מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מחטיבת הנגב לחטיבת יפתח ולראש הנקרה

עם גלי זרד ומאי שחר
חטיבת יפתח
טיולים, למידה מתמדת ומשפחה "יום יומית"

ציונה כהן

ציונה כהן, בת 86 בזמן הריאיון, היא נולדה בירושלים. שם משפחתה הקודם היה שבתאי אולם הוא שונה למזרחי. הוריה של ציונה נולדו בעיראק. שם אביה היה צאלח, ושם אמה חנה. שם משפחתם היה שַבַתִּי אך כאשר עלו ארצה ישראל שינו להם את שם המשפחה למזרחי, מכיוון שהשם שבתאי נראה לפקיד שם לא יהודי. בנערותה הייתה חנה חברה בתנועת "הנוער העובד" במשך 4 שנים. לחנה היו 11 אחים ואחיות, ואחיה הבכור נהרג במלחמת השחרור.

דוד כהן

דוד כהן, בן 86 בזמן הריאיון, הוא נולד באמריקה, אם כי אביו ואמו נולדו שניהם בארץ ישראל בשנת 1889. לדוד הייתה אחות אחת שנהרגה בתאונת טרקטור בקיבוץ ראש הנקרה לאחר שהות של חצי שנה בקיבוץ. בתקופת מלחמת השחרור ציונה נאלצה לעבור מגדוד הנגב לגדוד יפתח, שם עברה הכשרה. דוד היה בחטיבת יפתח, ושם הכירו זה את זה. "חטיבת יפתח בראשיתה, כללה שני גדודים: הגדוד הראשון – גדוד העמק שחנה במשקי העמק, פעל בעמק בית שאן, בגלבוע, באזור חיפה ובגליל המערבי, והגדוד השלישי- גדוד הגליל שפעל בגליל העליון ובסביבתו. בשלהי 1948 הצטרף לחטיבה גם הגדוד השני – גדוד הנגב הצפוני שחנה בנגב בראשית המלחמה והשתייך אז לחטיבת הנגב היא חטיבה 12. חטיבת הנגב: חטיבה 12 – בעת הקמתה הייתה אחת משלוש חטיבות הפלמ"ח, יפתח בצפון, הראל במרכז והנגב בדרום". שם בחטיבת יפתח  דוד וציונה נפגשו ומאז כל השנים הם ביחד.

בסוף מלחמת השחרור הם עלו ביחד להתיישבות עם משפחתו של דוד, ושם דוד וציונה התחתנו, שניהם היו אז צעירים, בגיל 20. תוך חמש שנים נולדו להם שלושה ילדים. אחותו של דוד נהרגה שבועיים לפני חתונתם.

תחביביו של דויד הם ים וצלילה, וכן התעסקות במחשב. את תחביב הצלילה הוריש לילדיו שעוסקים אף הם בתחביב זה. ציונה אוהבת ים ושחייה, וכן היא אוהבת מאד לטפל בנכדיה ולהאכיל אותם. דויד וציונה אוהבים מאוד לטייל בעולם, ובאופן כללי הם אוהבים להיות תמיד עסוקים ואוהבים ללמוד דברים חדשים. הטיול שדוד וציונה הכי נהנו ממנו היה הטיול לטורקיה. על אף שביקרו בכל כך הרבה מקומות בעולם ובכל יבשת הם לא הפסיקו לדבר על הטיול לטורקיה ועל חופי הים השחור.

ציונה ודוד נפגשים עם בני משפחתם בכל יום במהלך השבוע, ונוהגים לספר להם על עברם ובכל יום מגלים דבר חדש עליהם. ציונה ודוד אף הוציאו ספר על תולדות חייהם.

הזוית האישית

אני ודוד אוהבים לטייל בעולם, ללמוד דברים חדשים ולראות את בני המשפחה כל יום.

מילון

הכשרה
תהליך הכנתו של אדם להתיישבות בארץ ישראל על סמך הבסיס האידאולוגי הציוני-הסוציאליסטי. יש להבדיל בין ההכשרה בארץ ישראל, לבין ההכשרה בחו"ל אשר היוותה בסיס לעלייה והתיישבות בארץ ישראל, ההכשרה בוצעה בעיקר על ידי תנועת החלוץ והייתה בשיאה בשנות ה-20 וה-30 של המאה ה-20.

ציטוטים

”אני ודוד אוהבים לטייל בעולם, ללמוד דברים חדשים ואת בני המשפחה לראות כל יום.“

הקשר הרב דורי