מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מכתבים שהיגיעו משדה הקרב

סבא ואני בחתונה של אחותי הגדולה
סבא מחזיק אותי בברית שלי
מכתבים שסבי שלח לסבתי במהלך המלחמה מרמזים על מה שקרה במלחמה

סבא יצחק שהרבני, נולד בשנת 1941 בעיר בצרה, בעיראק. הוא עלה לישראל בשנת 1951, בעלייה הגדולה של יהודי עיראק לארץ. סבא משתתף השנה יחד איתי בתכנית הקשר הרב דורי, במהלך המפגשים סיפר לי סיפורים רבים בחרתי להעלות את סיפורו על השרות הצבאי שלו. סבא היה לוחם בגולני.

סבי מספר: המכתבים שהיגיעו משדה הקרב

במהלך שירותי הצבאי כלוחם בגולני, במלחמת ששת הימים, סבתא הייתה מקבלת מכתבים שהגיעו משדה הקרב, מכתבים מוכתמים ולא נקיים. לפתע החלה לקבל מכתבים נקיים ומסודרים ולא הבינה את פשר הדבר.

בדיעבד התברר שבמהלך מלחמת ששת הימים, סבי נפצע, כאשר כדור חדר לכף רגלו ועקב זאת סבי אושפז בבית החולים למשך ארבעה חודשים. סבי לא  רצה להדאיג את סבתי, ולכן המשיך לשלוח לה מכתבים, במשך כל תקופת אישפוזו בבית החולים, מבית החולים.

עם סיום המלחמה, סבי הגיע  חזרה לביתו, עם רגל מגובסת, עם קביים. רק אז נודע לסבתי על אודות הפציעה הקשה. רק אז הבינה סבתא למה המכתבים מהחזית המוכתמים התחלפו במכתבים נקיים ומסודרים מבית החולים.

הזוית האישית

לידור: נהנתי לשמוע סיפורים על מהלך השירות הצבאי של סבא שלי הגיבור. אני אוהב אותו מאוד ומעריך אותו על תמיכתו, דאגתו עזרתו ואהבתו הרבה אלי. אני מאחל לו בריאות רבה, אריכות ימים, נחת ושיזכה לראותי בבר המצווה שלי ובחופתי.

מילון

אנא בחיבאק
אני אוהב אותך (בשפה העירקית )

ציטוטים

”סבתא החלה לקבל מכתבים נקיים ומסודרים ולא הבינה את פשר הדבר?“

הקשר הרב דורי