מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מליטא לישראל קליטת עלייה מוצלחת

ריבה ויהל במפגש הפתיחה של התכנית
אנדרטה לזכרם של יהודים שנספו בליטא
סיפורה של ריבה על השקעה בלימודים אקדמיים מדעיים גבוהים

שמי ריבה ברגר נולדתי בשנת 1947 בעיר קאונס בליטא.

אמי הייתה במחנה ריכוז בפולין. באחד הימים הקרים והמושלגים הובילו קבוצה של יהודים מוילנה לורשה אל היער כדי להשמיד אותם, אמי הייתה ביניהם. הנאצים החלו לירות לעברם, יריות לכל עבר….אחד הכדורים חדר לכתפה של אמי ולמזלה נפלט ויצא מגופה, היא איבדה דם רב. היא המתינה בשקט עד שהנאצים יעזבו את המקום ולאחר זמן מה היא  קמה והחלה לצעוד פצועה ומדממת לכיוון הבתים שהיו מאוד רחוקים מהיער. אמי הגיעה לבית פולני, אחת הנשים, אישה פולנייה בכפר, טיפלה באמי הפצועה והצילה את חייה. אמי איבדה במלחמה את בנה ובעלה הראשון.

אבי איבד את כל משפחתו בזמן המלחמה את ארבעת ילדיו ואשתו. הוא הצליח להימלט לרוסיה. לאחר המלחמה אבא ואמי נישאו בשנית ומעולם לא רצו לדבר על התקופה הנוראה הזו.

המשכנו את חיינו בקאונס , עיר גדולה, מרכז כלכלי, אקדמי ותרבותי מוביל של ליטא. השם המסורתי של העיר הוא קובנו, אך משנת 1940 נקראת העיר קאונאס.

ילדותי בעיר קאונאס

נולדתי לאחר מלחמת עולם השנייה בתאריך 8.10.1947. ילדותי בעיר קאונאס הייתה יפה מאוד, למדתי בבית ספר מעורב יהודים ונוצרים ומעולם לא דיברנו על מה שקרה במלחמה, המשכנו את חיינו, לפעמים שיכורי הרחוב נהגו לפלוט קללה ג'ייד ליהודים שראו, אבל כלפי חוץ כולם ניסו להדחיק ולשכוח מה קרה. כילדה לא חשתי במתיחות אבל ההורים שלי תמיד אמרו לנו שהמקום הנכון עבורנו הוא ארץ ישראל. סביבת הלימודים וערכי המצוינות היו ערכים חזקים בקרב החברה הליטאית, הייתה אפשרות בחירה באיזו שפה ללמוד ואני בחרתי בשפה הרוסית. סיימתי 11 שנות לימוד באותה תקופה זה נחשב כתקופה הנדרשת לסיום הלימודים.

נהגנו ללכת לבית הכנסת, זה היה בית כנסת יפה שאיחד את הקהילה היהודית. בית הספר היה יפה ונקי היו ספסלים נוחים עם משענת מיוחדת, נהגנו לחלוץ נעליים עם הכניסה לבית הספר ולנעול נעלי בית מיוחדות כדי לשמור על בית הספר נקי. אהבתי במיוחד כימיה הודות למורה מיוחדת שהייתה לי ולכן שילבתי עם מתמטיקה ופניתי ללימודי הנדסה כימית. למדתי בטכניון הנדסה כימית וסיימתי את התואר השני כאשר אני אם לשני ילדים.

בליטא באותה תקופה, היהודים הרגישו אנטישמיות קשה, היחס כלפי היהודים היה מחפיר והורי ידעו שהמקום היחידי שלנו הוא בארץ ישראל. הורי עשו הכול כדי לעלות לארץ ישראל, הם ניסו זמן רב להשיג ויזה ואישור עלייה לישראל אך השלטונות הקשו ולא נתנו אפשרות. במהלך השנים חלק מבני משפחתי עלו לארץ ישראל. ההורים שלי תמיד אמרו: "המקום הכי טוב בשביל ילדינו הוא ארץ ישראל".

העלייה לישראל

בישראל פרצה מלחמת יום הכיפורים, דווקא בתקופה זו, תקופה של מלחמה, היה יותר קל לקבל ויזה לעליה לארץ ואכן יהודים רבים קיבלו ויזות כדי לעלות לארץ ישראל. למרות המלחמה הקשה שהתרחשה בחודש אוקטובר, לא חששנו משום דבר מאוד רצינו לעלות לארץ ישראל. בתאריך 21.11.1973 עלינו אני, בעלי ושני ילדי: אבי ודוד ביחד עם חמותי וגיסי לארץ ישראל. תהליך הקליטה שלי בארץ היה מצוין, העריכו במיוחד את הלימודים האקדמאים שלי בליטא ואת הרמה הגבוהה של לימודיי ושקלו את התארים שלי לתואר שני בארץ.

מאחר והייתה לי תעודה אקדמאית, העבירו אותנו משדה התעופה לבית מלון במושב "שבי ציון", מקום נח בתנאים מעולים, גרנו בבית מלון "דולפין". שם לימדו אותנו את השפה העברית. וילדי הקטנים בגילאים שנתיים וחצי ושנה וחצי הלכו למעון. הקלו עלינו ודאגו לכל מחסורנו, הרגשנו הרגשה טובה שעלינו לארץ ישראל והגשמנו את החלום של המשפחה. מידי פעם שמענו יריות מרחוק שעדיין שהזכירו לנו כי אנו בתקופת מלחמה.

מבית המלון עברנו לגור בדירה בשכירות. בעלי לא נשאר בבית המלון, הוא יצא לעבודה שחבריו הציעו לו, ולמד את השפה תוך כדי עבודה. אני התקבלתי לעבודה במשרד הבריאות בשנת 1975 ובמשך 22 שנה הייתי מנהלת מחלקת בריאות הסביבה. יצאתי ממשרד הבריאות לגמלאות בגיל 67, לאחר 39 שנות עבודה ואני מרגישה שהגשמתי את חלומי והצלחתי בארץ ישראל.

ליטא אז והיום

תמונה 1
מימין אבי ומשמאל תייר גרמני שהרגיש בושה על הפגיעה ביהודים

תמונה 2

ליטא נכנסה לשוק האירופאי והחיים שם מאוד השתנו. במהלך השנים ביקרתי 3 פעמים ביקרתי בליטא, ויש לציין שמאוד התגעגעתי. ליטא היא מדינה מאוד יפה עם הרבה שטחים ירוקים והרבה מקומות היסטוריים שמזכירים את השואה. באחד הביקורים פגשנו בתייר גרמני שניגש אלינו והתנצל על התנהגותם של הליטאים כלפי היהודים במלחמה.

נכון להיום בעיר קאונס נישאר אחוז קטן מאוד של יהודים.

הזוית האישית

ריבה: חשוב להשקיע בלימודים להיות רציני.

יהל: למדתי הרבה פרטים היסטוריים מסיפוריה של סבתא ריבה.

מילון

שוק אירופי
איחוד של מספר מדינות באירופה שיש להן כלכלה משותפת

ציטוטים

”"המקום הכי טוב בשביל ילדינו הוא ארץ ישראל".“

הקשר הרב דורי