מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מלחמה וגאולה

אני וסבתי בבית שלה
סבתה גאולה ביום חתונתה
כיצד שמה השפיע על משפחתה

סבתי ספרה שהיא נולדה ב 1949 בבית חולים הדסה תל אביב, בת למשפחה חרדית ברוכת ילדים. היו הרבה מנהגים ומצוות בבית כמו: קבלת שבת, ברכות שירים ותפילות, הדלקת  נרות ואיסוף עניי השכונה ולתת להם מזון ושתייה.

היא קיבלה את השם גאולה מאביה ומאמה עקב האירועים בחייהם: בתקופת מלחמת העצמאות של מדינתנו נגאלו הוריה מכל מיני מצבים מסוכנים: אב סבתי מיכאל ז"ל נלחם בירושלים נגד הבריטים ומספר פעמים יכול היה להיהרג עקב פעילויותיו. הוא היה חבר בא"צל(ארגון צבאי לאומי) שעשה הרבה צרות לבריטים, עד שנתפס עם נשק ביד ונשלח לבית הסוהר בלטרון לחמש שנים וישב שם מגיל 17 עד גיל 22.

אם סבתי שמחה ז"ל גם היא ניצלה ונשארה בחיים: היא עבדה במתפרה וכל יום אחה"צ הייתה מסיימת לעבוד ונוסעת לביתה בקו ארבע מתחנה מרכזית בתל אביב. ביום אחד הופצצה התחנה המרכזית על ידי מטוס מצרי שחדר לתל אביב וזאת בשעה שהיא הייתה אמורה להיות באוטובוס שהופצץ, קו ארבע, באותו יום עיכבו אותה וביקשו שתישאר לשעות נוספות בינתיים משפחתה היו בטוחים שהיא מתה עד שחזרה הביתה והשמחה הייתה גדולה. לכן שני ההורים של סבתי ניצלו בצורה מקרית יוצאת דופן החליטו שלבן הבחור שלהם יגאל והיות שהיא בת קראו לה גאולה. סבתי היא הבת הבכורה בבית וכולם אהבו אותה וכיבדו אותה ורוב האחריות בבית הייתה עליה ועל הוריה.

הדבר האהוב על סבתא היה הטבע, תחביביה היו אספנות בולים, זהבים (עטיפות ממתקים) ופרחים, סבתא גדלה וסיימה בית ספר יסודי ביד אליהו, בסוף כיתה ח הגיעה עיתונאית ושאלה כל תלמיד מה הוא רוצה להיות, סבתי אמרה שהיא רוצה להיות מורה לביולוגיה וצילמה אותה ואכן חלומה התגשם והיא לימדה ביולוגיה במשך 38 שנים. לאחר מכן המשיכה ללמוד בתיכון עירוני בתל אביב וקיבלה תעודת בגרות. בחופשים הייתה סבתי מדריכה בקייטנות נוער של עירית תל אביב, במשך לימודי התיכון התנדבה לעזור לתלמידים נזקקים לעזרה בלימודים ביפו. לאחר מכן למדה סבתי בסמינר לווינסקי  להיות מורה במגמה ביולוגית כדי להיות מורה לביולוגיה. קיבלה עבודה בהוראה בירוחם.

סבי אבנר גדל גם בשכונת יד אליהו בתל אביב והם הכירו זה את זה במכולת של השכונה. התחתנו בשנת 1971 כשסבתי הייתה בת 22 וסבא היה בן 23 וכשילדה את הילדה הראשונה הייתה בת 24. עבדה כמורה לביולוגיה, אהבה ילדים וראתה בעבודתה כשליחות.

תמונה 1

סבתי גאולה ביום נישואיה

במשך שנות נישואיה ילדה 3 בנות ותוך כדי עבודה בהוראה ובניית משפחה למדה בשלוש אוניברסיטאות: אוניברסיטת בן גוריון למורה בכירה, אוניברסיטת בר אילן קיבלה תואר ראשון במדעי החיים מורחב וגמרה בהצטיינות וקיבלה מלגה ללימודים באוניברסיטת ירושלים וסיימה בהצלחה תאר שני בתרביות רקמה,

סיפורה מתחיל כשהייתה בת שש, הדבר האהוב על סבתא היה הטבע והיא אהבה את כל החיות, כאשר הלכה לוואדי לברך את הצמחים לא שמה לב כשנכנס לילקוטה נחש, כשהגיעה לביתה פתחה את הילקוט ראתה שנחש מתגלגל לה על היד כמו תפילין  בורח ונכנס לבית, סבתי הייתה עדיין בת חמש ופחדה מאוד לישון בלילה בידיעה שנחש מסתובב בבית,

אז אמה ז"ל שמה לה מתחת למיטה צלחת שמן, צלחת קמח, וצלחת מים, והאמינה שכשהנחש יטעם מהאוכל לא יבוא ויכיש אותה בלילה, ומאז סבתא יכלה לישון בלי פחד שהנחש יבוא בלילה ויכיש אותה ולמרות שסבתא מורה לביולוגיה עם תאר שני ומלמדת על נחשים כל פעם שהוציאה אותו מהכלוב הייתה לה סחרחורת כי נזכרה בנחש שנפגשה איתו בילדות,  וזאת החיה היחידה שהיא שונאת.

img-20170114-wa0002
סבתא שלי אהבה מאוד חיות מחמד ובעלי חיים בכללי

הזוית האישית

אני מרגיש שלמדתי הרבה דברים על סבתא שלי וגם מאוד נהניתי.

מילון

גאולה
הצלה; עזרה; ישועה

ציטוטים

”למדתי שסבתא אהבה את כל חיות המחמד חוץ מנחשים: וזאת החיה היחידה שהיא שונאת.“

הקשר הרב דורי