מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מנער לסבא

משה ליבי ואילנה
משה בצעירותו
אותי שלחו לבית הספר למשטרה צבאית בצריפין לקורס שוטרים,
עלייה לארץ
 היינו משפחה: הורים, ושמונה ילדים (4 אחים ו4 אחיות).אבי היה רב יועץ בית הדין הרבני בקזבלנקה עיר בה נולדתי וגדלתי. אמי הייתה עקרת בית ואומנת שעזרה לה בגידול הילדים ובהחזקת הבית. אחי הבכור שמעון שהיום הוא בן 90, חי בבית אבות בירושלים ואחי השני יוסף עלו לארץ ישראל בעלייה בלתי לגלית בשנת 1948. אני עליתי לארץ בשנת 1950 ואני בן 11. הגעתי לארץ במסגרת עליית הנוער למחנה נוער בנתניה(המחנה כולו היה מוקם על חוף נתניה באוהלים).
לאחר כחצי שנה פיזרו אותנו הילדים למוסדות ולקיבוצים.החלוקה נעשתה על ידי אנשי חינוך אשר ישבו באוהל נפרד וכל ילד נכנס אליהם, ולאחר שיחה קצרה ביותר הוחלט לאן הילד הולך.תמונה 1
 
שירות צבאי
בשנת 1957ב-17 במאי התייצבתי בלשכת גיוס באר שבע כדי להתגייס לצה"ל. לאחר בדיקות רפואיות ונפשיות נקבעה לי דרגת בריאות, פרופיל 97. בלשכת הגיוס בבאר שבע נפרדתי מאחותי אסתר ז"ל (הורי היו עוד במרוקו) ועליתי עם כל המגויסים לאוטובוס. נסענו לתל השומר בסיס קליטה ומיון שם שהיתי ביחד עם כל המגויסים שבוע ולאחר מכן פיזרו אותנו לפי דרגות הבריאות למחנות הטירונות.
שלחו אותי למחנה 80 ליד פרדס חנה, שם עברתי את הטירונות במשך 4 חודשים.האימונים היו קשים אך לי כספורטאי היה קל ומהנה. בתום 4 חודשים של אימון התפזרנו כל חייל למקום שאליו נועד.אותי שלחו לבית הספר למשטרה צבאית בצריפין לקורס שוטרים, בתום חודשיים שוב יחילקו את החיילים כל אחד לפי יעודו ואני נשלחתי לבה"ד 3 לקורס מדס"ים, הקורס היה מפרך וקשה אך גם זה נגמר.בתום הקורס שיבצו אותי מחדש וקיבלתי טירונים שרק התגייסו עד שנשלחתי חזרה לבית ספר למשטרה הצבאית שם הידרכתי ואימנתי שוטרים צבאיים לעתיד.בתום מחזור אחד חזרתי לבקו"מ לשיבוץ.הפעם האיר לי המזל ונשלחתי לבאר אורה שהיתה בסיס גדנ"ע ושם הידרכתי עד יום השחרור שלי מצה"ל.
 תמונה 2
 
 
 
 
 
 
 

מילון

עלייה בלתי לגאלית
ההעפלה (קרויה גם עלייה בלתי-לגאלית ועליה ב') הייתה התנועה לכניסה בלתי חוקית של יהודים לארץ ישראל בדרכי הים והיבשה וב-1947 גם בדרך האוויר, אשר אורגנה על ידי היישוב העברי בתקופת המנדט הבריטי משנת 1934 ועד הקמת מדינת ישראל ב-1948 (כניסתם של יהודים לתחומי הארץ

מדס"ים
מדריכי ספורט

ציטוטים

”האימונים היו קשים אך לי כספורטאי היה קל ומהנה.“

הקשר הרב דורי