מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מלחמת ששת הימים ואני

נפגשים בבית הספר אחוות אחים
בבית התפוצות
כשפרצה המלחמה

במלחמת ששת הימים למדתי בבית הספר היסודי "מבואות" בבאר טוביה, גרתי במושב תלמי יחיאל. לבית הספר נסענו באוטובוס בהסעה מאורגנת. זה היה ביום שני 65 בשעה 9.00 הגיעה המזכירה בריצה לכיתתנו והודיעה שפרצה מלחמה וצריך מהר לקחת תיקים וללכת להסעה שתסיע אותנו הביתה. חלק מהילדים בכו, חלק רצו התנגשו זה בזה .

כשעלינו להסעה כבר התחלו להירגע לשאול מה יקרה עכשיו. הגענו הביתה הדלקנו את הרדיו והקשבנו להנחיות. אבי התחיל לחפור שוחה (בור באדמה שמספר אנשים יכולים לעמוד בו בטור),  בדשא מרכז החצר וקרוב לבית. כאשר נשמעה אזעקה היינו רצים לשוחה ואני הייתי אחראית לקחת את אחי הקטן שהיה בן שבעה חודשים ולרוץ אתו לשוחה. ששמענו את אזעקה הראשונה דפק לי הלב בעוצמה רצתי מהר לכיוון הלול של אחי חטפתי אותו מהר לכיוון השוחה. בשוחה עמדנו וחיכינו לאזעקה שמסמנת שהסכנה חלפה .

בתקופת מלחמת ששת הימים היו במושב רק שלוש טלפונים. טלפון אחד בבית של נהג אמבולנס, טלפון שני במזכירות וטלפון שלישי בבית של אחת מהמשפחות. כאשר רצו להתקשר למישהו במושב נהגו, להתקשר למזכירות ולהודיע במזכירות שיקראו למישהו במהלך היום הייתה קיימת תורנות במזכירות המושב. תמיד היו שני תורנים ליד הטלפון, תפקידם היה לענות לטלפון ולקרוא למזכיר המושב, או לכל אדם שקיבל שיחת טלפון .

כל ערב נהגנו כל המשפחה ללכת למקלט הציבורי, שהיה במרחק כ- 500 מטרים מהבית, שם ישנו כל הלילה. במקלט היו משפחות נוספות עם ילדים צעירים. אני נהגתי לספר להם סיפורים עד שנרדמו. בבוקר הלכו המשפחות כל משפחה לביתה. אחרי יומיים של המלחמה כבשו כוחותינו את הכותל המערבי. השמחה הייתה רבה. המלחמה הסתימה אחרי שישה ימים (לכן קראו לה מלחמת ששת הימים). מיד אחרי זה התחילו אנשים לנסוע לירושלים לראות את הכותל המערבי. במזכירות המושב נרשמו אנשים שרצו לבקר בכותל. אני וחברי שהיינו תורנים במזכירות קיבלנו פרס לבקר בכותל.

הזוית האישית

דינה כמוס: משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במהלך המפגשים סיפרתי לרביד את סיפורי. בחרנו להעלות את חוויתי ממלחמת ששת הימים, כשלמדתי בבית הספר היסודי "מבואות" בבאר טוביה.

מילון

שוחה
בור באדמה שמספר אנשים יכולים לעמוד בו בטור

מלחמת ששת הימים
מלחמת ששת הימים הייתה מלחמה שנערכה מבוקר 5 ביוני עד ליל 10 ביוני 1967 (כ"ו באייר - ב' בסיוון ה'תשכ"ז), בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות: עיראק, ערב הסעודית, לוב, סודאן, תוניסיה, מרוקו ואלג'יריה.

ציטוטים

”באזעקה דפק לי הלב “

הקשר הרב דורי