובחצר הבית בו גדלו קורט-נתן ובני משפחתו. מרבית תושבי הרחוב גורשו מבתיהם ונרצחו באכזריות, ורק מקצתם הצליחו לברוח מפני המשטר הנאצי, לשרוד ולבנות חיים חדשים, וביניהם קורט-נתן בלום ז"ל.   
מרים וקורט נתן בלום בחתונתם ותעודת העליה לפלשתינה, 1936

 
 
מרים וקורט נתן בלום בחתונתם ותעודת העליה לפלשתינה, 1936
קורט-נתן בלום נולד בשנת 1911 בעיירה בל-איגלהיים, התחתן בשנת 1936 עם מרים לבית שרר ולאחר נישואיהם החלו לארגן מסמכים להגר לפלשתינה. קורט למד בבית מסחר לטבק בגרמניה ולאחר התמחות של שנתיים עבד במפעל טבק בהיידלברג.
 
בשנת 1934החלו פעולות אנטישמיות וקורט נאלץ לעזוב את עיר הולדתו בגלל הצקות והשפלות, רכב באופניו במשך שלוש שעות להיילדברג על מנת למצוא עבודה. באוגוסט 1936 החלו יהודים להגר לצרפת ושווייץ ומשם לאיטליה ופלשתינה. בסוף אוגוסט 1936 הגיעו בני הזוג בלום לפלסטינה והחלו לבנות את חייהם בכפר-אתא. בנובמבר 1939 הצליח קורט בלום לארגן אישורים מיוחדים כדי להוציא את אחיו אדמונד שמואל מהתופת. קורט הצליח להביא את אחיו לביתו בכפר-אתא, אימץ אותו כבן ודאג ללימודיו ולרווחתו.
 
בשנת 1942 התגייס לבריגדה היהודית ולחם נגד המשטר הנאצי בבלגיה, הולנד ואיטליה. לאחר שחרורו מהצבא בשנת 1946 חזר לארץ, התנדב להגנה ולחם בעכו. עם קום המדינה לחם בצה"ל ונפל בקרב בג'נין ב-3 ביוני 1948 וקבור בהר הרצל בירושלים. לבני הזוג מרים וקורט נולדו 2 ילדים: חנה בתם הבכורה ושמואל מאיר בנם הצעיר, אשר קרוי על שם דודו שנפל במלחמת השחרור. מרים וקורט הקימו את ביתם בכפר-אתא, אשר לימים שונה שמה לקריית-אתא.   
קורט בלום, אשתו מרים ואביה מרדכי שרר, חנה ומאיר

 
קורט בלום, אשתו מרים ואביה מרדכי שרר, חנה ומאיר
קורט ניהל את יצור הסיגרים והטבק בכפר-אתא וכשהמפעל נמכר לחברת 'דובק' המשיך לנהל את המחלקה עד יציאתו לגמלאות.
קורט נתן בלום בעבודתו במפעל הטבק

 
קורט נתן בלום בעבודתו במפעל הטבק
קורט התגעגע לעיירת מולדתו ובראשית שנות השמונים חזר לראשונה לגרמניה והחל לחפש את שורשיו, ביתו, בית הכנסת וידידיו והיה נסער מאד מהביקור בעיר הולדתו. לאחר ביקור זה קורט קיבל מכתב מאחת השכנות שתיארה את חייה של המשפחה וגירושם במשאית אל מחנה המעבר גורס שבצרפת. ממחנה זה נלקחו יהודים לאושוויץ. קורט נפטר בשיבה טובה בשנת 2009. תמיד נהג להתגאות בכך  שיש לו בית, דור המשך ומשפחה אוהבת. עד רגעיו האחרונים נהג לומר לבני משפחתו: "תמיד תהיו נחמדים אחד אל השני".
 
קורט וילדיו כשנה לפני פטירתו

 
 
קורט וילדיו כשנה לפני פטירתו
ביולי 2015 הוזמנה משפחת בלום להשתתף בטקס הנחת אבני הנגף סמוך לבית מס' 32 בעיירה הגרמנית בל-איגלהיים, בה נולדו וגדלו קורט-נתן בלום, אביו מקס בלום (1877-1942).
אמו השנייה יוהאנה בלום (1889-1942), אחותו הקטנה פרנציסקה בלום (1913-1942) ואחיו הקטן שמואל אדמונד (1925-1948).   
 
מקס, יוהאנה, פרנציסקה ושמואל אדמונד בלום

 
 
מקס, יוהאנה, פרנציסקה ושמואל אדמונד בלום
במהלך מסענו לעיירת מולדתם של בני משפחת בלום, ביקרנו סמוך לבית בו גדלה המשפחה ברחוב busch gasse מס' 32 בעיירה בל-איגלהיים.  
ביתו של קורט נתן בלום ומשפחתו באיגלהיים, אז והיום

 
ביתו של קורט נתן בלום ומשפחתו באיגלהיים, אז והיום
במעמד מרגש קיימה לכבודנו עיריית בל-איגלהיים טקס הנחת אבני נגף לזכר בני משפחת בלום סמוך לבית בו התגוררה המשפחה. בטקס נכחו גם תלמידי בית הספר שארגנו את פרויקט ההנצחה נגד הגזענות ותושבי העיירה. טקס הנחת אבני הנגף היה מכובד ומרשים, נאמרו בו דברים לזכרם של בני המשפחה שלא שרדו את המלחמה, הונחו זרים ונאמר קדיש לזכרם. סבא קורט היה וודאי מתגאה לנוכח מחווה זו לזכרם של יהודי העיירה ובני משפחתו שלא זכו לעלות ארצה. 
עומר לצד אבני הנגף לזכר בני משפחת בלום

