מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ממליליה שבמרוקו הספרדית לישראל

עדיאל פוגל עם נעה-קשר רב דורי
המרכז העולמי למורשת יהודי צפון
השפה השולטת הייתה ערבית, מרוקאית וספרדית.

שמי עדיאל פוגל ואני נולדתי במליליה בשנת 1945. מליליה זו עיר במרוקו הספרדית שהיא תחת שליטות ספרד.

אמי וכל משפחתה גרו שם ונולדו שם ,ושתי אחי הנוספים גם הם נולדו שם. אבי נולד במרוקו הוא ובני משפחתו. כאשר הוא פגש את אמי והם החליטו להינשא, אמי עברה לגור איתו בעיר אושדה במרוקו. לאבי היו אז  7 חנויות למסחר בעורות ומצבו הכלכלי היה טוב.

סבתי מצד אמי הייתה אלמנה ואמי, אסתר אזולאי, מגיל צעיר הייתה מפרנסת את הסבתא ששמה שמחה. סבתא אימי אסתר פרנסה את המשפחה, את האמא שלה ואת ארבעת אחיה. כשנישאה לאבי מצבם השתפר ואבא עזר להם כלכלית ולא חסר להם כלום.

אנחנו גרנו בבית גדול, רחב ידיים, עם 2 קומות. הבית היה בנוי בסגנון ערבי אורינטלי עם כיור רכב ידיים. השפה השולטת הייתה ערבית, מרוקאית וספרדית. אמא למדה עם הזמן לדבר ערבית כך שגם כי היא דיברה ערבית עם כל משפחתה וגם ידעה ספרדית גם אבא יבר ספרדית ככה שאנחנו הילדים דיברנו ערבית מרוקאית, ספרדית ולמדנו גם לדבר צרפתית.

אמי ספרה לי שכשהיא התחתנה עם אבי מנהג החתונה היה שמחה ומשתה שבעה ימים ושבעה לילות והחתונה הייתה שמחה מאוד גדולה. בנוסף לכך שחטו כבש הכול בשפע כמובן, ריבות מעשי ידיה של אמי וכמובן מאכלי בשרים, דגים וירקות. הם חגגו את כל החגים של היהודים לפי המסורת. מופלטות, ספינג'ים מטבוחות  ולחמים אמי הייתה מכינה עם לב רכב ונדיב.

כשהייתי בת שנתיים וחצי היה במרוקו פוגרום בו ערבים רצו להרוג יהודים במרוקו. ההורים שלי אספו את הדודים שלי והחליטו לעלות לישראל דרך נמל בצרפת. לארץ הגענו בשנת- 1948 ועברנו לגור בירושלים במושבה הגרמנית. באותם ימים, ירושלים הייתה ריקה. אבי התחיל לעבוד בכל מיני עבודות בארץ על מנת להסתדר למרות שבהתחלה היה לנו קשה.

העשרה

יהודי מרוקו: "יהדות מרוקו הייתה הקהילה הגדולה ומהקהילות החשובות של יהדות ארצות האסלאם… יהדות מרוקו נפגעה פחות מן אלימות ביחס לאזורים אחרים של שלטון וישי. עם זאת, ב-15 בנובמבר 1942, זמן קצר לאחר שחרור קזבלנקה על ידי הצבא האמריקאי, נערך פוגרום ביהודי העיר בעידוד פקידים צרפתיים אנטישמים. היהודים סבלו מתקריות אלימות ספורדיות נוספות גם בערים אחרות ואף בכפרים מרוחקים. בנוסף למאורעות שחוו היהודים במרוקו עצמה, לפחות 153 יהודים ממרוקו ששהו בצרפת בזמן גירוש היהודים מפריז (1942) גורשו ונרצחו באושוויץ.‏ מנגד, אלפי פליטים יהודים אירופאים שהגיעו למרוקו בתקופת מלחמת העולם השנייה נשלחו למחנות עבודה שהוקמו בדרום-מזרח מרוקו, קרוב לגבול עם אלג'יריה". ויקיפדיה

 תשע"ה

מילון

יהדות מרוקו
יהדות מרוקו הייתה הקהילה הגדולה ומהקהילות החשובות של יהדות ארצות האסלאם... יהדות מרוקו נפגעה פחות מן אלימות ביחס לאזורים אחרים של שלטון וישי. עם זאת, ב-15 בנובמבר 1942, זמן קצר לאחר שחרור קזבלנקה על ידי הצבא האמריקאי, נערך פוגרום ביהודי העיר בעידוד פקידים צרפתיים אנטישמים. היהודים סבלו מתקריות אלימות ספורדיות נוספות גם בערים אחרות ואף בכפרים מרוחקים. בנוסף למאורעות שחוו היהודים במרוקו עצמה, לפחות 153 יהודים ממרוקו ששהו בצרפת בזמן גירוש היהודים מפריז (1942) גורשו ונרצחו באושוויץ.‏ מנגד, אלפי פליטים יהודים אירופאים שהגיעו למרוקו בתקופת מלחמת העולם השנייה נשלחו למחנות עבודה שהוקמו בדרום-מזרח מרוקו, קרוב לגבול עם אלג'יריה

ציטוטים

”השפה השלטת הייתה ערבית, מרוקאית וספרדית.“

הקשר הרב דורי