מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מילדות לבגרות

ביום חתונתי
גיורי ואני בצעירותנו
סיפורה של סבתא ליזה

סיפורה של סבתא ליזה

מילדות לבגרות – סבתא ליזה מספרת:

"שמי  ליזה, אני אם לשלושה ילדים נהדרים וסבתא ל – 11 נכדים מקסימים. התאלמנתי לפני כ- 11 שנים מבעלי גיורי ז"ל שהיה בעל, אבא וסבא מיוחד במינו, הוא חלה במחלת הסרטן ונפטר בגיל 57. זכה לראות וליהנות מארבעת הנכדים הראשונים ומאז שנפטר נולדו  לנו עוד 7 נכדים מקסימים.

נולדתי ברומניה בעיר בוקרשט בשנת 1949. גדלתי בבית ממעמד הביניים, אמי הייתה עקרת בית ואבי עבד כחיט במפעל לכובעים, בצעירותו נשלח לעבודת כפייה. עלינו לארץ בשנת 1961, בהיותי בת 12 .

כשהייתי בבית ספר יסודי, ברומניה היה לי קשה ללמוד, לא הייתי תלמידה כל כך טובה. היה לי קשה לתפוס את החומר, השתדלתי להשקיע ותמיד הייתי "מפשלת", כך הרגשתי. לא שמחתי ללכת לבית הספר, בגלל שהיו לי קשיים והמורים תמיד כעסו. לא כמו היום שמתייחסים ברצינות ובאמפטיה לתלמידים מתקשים, באותה תקופה תלמידים מתקשים לא קיבלו עזרה אלא רק כעסו עליהם וקראו להם עצלנים וילדים שלא רוצים ללמוד.

כשעליתי לארץ, גם היה קשה מאוד, כי לא ידעתי את השפה וכל הלימודים היו בעברית. מזל שהיו לי הרבה חברות גם לא מבית הספר, מה שעזר להתגבר על הקושי הלימודי. כשהיו מבחנים הייתי לומדת עם חברות שהיו עוזרות לי בעברית, אני הייתי עוזרת להם במלאכה ובאומנות כי הייתי מאוד יצירתית.

התקופה הכי יפה בחיי היתה תקופת ההתבגרות, רוב החברים היו עולים מרומניה. הייתה לי חברה הכי טובה, פינה (יוספה) היינו עושות הכל ביחד, היינו ישנות יחד, הבית שלה היה כמו הבית השני שלי וההפך, בילינו את כל הילדות יחד, כל רגע טוב שהיה לי מהילדות היא הייתה שותפה לו.

באותה תקופה הכרתי את בעלי גיורי שהיה הכי נאה מכל הבחורים,  מאוחר יותר סיפר לי שמיד כשראה אותי הוא אמר "עם זאת אני רוצה להתחתן" וכך היה

שלושה חודשים לפני החתונה גיורי נפצע  קשה מאוד בראשו, בעת התקלות עם מחבלים, כששירת בצנחנים.  מחבל ירה לו בראש, הוא עבר טיפולים מאוד קשים וסבל המון המון כל החיים מהפציעה. אבל בכל זאת גידל ילדים לתפארת, עבד קשה ולא ניצל את העובדה שהוא נכה צה"ל, הוא פרנס אותנו בכבוד, עד שחלה ונפטר.

כיום אני מתנדבת בגן ילדים במסגרת גמלאים עמותת "אור ירוק". עושה פעילויות לילדי הגן ואהובה מאוד על הילדים,  שם קוראים לי "סבתא ליזה". בנוסף, אני משגיחה על נבחני הבגרות ועוזרת לילדים שלי בגידול הנכדים המקסימים.

 הזוית האישית: "חשוב להכיר את המורשת"

העשרה

עבודת כפייה: "עבודת כפייה היא עבודה, לעתים קשה ומאומצת, אשר מבוצעת בתנאים קשים על ידי עובדים שאולצו לכך כצורה של מס (בעיקר בעת העתיקה) או באיומי אלימות,מאסר או אף מוות." 

מורה יפית מלאכי, שם המורהרן בורשטיין
תשע"ו, יולי 2016

מילון

עבודת כפייה
עבודת כפייה היא עבודה, לעתים קשה ומאומצת, אשר מבוצעת בתנאים קשים על ידי עובדים שאולצו לכך כצורה של מס (בעיקר בעת העתיקה) או באיומי אלימות,מאסר או אף מוות.

ציטוטים

””שותפות וחברות בילדות - תמיד כדאי שיהיו חברים טובים““

הקשר הרב דורי