מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מכונת התפירה של סבתא רבתא חנה ז"ל

סבתא גולי ונוייה
מכונת התפירה של סבתא רבתא חנה
סיפורה של מכונת התפירה של סבתא רבתא

לפני כשנתיים כשהייתי אצל סבתא שלי ראיתי מכונת תפירה ישנה מאוד. רק אז הבנתי שאף פעם לא התעניינתי בה. הסתכלתי עליה, היא הייתה משונה, היה למטה מן ברזל כזה משונה שנראה כמו סורג קטן. תמיד אהבתי ללחוץ עליו וסבתא תמיד אמרה לי: "נוייה תפסיקי זה עלול לקלקל את המכונה של חמותי". אמרתי לסבתא אז מה אם זה של חמותך? ענתה לי סבתא בואי נשב ואספר לך את הסיפור על מכונת התפירה הישנה.

המכונה הזאת הייתה של אמא של סבא שלך כלומר סבתא רבתא. קראו לה חנה והיא הייתה אישה מדהימה. סבתא רבתא חנה תפרה לכל בני המשפחה ובמיוחד בגדים לאירועים מיוחדים. כשהכרתי אותה היא הייתה כבר מבוגרת ותפרה פחות, אך בזכותה למדתי לתפור. היא לימדה אותי כיצד להשתמש במכונה ובמרוצת השנים תפרתי בעצמי בגדים רבים לאמך ולאחיותיה.

תמונה 1אותי עניינה הדוושה
המוזרה בתחתית המכונה בה נהגתי לשחק. שאלתי את סבתא מה עושים עם הדוושה הזאת? והיא הסבירה לי שבעזרת הרגל מניעים את הרגלית ואז המכונה תופרת. חשבתי לעצמי שיכול להיות שגם אני ירשתי ממנה את האהבה לתפירה.

היום גם לי וגם לאימי יש מכונת תפירה לא מיוחדת כמו של סבתא רבתא חנה ואני תופרת בה בגדים לבובות שלי, כריות, מפות ועוד.
 
תמונה 2

 מכונת התפירה של סבתא גולי

 

 

 

 

תמונה 3

 

 מכונת התפירה של אמא

 

 

 

 

תמונה 4 

 

 מכונת התפירה שלי

 

 

 

 

 

 

 

 

 

סבתא הסבירה לי שהיא מאוד קשורה ואוהבת את המכונה. למרות שהיא מאוד עתיקה, תופרת לאט ולא כל כך משוכללת היא מזכירה לה תקופה מאוד יפה, המון בגדים מיוחדים ואת סבתא רבתא חנה זכרה לברכה.

סבתא אמרה לי שמכונת התפירה הישנה הזאת תישאר במשפחה ותעבור מאם לבת לדורות. לומר את האמת אני מקווה שהמכונה הזאת תגיע אלי ביום מין הימים. זו תהייה המזכרת היחידה שתעבור בשושלת במשפחה.

הסיפור בסרטון

מילון

ירושה
המונח "ירושה" או "הורשה", בהגדרתו הרחבה, מתייחס לכל העברה של מאפיין כלשהו מאדם לאדם

ציטוטים

”בעקבות השיח על מכונת התפירה עם הנכדה זה חלחל לשיח בארוחות שישי. “

”השיח המשפחתי התרחב לכל מיני סיפורים מהעבר שלי ושל בעלי שהילדים מעולם לא התעניינו בהם.“

הקשר הרב דורי