מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ממרוקו לישראל

בנימין בצעירותו
בתלמוד תורה
בנימין בן עזרי למד באליאנס במרוקו

שמי בנימין בן עזרי, נולדתי בעיר מידלת שבמרוקו בשנת 1943. עליתי לארץ בשנת 1955.
 
בעיר מידלת שבמרוקו, למדתי בבית הספר "אליאנס". המיוחד בבתי הספר של כי"ח , אליאנס, שלמדו בהם מקצועות כלליים (שאינם יהדות), וגם מלאכות שונות כדי להקנות לחניכים מקצוע ופרנסה. "הממשלות תמכו בבתי הספר של כי"ח כל עוד רמתם של היהודים לא עולה על זו של המוסלמים. עם השנים, יהודי מרוקו, שבתחילה קיבלו את כי"ח בזרועות פתוחות, החלו להתנגד לבתי הספר וזאת בטענה שרמת המורים נמוכה ושבתי הספר גורמים לחילון ולהתרחקות מהיהדות". ( ויקיפדיה )
 
 שם למדנו מקצועות וגם צרפתית. אחרי הצהריים למדנו בתלמוד תורה. בגיל עשר נשלחתי  לפנימיה שם למדנו בעיקר לימודי קודש. במשך 3 שנים ואחר זה עלינו ארצה בשנת 1955. כאן סיימתי את לימודיי
 
אציין שהחיים בארץ היו קשים וגם הקליטה שרתתי את המולדת החדשה ישנה וזכיתי לראות את פיתוחה
וכמובן השתתפתי בהגנתה אני רואה את הדור של הורי ובאיזה עולם חיינו  
לעומת עולם מפותח וטכנולוגי של היום .
 
העשרה
יהדות מרוקו: "לאורך הדורות יהדות מרוקו הייתה מרכז ליצירה תרבותית, ספרות עשירה ושירה עברית חוברו בה על ידי דורות של מלומדים יהודים. מורשת יהדות ספרד של ימי הביניים השתלבה בתרבות של יהודי מרוקו לאחר גירוש ספרד, והשפעתה ניכרת במסורות המוזיקה, לשונות, פסיקה הלכתית, אמנות ועוד".
 
אליאנס: "ישראל חברים (בראשי תיבות: כי"ח, בצרפתית – Alliance Israélite Universelle – "אליאנס") הוא ארגון תרבותי יהודי הפועל במספר ארצות. מקום מושב ההנהלה העולמית היה בתחילה ונשאר עד היום בפריז.
הארגון הוקם על ידי קבוצת נכבדים יהודים צרפתים ב-1860 כדי לענות על הצורך במנהיגות מרכזית חברתית לקהילה היהודית. הקבוצה, בתמיכת אישים מהממשל הצרפתי, החליטה לקחת על עצמה להיות מרכז של תמיכה מורלית, אחווה תרבותית ודתית וכן הגנה על יהודים הסובלים בגלל היותם יהודים. אחת הסיבות להקמת הארגון היא "פרשת אדגרדו מורטארה" שבה נחטף ילד יהודי על ידי משטרת האפיפיור".
תשע"ו

מילון

יהדות מרוקו
לאורך הדורות יהדות מרוקו הייתה מרכז ליצירה תרבותית, ספרות עשירה ושירה עברית חוברו בה על ידי דורות של מלומדים יהודים. מורשת יהדות ספרד של ימי הביניים השתלבה בתרבות של יהודי מרוקו לאחר גירוש ספרד, והשפעתה ניכרת במסורות המוזיקה, לשונות, פסיקה הלכתית, אמנות ועוד.

עלייה לארץ
כאשר יהודי מרוקו באו באונייה לארץ ישראל

אליאנס
ישראל חברים (בראשי תיבות: כי"ח, בצרפתית - Alliance Isra?lite Universelle - "אליאנס") הוא ארגון תרבותי יהודי הפועל במספר ארצות. מקום מושב ההנהלה העולמית היה בתחילה ונשאר עד היום בפריז. הארגון הוקם על ידי קבוצת נכבדים יהודים צרפתים ב-1860 כדי לענות על הצורך במנהיגות מרכזית חברתית לקהילה היהודית. הקבוצה, בתמיכת אישים מהממשל הצרפתי, החליטה לקחת על עצמה להיות מרכז של תמיכה מורלית, אחווה תרבותית ודתית וכן הגנה על יהודים הסובלים בגלל היותם יהודים. אחת הסיבות להקמת הארגון היא "פרשת אדגרדו מורטארה" שבה נחטף ילד יהודי על ידי משטרת האפיפיור.

ציטוטים

”החיים היום הרבה יותר קלים“

הקשר הרב דורי