עומר לצד אבני הנגף לזכר בני משפחת בלום
בהמשך המסע, בקרנו באנדרטה לזכר לוחמי מלחמת 1870/71 בה נלחם סבו של קורט-נתן בלום ז"ל.
עומר סמוך לאנדרטה לזכר לוחמי מלחמת 1870/71 בעיירה בל-איגלהיים

עומר סמוך לאנדרטה לזכר לוחמי מלחמת 1870/71 בעיירה בל-איגלהיים
עומר לצד כתובת לזכור ולא לשכוח בעיירה בל-איגלהיים

 
עומר לצד כתובת לזכור ולא לשכוח בעיירה בל-איגלהיים
כמו כן, בקרנו באנדרטה לזכר מגורשי גורס, אשר בהקמתה בשנת 2014 נכחו מאיר וחנה, ילדיו של קורט בלום. הקמת אנדרטה זו היא ההוכחה שהעיירה שבה גדל קורט ובה נרצחו כל יהודי העיירה מצאה דרך חדשה ליזום ולהנציח את תולדות יהודי בל-איגלהיים.  
 
           
עומר הירשהורן ומאיר בלום באנדרטה לזכר מגורשי גורס

עומר הירשהורן ומאיר בלום באנדרטה לזכר מגורשי גורס
בהמשך המסע בקרנו בבית הקברות היהודי באיגלהיים בו נקברו בני משפחת בלום שנפטרו לפני השואה. במעמד זה חשף מאיר בלום את לוחות המצבה של קברי משפחת בלום.

קבריהם של נתן, הלנה ושרה בלום בבית הקברות היהודי באיגלהיים

קבריהם של נתן, הלנה ושרה בלום בבית הקברות היהודי באיגלהיים
 
לאחר מכן השתתפנו בטקס בבית העירייה בל-איגלהיים, בו נאמרו דברים לזכר בני המשפחה שגורשו לגורס ונספו במחנות השמדה באושוויץ. 

עומר ומשפחתו בטקס בבית העירייה בל-איגלהיים

עומר ומשפחתו בטקס בבית העירייה בל-איגלהיים
 
בהמשך נכחנו באירוע מיוחד בבית הספר בל-איגלהיים שתלמידיו ומוריו השתתפו בפרויקט נגד גזענות והוצגה תערוכה שכללה את אילן היוחסין וקורות חייה של המשפחה בעיירה. בביקורנו בבית הספר בל-איגלהיים התרגשנו לראות את דגל ישראל מתנוסס בגאון בחצר בית הספר. שיאו המרגש של הטקס היה בשירת "אדון עולם" ושירת "התקווה" בפני כל תושבי העיירה, מורים ותלמידים.
 

עומר ומשפחתו בביקור בבית הספר של בל-איגלהיים

 
עומר ומשפחתו בביקור בבית הספר של בל-איגלהיים
אילן יוחסין של משפחת בלום

 
אילן יוחסין של משפחת בלום

לסיכום, מסע השורשים לגרמניה היה עצמתי ביותר. כל בני המשפחה התרגשו מאד, נכדים, נינים ומבוגרים כאחד. מרגש היה לראות את הבית והרחוב בו גדלו בני משפחת בלום ולכבד בנוכחותנו את בית הקברות היהודי בו קבורים בני המשפחה שנפטרו לפני המלחמה. עצם ביקורנו מהווה גאווה למשפחה ועדות לכך שהעם היהודי חזק אשר שורד בכל מצב. נוכחותנו שם מעידה עד כמה "עם ישראל חי". הביקור העניק לנו פיסת מידע על עברם של בני משפחת בלום בעיירה בה גדלו ועל אורח חייהם השונה מכפי שנהוג היום.

עומר ומשפחתו סמוך לבית מספר 32 בבל-איגלהיים

 
עומר ומשפחתו סמוך לבית מספר 32 בבל-איגלהיים
 
רגעיו המרגשים של המסע לגרמניה מופיעים בסרט ההנצחה לזכר בני משפחת בלום. קישור לתיעוד בסרט:
 תמונה 1
 
תשע"ו

מילון

אבני נגף
שמו של פרויקט הנצחה מתמשך בערים שונות באירופה. אבני הנגף (שְטוֹלְפֶּרשְטַיין בגרמנית) שקועות במדרכות בערים שונות במטרה להזכיר לעוברים ושבים את קורבנות הנאציזם.

מחנה גורס
מחנה מעצר בצרפת שהוקם בשנת 1939 והפך למחנה כליאה ליהודים שלא היו אזרחי צרפת עם עליית הנאצים לשלטון בגרמניה. רבים מהיהודים שנכלאו במחנה מתו בשל התנאים הקשים ששררו בו, ועבור רבים אחרים שימש המחנה כתחנה בדרך למחנות ההשמדה. המחנה נסגר באופן סופי בשנת 1946.

ציטוטים

”תמיד תהיו נחמדים אחד אל השני“

”לזכור ולא לשכוח. עם ישראל חי!“

הקשר הרב דורי