מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מישראל ודרום אפריקה וחזרה

עמוס בתוכנית קשר רב דורי
מבנה הסילו ההיסטורי
נסענו לביקור קצר ונשארנו שנה

ביקור בדרום אפריקה
לאחר מלחמת העולם השנייה בין השנים 1947-1948
 
בהגיעי לגיל שבע, 1945הורי קיבלו כרטיסים לדרום אפריקה לבקר את המשפחה (סבא וסבתא דודות ודוד בני דודים בנות דודות) שגרו בעיירה בנוני שקרוב לעיר הבירה יהונסברג. הביקור היה אמור להיות חודש ימים.
 
עקב מלחמת השחרור בשנת 1947 לא יכולנו לחזור ונשארנו כמעט שנה. בגלל שהיינו זמן רב, הכניסו אותי לבית ספר שרק דובר אנגלית. כדי לנסות להקל עלי, למדו אותי משפט אחד באנגלית "אני רוצה לצאת מהכיתה."
 
סבי היה רב ושוחט ובחגיגות היה לוקח אותי לבית כנסת. בבית הכנסת למדו אותי לנסוע על אופנים. לאחר הלימודים הייתי מטייל עם האופנים בכל העיר בבינוני (benoniׂׂ) שהייתה קרובה מאוד ליוהנסבורג. שנסעתי לבקר את דודתי בדרבן שזו עיר עם שפת הים. דודי ודודתי לקחו אותי לשפת הים. הייתי מאוד לבן וכתוצאה מזה קיבלתי כוויות נשארתי בבית עד שנרפאתי.
 
בילינו שמה את אחד עשר החודשים ואז נסענו לקיפטאוון שם עלינו על אוניה שלקחה אותנו לישראל הינו על הים 21 יום ככל שהאנייה הייתה יותר גדולה ככה הסערה הורגשה יותר. באנייה הרגשתי מצוין אבל כל יתר הנוסעים ישבו בקבינות וחיכו שנגיע לחוף מבטחים.
 
חזרנו לקיבוץ הפכתי לתלמיד כמו כל התלמידים לאחר סיומי את כיתות היסוד עברנו למוסד נעמן זה היה ששכבת הגיל שלי הגענו לגיל 14. באילון לא היה בית ספר תיכון ולכן חלקו אותנו לשתי קבוצות צעירים ומבוגרים (שני כיתות מקבילות) שבאו מ שלושה קיבוצים: אילון, עברון וכפר מסריק.
 
שם הקבוצות קבוצת שחר וקבוצת זמיר במוסד הזה הינו שש שנים (מוסד נעמן).  בכיתה ט’  כשהייתי בן 15 בשנת  1965 מסתננים (מלבנון) נסו להיכנס לקיבוץ אילון ובטריקת דלת של אחת המטפלות נבהלו וברחו בחזרה למקום מוצאם. הייתי אז חצרן בקיבוץ הייתי צריך להוביל מזרנים ממקום למקום ולמטרה זאת לקחתי את החמור של הלול שהייתה לו עגלה נמוכה נמוכה רתומה לחמור ישבתי על העגלה ורגלי השתלשלו בין רגלי החמור לעגלה עד שהדרך הייתה מאוד זרועה באבנים אבן תפסה את רגלי ושברה אותה נאלצתי לשבת בבית ואבי אמר לי אם אתה לא תלך אז בבית חולים אתה תרוץ, הרופא נזף בי ואמר אם אתה לא תלך אתה תרוץ וכך שכנעו אותי שאני חייבת לקום ולהתנועע. אחרי שלושה חודשים הורידו לי את הגבס וחזרתי ללימודים ולעבודה.
 
סביבת היישוב
אילון ממוקם על כביש הצפון במורדות הגליל המערבי בין הנחלים בצת וכזיב. האזור מאופיין בחורש ים תיכוני של חברת האלון המצוי והאלה הארצישראלית ובמסלע המורכב בעיקר מדולומיט וגיר קשה היוצרים קרקע אדומה מסוג טרה רוסה. באזור היישוב שרידים רבים של חקלאות קדומה ומספר אתרים ארכאולוגים שביניהם אתרים פרהיסטוריים ואתרים מאוחרים עד ימינו. היסטוריה גרעין המייסדים הוקם בשנת 1935 בפתח-תקווה והעלייה לקרקע התבצעה בשנת 1938, במסגרת חומה ומגדל. מייסדי הקיבוץ היו חברי גרעין ארצישראלי ב' של השומר הצעיר וגרעין הכשרה של עולים מפולין. הקיבוץ הוא מזרם הקיבוץ הארצי.
 
היסטוריה
גרעין המייסדים הוקם בשנת 1935 בפתח-תקווה והעלייה לקרקע התבצעה בשנת 1938, במסגרת חומה ומגדל. מייסדי הקיבוץ היו חברי גרעין ארצישראלי ב' של השומר הצעיר וגרעין הכשרה של עולים מפולין. הקיבוץ הוא מזרם הקיבוץ הארצי.
 
תשע"ה

מילון

מסתננים
היא כניסה בלתי חוקית של אדם למדינה. בשנים אלו היו ניסיונות לעבור מלבנון לישראל.

ציטוטים

”לאחר שבירת הרגל, אם לא תלך, אז בבית חולים תרוץ “

הקשר הרב דורי