מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מירושלים לתל אביב בתקופת מלחמת השחרור

סבתא מרים במפגש עם נכדתה שרה יהודית
סבתא מרים מספרת את סיפורה
ואחרי שנה שלמה של פגזים ומצור על ירושלים. החליטו הוריה שהם עוברים לתל אביב

שמי  שרה יהודית שמידט, מתעדת את סיפורה של סבתי מרים ששון כפי ששמעתי ממנה.

סבתי מרים ששון נקראה על שם סבתא שלה, אימא של אבא שלה, סבתא רבתא שלי. היא נולדה בירושלים בשנת 1937. להוריה אבא ברוך ולאימה גליה. היא גרה בבית קטן ברחוב רש"י בירושלים. בשכונת מקור ברוך, שכונה יהודית שגרו בה ירושלמים ותיקים. בבניין בו היא   גרה  היו  2 קומות, הוריה גרו בקומה הראשונה. בבית היו 2 חדרי שינה, סלון ומטבח פשוט וקטן ושירותים. לא הייתה להם מכונת כביסה. הם כיבסו את הבגדים בכלי גדול, בגיגית ושפשפו את הבגדים בידיים.

בחגים היא הייתה מתלווה לאביה לבית הכנסת. אבא שלה היה הולך גם בשבתות לבית הכנסת עם אחיה יגאל. בית הכנסת היווה מקום המפגש של היהודים בשכונה.

אימא שלה הייתה תופרת מקצועית ומדופלמת ואבא שלה היה מורה מיוחד ללשון, עברית ותנך בבית ספר של תנועת ה"מזרחי". סבתי לבשה בגדים שאימא שלה תפרה. היא  הייתה קונה את הבדים בחנות הבדים ומהם הייתה תופרת בגדים יפים ומיוחדים מאד. האימא שלה הייתה גם בשלנית מצוינת והאוכל שבישלה היה טעים במיוחד. אימא שלה הייתה גם אופה מקצועית של עוגיות ועוגות מסוגים שונים וטעימים.

החברות של סבתא היו השכנות מהשכונה ומבית ספר. היו לה גם עוד  חברים שהיו בני המשפחה. משפחת צורי ומשפחת רקנתי. הם כולם גרו באותה שכונה. בשעות הפנאי היא למדה וניגנה בפסנתר וקראה ספרים. משחקי הילדות  שלה היו: משחקי חבל, קלאס, כדור, דוקים, חמש אבנים ומשחקי קבוצות עם ילדי השכונה.

סבתא למדה בבית הספר "למל". שם התלמידות לבשו תלבושת אחידה. היא למדה  שם המקצועות חשבון, תורה , היסטוריה, תנך, לשון וספרות ועוד. המשמעת בבית הספר הייתה חזקה .היא אהבה מקצועות: היסטוריה, ספרות ותנך. הייתה  להם הפסקה, ואז סבתא הייתה הולכת הביתה לאכול .המאכלים האהובים עליה היו צ'יפס וקציצות. וממתקים .היא גם הייתה קונה ממתקים טעימים בקיוסק.

בשנת 1948 פרצה מלחמת השחרור ואחרי שנה שלמה של פגזים ומצור על ירושלים. החליטו הוריה שהם עוברים לתל אביב כאשר סבתי הייתה בגיל 12. בתל אביב היא הייתה חברה בתנועת הנוער המאוחדת. הם לבשו חולצה כחולה ועל החולצה שרוך אדום. סבתא גם אהבה להשתתף בריקודי עם.

בתל אביב אבא שלה היה מורה בבית ספר תיכון של משרד החינוך ולימד גם שם את המקצועות: תנך, לשון, ספרות והיסטוריה. כמו בירושלים.

הזוית האישית

שרה יהודית שמידט, מתעדת את סיפורה של סבתא מרים ששון כפי ששמעתי ממנה.

מילון

תנועת המזרחי
הסתדרות המזרחי היא תנועה פוליטית ציונית דתית, שקמה בשנת 1902. לאחר החלטת הקונגרס הציוני שעל הציונים לעסוק בחינוך ציוני חילוני, קבעה קבוצת ציונים דתיים בהנהגת הרב יצחק יעקב ריינס שרק בשמירת המצוות יישמר העם היהודי. הקבוצה החליטה להמשיך ולפעול על-פי עקרונותיה במסגרת התנועה הציונית. ב-22 בינואר 19577 התאחדה עם הפועל המזרחי ל"מפלגה הדתית לאומית - המזרחי-הפועל המזרחי".

מלחמת העצמאות
נקראת גם מלחמת השחרור, מלחמת הקוממיות, מלחמת תש"ח, ומלחמת 1948) החלה ב-30 בנובמבר 1947, מיד לאחר קבלת תוכנית החלוקה של האו"ם, עת תקפו ערביי ארץ ישראל את היישוב היהודי בארץ ישראל כדי למנוע את יישומה של התוכנית. יחידות מתנדבים מטעם הליגה הערבית חברו לסייע למתקפת ערביי הארץ. ב-14 במאי 1948, יומו האחרון של שלטון המנדט, הכריזה מדינת ישראל על הקמתה. למחרת פלשו לארץ ישראל צבאות סדירים של מדינות ערב, חברות הליגה הערבית. הלחימה בפועל נגד הצבאות הערביים הסדירים הסתיימה כבר בינואר 1949

ציטוטים

”למרות שעזבנו את ירושלים, ירושלים נשארה בליבי.“

הקשר הרב דורי