מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ממרוקו לירושלים

עמנואל עם כיתתו בילדותו
עמנואל בבר המצווה של אחיו
מלחמת ששת הימים

סבא עמנואל מספר את סיפור חייו:

כשהייתי ילד במרוקו, הייתי בתנועת נוער "הבונים". שם שמעתי המון סיפורים על ארץ ישראל ובפרט על ירושלים.

"הבונים – תנועת נוער חלוצית של תנועת העבודה הציונית. נוסדה בשנת 1930 בלונדון. מטרותיה: טיפוח התרבות היהודית והלשון העברית וחינוך חבריה להחשת התחייה הלאומית בדרך של הגשמה אישית חלוצית וברוח תנועת העבודה. נפוצה בארצות-הברית, בדרום אפריקה, בהודו ובישראל. היתה קשורה ל"איחוד הקבוצות והקיבוצים". בשנת 1958 הוקמה תנועת "איחוד הבונים", פרי מיזוג תנועות נוער שונות בעולם, והיתה לגדולה שבתנועות הנוער של תנועת העבודה הציונית. בישראל הצטרפו "הבונים" בשנת 1959 לתנועת "הנוער העובד והלומד". לאיחוד הבונים סניפים גם בגרמניה, בקנדה, בארגנטינה, בברזיל ובאוסטרליה. חבריה הקימו בישראל כעשרים וחמישה קיבוצים".(ספריה של מט"ח)

בבית הספר בחו"ל למדנו על ההיסטוריה של ארץ ישראל ומאז חלמתי לעלות ביחד עם משפחתי לארץ ישראל. זמן רב רצינו להגיע לארץ ישראל ,עד שיום אחד פשוט החלטנו, לא לדבר אלא לפעול. לצערי, אבי שהיה יקר לי מאוד לא זכה לעלות איתנו לארץ. אבי חלה במחלה קשה ובשבוע בו היו אמורים לחגוג לי את בר המצווה הוא נפטר. עצוב לי שלא זכה להיות איתנו פה.

באוגוסט 1964 עלינו לארץ והגענו באוניה לחיפה. משם נסענו לירושלים. אני זוכר היטב את ההכנות לקראת העלייה לארץ. את הלילה האחרון במרוקו לא אשכח. התרגשתי מאוד. לא ישנתי כל הלילה. מחשבות רבות עברו בראשי. כיצד תהיה הטיסה? מה מחכה לי בארץ? כל הבגדים, המשחקים, הספרים ויתר החפצים היו ארוזים בארגזים.

ירושלים אז הייתה מחולקת. צידה המערבי היה של היהודים והצד המזרחי היה של המוסלמים. אני זוכר שבירושלים המחולקת, היינו נוסעים ליד קבר דוד, ומגדל דוד. הכל היה מצומצם ולא היו הרבה מקומות שאפשר לטייל בהם. במלחמת ששת הימים, כשהייתי בן 17 בערך, כשקמו מדינות ערב להשמידנו, צה"ל ברוב עוצמתו, השיב לידינו את השליטה על ירושלים כולה, סיני ורמת הגולן.

אני זוכר שבמלחמה ישבנו במקלט. פחדנו מאוד שתוצאות המלחמה לא יהיו בעדנו, אך סמכנו על צה"ל. כששמענו שצה"ל כבש את העיר העתיקה בחזרה השמחה הייתה גדולה מאוד. סוף סוף ירושלים תהיה שלמה ונוכל ללכת בחופשיות ובבטחה בכל המקומות שיש בה שעד עתה היו שייכים לירדנים.

ירושלים ידעה הרבה מלחמות. נכחתי במלחמת ששת הימים, מלחמת ההתשה, יום הכיפורים ושלום הגליל.

הזוית האישית

עמנואל: נלחמתי במלחמת ההתשה ויום הכיפורים. אני גאה בעצמי שיש לי חלק בשמירה על ארץ ישראל כולה ועל ירושלים , עיר הבירה.

 

מילון

תנועת הבונים
הבונים דרור היא תנועת נוער יהודית, ציונית-סוציאליסטית עולמית. התנועה הוקמה בשנת 1980 כאיחוד של שתי תנועות נוער ציוניות - הבונים, שקמה בבריטניה ופעלה בעיקר במדינות דוברות האנגלית, ודרור, ששורשיה במזרח אירופה. התנועה דוגלת בערכי העבודה, הציונות והסוציאליזם. מטרותיה הן חיזוק הקשר של יהודי התפוצות עם ישראל והכשרת צעירים שיגשימו את עקרונות הצדק החברתי, השוויון והדו-קיום בישראל ובתפוצות.

ציטוטים

”שם שמעתי המון סיפורים על ארץ ישראל ובפרט על ירושלים.“

הקשר הרב דורי